1 Van de eerste uurwerken die ik had in mijn verzameling ca. 4 jaar geleden. Ik heb hem altijd bijgehouden, omdat ik het echt iets speciaals vind. Ik ben er enkele jaren geleden mee naar het horlogemuseum geweest in Mechelen (België). De eigenaar van dat museum heeft nog gewerkt voor Hebdomas in de jaren 70-80. (er lagen ook verschillende Hebdomas zakhorloges in het musuem) Hij wist me te vertellen dat hij dit uurwerk ooit had gezien in een oude catalogus, maar dat hij het nog nooit in het echt had gezien. Dit exemplaar is in mint conditie en nooit gedragen. Werd gebouwd als polshorloge (dus geen omgebouwd zakhorloge zoals veel werd gedaan in die tijd). Het uurwerk zou dateren van de WO1 periode. 1913-1918. De Radiumverf op de indexen is prachtig gepatineerd, 36-37mm zonder kroon. Het is een 8daags uurwerk, gepatenteerd door Hebdomas. Onderdelen zijn een merde om te vinden, de eigenaar raadde mij aan ze gewoon af en toe eens op te draaien, maar ze niet te dragen. Toch nog steeds trots dat dit klokje in de collectie zit
Sjips die is mooi!! Veel plezier ermee
Altijd leuk om een dergelijk bijzonder horloge te hebben.
Mooi horloge hoor! Heb je nou een kistje vol mark 2 speedy’s?
aha die had ik ja alle speedmaster mark series, enkele seamasters en flightmasters heb ik verkocht en heb me wat gericht op de zeldzamere stukken. De enige die ik nog mis is een flightmaster, die zal binnenkort wel eens terugkomen
Schitterend horloge.
Wow, wat een prachtig klokje.
Daar moesten ze eens een re-issue van maken, prachtige wijzerplaat en erg leuk met die smalle lugjes.
groetjes Lenno
Zeer mooi horloge!
Man wat een schitterend horloge,ook mooi om te zien hoe de cijfers nog handmatig “ingekleurd” zijn met radium,dat wel veel slachtoffers heeft gemaakt vroeger onder vooral meisjes die dit werk uitvoerden.
Supermooie staat,alleen thuis dragen zou ik zeggen.
Supermooie staat voor z’n leeftijd zeg, zelfs de wijzers hebben nog de originele lume. Zoiets hoort in een museum thuis, zuinig op zijn!
De Tissot heritage 1936 lijkt er iets op, het herenmodel is alleen wat fors.
Wat een juweeltje! Ik zou 'm ook thuis niet dragen. Voor je het weet sla je ermee tegen een muur of aanrechtblad. Ik zeg het niet snel, maar deze moet je koesteren in een doosje.
Bedankt,
Inderdaad gelijkenis, ook een mooie klok met een leuke feature dat je de bodem open kunt klikken en dan het uurwerk kan zien
groetjes Lenno
Beste, dit is inderdaad een prachtig horloge, u mag terecht trots zijn dat deze in de verzameling zit. Groetjes
Mooi en ongewoon voor een hebdomas ! Armband zo klein en zonder “open heart” : Proficiat !
Prachtig horloge.
Is voor mij ook de eerste maal dat ik zo een klein 8 daags uurwerk zie van Hebdomas.
Koesteren zou ik zeggen.
Zoals Jef Opdebeeck zegt , af en toe eens opwinden om de olie te laten draaien.
Erg mooi, museumwaardig!
Prachtig😊…vind die geschiedenis erachter alleen al zeer interessant…koesteren deze🖒
Tis een bijzonderheid, maar niet dragen zou voor mij persoonlijk nooit een optie zijn.
Natuurlijk wel dragen met beleid dan, dat doe ik ook met mijn (veel minder waardevolle) Waltham trench watch uit 1914.
Leuk horloge. Waarom noem je het een 'pilotwatch '?