Misschien hoort deze vraag thuis in het Domme Vragen topic (in dat geval mag hij natuurlijk verplaatst worden) maar deze vraag houdt me al enige tijd bezig. Lastig om naar te zoeken (zowel hier op HF als Google) want welke keywords gebruik je?
De enkele as van een horloge wordt gebruikt om meerderde (2, 3, 4, meer?) wijzers rond te bewegen, maar hoe werkt dat? De wijzers verschillen een factor 60 in snelheid, ik neem aan dat er dus slechts 1 gebruik maakt van de centrale as en de overigen met busjes ergens ingezet worden maar heb geen idee hoe dat zou gaan.
Andere (gerelateerde) vraag, de meeste horloges hebben 3 wijzers, en de pointer dates hebben er 4.
Volgens mij zijn het toch echt 3 verschillende asjes… De uren is de grootste en is hol, met daarin de minuten en daarna de seconde. Ik heb namelijk helaas weleens gehad dat de seconde-as was afgebroken (dus er geen secondewijzer gemonteerd kon worden) en ook dat de minutenwijzer gedeeltelijk op de uren-as zat…
Maar de horlogemakers van dit forum gaan er vast op reageren en het verder toelichten
Zijn meerdere tandwielen over elkaar gezet en weer met andere tandwielen verbonden.
Seconde rad minutenrad of minuut pijp en uurrad zou je kunnen googlen om er een afbeelding bij te krijgen.
Dank, het ‘busje’ van de urenwijzer valt over het uurrad, ik neem aan de centrale as (die boven de wijzerplaat uitsteekt) voor de minutenwijzer is en door de uurrad steekt zonder er contact mee te maken.
-ish
Ga dit later even op mijn gemak bestuderen (weet nu in ieder geval de keywords).
Nogmaals dank!
Hier heb je 2 video’s van hoe een horloge werkt. Ik heb ze een tijd geleden gekeken dus weet niet meer precies of jouw vraag beantwoord wordt maar het maakt een hoop duidelijk.
Je inderdaad meerdere tandwielen die met busjes over elkaar heen vallen. Op die busjes of pijp wordt de wijzer gefixeerd.