De zomervakantie komt eraan en dat is voor mij het ideale moment om eindelijk eens rustig en ongestoord wat oude onderdelen een tweede leven te geven en te verwerken tot nieuwe horloges (geen restauraties of ander “waardevol spul”, gewoon… “combinaties” van onderdelen en stukken die anders nutteloos in de kast zouden blijven liggen…).
De jongste weken en dagen werden dus ook weer wat kastjes, werkjes, wijzers en andere onderdelen besteld…
Meestal komen die dan pas na twee weken (of later) aan, maar gisteren zat er al één kastje onverwacht vroeg in de bus…
En ik kon dus wééral niet wachten…
O&W wijzerplaat, zwitserse Unitas (ETA) 6497 uit de “to-do kast” , Getat kastje , vlak glas en wijzers gecombineerd tot dit nieuw 100 % werkend exemplaar tijdens een “zaterdagnamiddag horloge-fun” - moment"…
Dit lijkt me leuk om ook zelf een keer te doen, maar waar ik geen ervaring mee heb is het met het juiste gereedschap plaatsen van de wijzers. Ik heb de afgelopen keer op de Rikketik wel naar wijzerplaatsers (of afnemers??) staan kijken, maar heb nog niet zo’n idee wat wat is is (en wat een goede kwaliteit is), en moet me er eerst verder in verdiepen. Tot nu toe heb ik alleen ervaring met sloopuurwerken en heb de wijzers er altijd afgehaald en weer opgezet m.b.v. de kleine schroevendraaiers en pincet.
@ Arjen: Voor alles wat met wijzerplaten en wijzers te maken heeft koop je inderdaad best meteen goed gereedschap ( dat geldt overigens voor alle horlogegereedschap ).
Om wijzers af te nemen gebruik ik meestal een Bergeon Presto (bestaan in verschillende maten):
waarbij de wijzerplaat eerst beschermd wordt door een plaatbeschermer:
Soms zijn ook deze kleine “hand-vorkjes” nuttig (bvb als een wijzertje héél dicht bij de plaat zit of voor héél fragiele decentrale kleine secondewijzertjes):
Om de wijzers er terug op te zetten:
of een simpeler setje:
Zelf gebruik ik daar meestal een universeel toestelletje voor waarmee zowel wijzers gezet als banden versteld kunnen worden (maar dat is wel duur als je’t maar af en toe gebruikt):
Geweldig om zulk vakwerk te zien. Als ik dit zo zie krijg ik de positieve kriebels om dit ook te doen. Je moet geduld hebben en trillingsvrij zijn. Dat zou nog wel gaan, maar dan moet je wel in het bezit zijn van het juiste gereedschap en tig onderdelen om een horloge in elkaar te zetten. Zover ben ik nog niet.
De prachtige doorzichtige achterkant van het horloge is voorzien van 6 uitsparingen om deze los/vast te draaien.
Met welk gereedschap doe je dit?
Hoe dat in z’n werk gaat kan je o.a. hier zien: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932 (is nogal een lange post over het uiteen halen en terug ineenzetten van een oud horloge , dus wat geduld bij het laden is wel vereist… )
Met bewondering heb ik je demonstratie bekeken, nog net niet val m’n stoel gevallen. Hele duidelijke uitleg. Alle superlatieven zijn in 2008 reeds geuit.
Bedankt.
Géén schoonheid? Waarom dan niet?
Als er een duur merk op had gestaan, wat dit minstens een 1000 Euro stuk geweest :}
Even zonder gekheid, ik vind ze eigenlijk wél gewoon mooi, vooral de combinatie kast en wijzerplaat is prima geslaagd. Zichtbodems hebben zowieso bij mij een streepje voor, als techneut is het altijd leuk te zien wat daar allemaal gebeurd.
Lijkt me een uitermate geslaagd projektje, zeker wanneer je dit allemaal even “vlug” in elkaar knutselt met wat spulletjes die toch niets liggen te doen…