Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Ik begin onrust te voelen naar een Vostok mod met moderne(re) onderdelen.

10 likes

Seconden en minuten zijn eraf. De uurwijzer wil niet.
Is er een truukje? Harder trekken durf ik niet … ik gebruik gewoon de pincet van de vrouw

1 like

Denk in ieder geval niet de

gebruiken. Denk dat kans op krassen op de wijzerplaat of wijzers daarmee erg groot word.

Had per ongeluk de uurwijzer eens iets te strak tegen de wijzerplaat aangedrukt bij het monteren, kon er met de wijzertrekker niet meer echt lekker onder komen. Heb toen de wijzerplaat schroeven losgedraaid en heb met een klein schroevendraaiertje onder de wijzerplaat voorzichtig en heel langzaam de uurwijzer iets naar boven gewerkt met de wijzerplaat. Had nog wel een stukje papier tussen wijzers en wijzerplaat. (Hoop het duidelijk te hebben uitgelegd)

Mogelijk werkt die techniek ook met het volledig verwijderen van de uurwijzer?

Die brons kleurige is mooi :+1:t2:

Hoe heb je die bewerkt. Zie ze wel vaker voorbij komen bij @FransT heeft ook een mooie, maar die bezel kan je zo niet bestellen :grin:

Standaard 710 kast :thinking:

2 likes

Dank, ben zelf ook erg blij met de bronzen “greeny”.

Voor info hoe de bezel gestript is moet ik doorverwijzen naar @andrepost heb ik hem van gekregen. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het gedaan is. Ik vermoed dat het met iets chemisch gestript is omdat de hoeken en de tanden van de bezel nog erg strak zijn gebleven.

Weet niet of de vraag naar het kasttype aan mij gericht is en over de twee horloges op de foto gaat? De groene is een oude 119 kast, de zwarte is een 110 kast. Heb momenteel een 710 kast om de pols hangen:

Probeer een zo gevarieerd als mogelijk Russen collectie op te bouwen, probeer dubbele kasttypes en loopwerken te vermijden.

Ik denk dat mijn collectie wel een kleine sub collectie van door mezelf in elkaar gefreubelde horloges gaat krijgen waar die regel niet echt voor gaat gelden.

2 likes

Je kunt die bezel laten weken in een laagje zoutzuur, dan kom het chroom er na enige tijd vanzelf af.

@dao heeft het proces al eens beschreven.

4 likes

Inderdaad op de manier zoals beschreven door @Dao

3 likes

Zo iets:

Een leer bandje zou mijn voorkeur hebben:

1 like

Die zijn gaaf inderdaad! Er komt nog een blauwe secondewijzer op dus dan zal ik 'm met blauwe accenten doen :grinning:

Je hebt wel een wijzerafnemer nodig eigenlijk. Met een pincet is lastig of je moet er bedreven in zijn.
Monteren zonder ervaring gaat je sowieso niet lukken met een pincet ben ik bang.

1 like

Ze zijn eraf geraakt.

Nu de dial. In tegenstelling tot youtube heb ik geen schroefjes aan de zijkanten van het movement.

Moet ik de uiterste schroefjes lossen, zodat die ring loskomt? En dan zijn er wel schroefjes bereikbaar aan de zijkant.

Thanks

image

1 like

Ik heb begin deze maand wat besteld op komandirskie, zal vast wel ff duren… Wat in in 't vat zit verzuurd niet!

1 like

Het antwoord is al gegeven, inclusief het topic. Flesje zoutzuur bij de gamma, bezel erin, en dan een dag oid laat het zo los.

1 like

Inderdaad, eerst de ring er af, de schroefjes voor de dial zitten in de zijkant

1 like

Klopt. Is gelukt ondertussen. Dial is eraf. Nu terug opbouwen.

Nu wachten op mijn ebay zending met gereedschap. Mijn schroevendraaiers zijn nog net te groot voor die kleine schroefjes aan de zijkant om de dial terug vast te zetten.

Ik ga vanmiddag een poging doen tot de wijzers vervangen. Nu heb ik geen Datum functie op dit horloge dus ga ik er van uit dat ik niet rekening hoef te houden met de stand van de wijzers bij het aanbrengen? Klopt dit? En zijn er nog andere dingen waar gelet op moet worden, ik heb inmiddels al wel talloze filmpjes gekeken van het proces dus ik denk dat het wel moet lukken…

1 like

Ik zou wel zorgen dat de minuutwijzer op 12 staat als de uurwijzer exact een heel uur aanwijst. Zelf zet ik deze op 6 uur, maar 12 uur kan ook.

Ah! Dat is wel een goede inderdaad, thanks!

Ik zou hem wel proberen op 12 uur uit te lijnen. Niets vreemder om om half drie in de middag ineens “klik” te horen :see_no_evil:
Gewoon met dial erop voorzichtig doordraaien tot je hem hoort verspringen en dan de wijzers op 12 uur uitlijnen.

Wacht, hoor je 'm ook zonder datum/dag aanduiding verspringen? Dat is me eigenlijk nooit opgevallen haha