0,99 Euro... and .. 0 bids... Jarugar "ULTRA KITSCH" MOD :)

Beste horloge liefhebbers, vooraleer jullie denken dat ik compleet gek geworden ben… neen, this is NOT “my cup of tea”…

Je komt ze met duizenden tegen, die goedkope horloges uit Guangzhou (de streek die overigens nu zo erg door overstromingen getroffen werd en in horloge-kringen vooral gekend om de namaak ) …

Ze worden op het internet aangeboden voor 0,99 Euro en de kostprijs zit natuurlijk in de verzendkosten… En er wordt (uiteraard) niet veel op geboden…

Om een lang verhaal kort te maken: eind vorig jaar kocht ik een Parnis zgn. “ingenieur” - hommage (loopt nog steeds prima trouwens)…

Toen die toekwam zag ik een kras op een index van de wijzerplaat.
Verkoper gemaild, en prompt nieuwe wijzerplaat ontvangen…

De oude plaat lag tot vandaag in de kast…

Maar zoals jullie stilaan weten kan ik zo’n dingen niet nutteloos laten liggen… Noem het “recyclage-gekte”, “horloge-fun” of wat dan ook, maar ik moest en zou een nieuw “huis” vinden voor die plaat…

Alleen, twee voorwaarden: mocht quasi niks kosten en mocht in niks lijken op het origineel en liefst met een binnen-bezel om het wat “imposanter” te maken…

Probleem: de Parnis plaat is redelijk groot, dus moest ook de nieuwe kast redelijk groot zijn én een passende binnen-bezel hebben…

De bedoeling was gewoon de plaat te recycleren. Beter dat dan droevig in de kast te laten liggen…

Vandaag werd dan het “summum” van kitsch afgeleverd door de postbode (of beter, door Marc B-1 toen die deze namiddag op bezoek kwam :D, want de postbode had het pakje achter de deurklink gestoken en ik had het zelfs niet gemerkt… :frowning: . THX Marc !)…

En daar was ie dan… een “Jarugar” Super Kitsch Sport Watch (estheten sluiten nu best de ogen ! U bent gewaarschuwd !!)

Nadat ik even was “bekomen” na het aanschouwen van zoveel kitsch heb ik mezelf moed ingesproken en ben dus aan het werk getogen…

Werkje en plaat gedemonteerd…

Het werkje (basic china automaat, maar goed lopend) had twee secondenwijzers die beiden werden aangedreven door het ankerrad… (hoe gek kan het worden)…

Plaat en kleine seconde gedemonteerd (gaf enkel meer wrijving en zat in de weg voor de nieuwe plaat) …

Yugh… kitsch inderdaad… (maar wat wil je voor die prijs ?)

De achterzijde was nog erger:

En dan de oude Parnis plaat gemonteerd (afmetingen had ik eerder gecheckt met de verkoper)…, andere wijzers gezocht en uitgehold… beetje passen en meten… datum-opening in de plaat vervangen door “faux”-dag/nacht schijf (dag = rood, nacht = rood :smiley: :smiley: … et voilà:

Totale kostprijs: 10 Euro… Of ik 'm ook ga dragen is nog maar de vraag, maar ik ben opgelucht dat er weer een ongebruikt wijzerplaatje uit m’n kast verdwenen is… :wink:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Chapeau :~

Het zweeft ergens tussen kunst en kitsch :smiley: Het eindresultaat mag er in ieder geval wezen :wink:

Fantastisch project, veel respect voor!

Geweldig.
Wel nog even de merknaam van de wijzerplaat verwijderen.
Anders krijg je van de kenners te horen "Het is een nepper ":slight_smile:
Ik heb terecht bewondering voor je smaak en vakmanschap bij het vervaardigen van een uniek horloge.

is mooi geworden!

ROTFL ! ! ! :smiley: :smiley: :smiley:

Daarom dat je je pakje niet durfde te openen in mijn bijzijn ! Ha ha ha !

Nu ja, 10 euro voor een nieuw horloge + wat monteerplezier…en het resultaat ziet er erg netjes uit.

Ik zou ze toch zeker één keer dragen, Chris. ( en dan proberen af te regelen naar COSC normen :smiley: :smiley: :smiley: )

:)leuk gedaan zeg!!

Maar. . . Er ligt nu weer een ander ongebruikt wijzerplaatje :wink:

Marc-B1 Schreef:

Ik zou ze toch zeker één keer dragen, Chris. ( en
dan proberen af te regelen naar COSC normen :smiley: :smiley:
:smiley: )

:D:D Ben volop bezig… ziet er goed uit… :slight_smile:

MVG,

Chris.

XXoF Schreef:

Maar. . . Er ligt nu weer een ander ongebruikt
wijzerplaatje :wink:

:D:D > Richting vuilnisbak… (tenzij iemand geïnteresseerd is, …die krijgt 'm gratis opgestuurd B)- )…

MVG,

Chris.

Petje af voor Morse. erg leuk projectje en zonde om niet te dragen.

Ben het met Houthakker eens, waarom niet dragen? toch iets om trots op te zijn, zo’n eigenbouw? :slight_smile:

Groet

herman

Vind ik ook! Het is zo een leuk ding geworden. EN je hebt het enige exemplaar ter wereld, dus met recht uniek ;).

Leuk zo wat knutselen. Alvast succes & plezier met het volgende project.

Groeten,
Niels

Prachtig projekt!

Gewoon dragen en wachten op reacties!

Groet, Justin

Ik vind het echt geweldig dat je dat kan en het horloge vind ik echt niet beroerd.
Ik ga ook eens zoiets proberen

En weer een uniek horloge. (tu) Je zou ze eigenlijk eens allemaal in één topic aan ons moeten presenteren want volgens mij heb je al aardig wat zelfbouwers.

Mijn beste,

Zijn creatieve modellering is zijn handelskenmerk,
gedreven door zijn passie en verlangen voor het edele uurwerk
Het is geworden een horloge in ontluikende gedaante,
Waarvan men kan genieten als een eindeloze tijd, nooit voorbij gaande
Dus rest mij jou te wensen:
veel geneugte van dit blij tikkende horloge op tijdloze cadensen!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Trouwens, nieuwsgierig vraagje: heb je geen ‘last’ van de wijzerplaat pootjes? Zullen niet zomaar passen denk ik.

Ziet er leuk uit.
Werkt de dag/nachtschijf ook?
Zo ja, dan klopt dat toch niet?
Een datumschijf draait 1x in de 24 uur door. Een dag/nachtschijf toch elke 12 uur?

gr.
Peebee.

Resultaat mag er wezen! Proficiat!

Zal wel aan mijn ogen liggen, maar waar is die kras nu gebleven?

@ Niels 2:

Voetjes worden meestal afgevijld en wijzerplaat met speciale dubbel-klevende “padjes” gekleefd.

Bij dit horloge waren de oorspronkelijke voetjes breder gezet dan het werkje en pasten ze in de plastic houd-ring rond het werkje. Die ring houdt op z’n beurt het werkje “vast” middels enkele inkepingen… ( een simpele bevestiging die je ook bij goedkopere zwitsers vindt).

De pootjes op de parnis plaat waren ook verder gezet dan de diameter van het werkje, dus ook in de plastic ring vastgezet… Geen probleem dus…

@ Peebee:

Nee, de dag/nachtschijf werkt uiteraard niet, aangezien het werkje zelfs niet over een datum-mechanisme beschikt… Dus was er slechts één optie: de opening voor de datum in de parnisplaat bedekken met een kleurtje (zwart was nogal flauw)…

En dat is meteen ook het enige “Swiss Made” onderdeeltje in dit horloge : de rand van een zelfklevende Zwitserse “Autobahn-tax sticker 2010” (zelfklevend en knalrood dus)… :D:D:D

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.