hierbij een ander zakuurwerk waar ik graag wat meer informatie wil over te weten komen
op binnenzijde staat Remontoir cylindre 10 rubis
ze werkt momenteel niet, weegt + - 65 gr en heeft een ketting van 25 cm
verder vind ik geen “merknaam”
binnenin staat stempel 0800 waarschijnlijk quotering zilver en staan paar ingekraste tekens die ik later hier hopelijk kan posten zodat jullie daarook jullie mening over kunnen zeggen
wetende dat de waarde niet werkende veel minder is dan normaal toch graag een richting zodat ik ze toch beetje ten gelde kan maken
indien dit hier niet mag verwijder ik dit meteen
Alvast in afwachting van de aankomst van de kenners.
Zou u een foto kunnen plaatsen van het uurwerk zelf en de voorkant. Dit helpt ze in iedergeval bij de identificatie.
Ik vermoed aan de hand van dat er een hele grote kans is dat het antwoord gaat zijn dat het de zilverprijs misschien opbrengt, dat de verzamelwaarde nihil is en het moeilijk wordt een horlogemaker te vinden die het zou willen repareren (als dat wenselijk is). In iedergeval is de emotionele waarde van 99.9% van deze zakhorloges verreweg het meeste waard.
Dan laat ik het verder aan de uurwerkkenners over om dit te bevestigen of in het enkele uitzonderlijke geval mij te ontkrachten.
Als het verguld is mogelijk minder dan wat het kost om op en neer te rijden naar een edelmetalen opkoper .
Als je de topics een beetje af gaat in deze categorie kom je een aantal zeer vergelijkbare stukken tegen. Waarde is hoogstwaarschijnlijk dus financieel nihil. Wel leuk om in een stolp ergens te hebben staan om naar te kijken. Ingekraste tekens anders dan gestempeld zijn vaak van horlogemakers. Mogelijk staat daar ook iets van een jaartal bij.
In Nederland betekent uurwerk de motor van het horloge, sommigen noemen dat het “binnenwerk” een term waar ik persoonlijk geen waardering voor heb. In het Frans heet dat le mouvement, Engels movement.
Horloge is het geheel. (la montre, the watch)
In België wordt vaak uurwerk gezegd als wij in Nederland horloge zeggen.
Oef nu is het nog ingewikkelder dan het al was
Het is een cylindergang uurwerk. Niet geliefd bij de horlogemakers.
De markt voor zakhorloges is beperkt. De verzamelaars willen vooral de bijzondere stukken met een grote naam.
Dit is helaas niet zo een stuk.
Nee daar moet het gewicht van uurwerk, wijzerplaat glas, kroon, etc vanaf getrokken worden. Houd je misschien 15-20 gram over. Bij een prijs van iets van 50 cent per gram voor 0.800 zilver kom je dus op hooguit een tientje. Niet de moeite om voor naar het wisselkantoor te rijden
De romeinse cijfers proberen misschien 1906 aan te geven. Beetje vreemd maar op een andere manier kloppen de cijfers helemal niet. 1-7-1914 lijkt ook wel logisch.
Die markering zal vast een service zijn geweest. Het uurwerk zal inderdaad omstreeks 1900 plus of min 20 jaar gemaakt zijn. Dat knopje om te verzetten is denk ik tegen 1920 al voorgoed verdwenen.
@wbcoupe heb zelfs geen weet van een soort wisselkantoor in Belgie of dergelijke zaken waar je dit kan “omruilen” voor euro’s @BWings mss is de 7 een / en komen we op 1/14
nuja veel verschil zal het niet uitmaken ik wou dit enkel delen met jullie
vraagje: mag mn op deze site een zakuurwerk posten waarbij er ijzeren kruisen te zien zijn?
of word je hierdoor ook verbannen naar de vergeetput?
en mag ik dit zo benoemen in nieuwe topic?
met dank
Volgens mij kopen veel juweliers ook wel sloopgoud en of zilver in. Even zoeken waar je de beste prijs krijgt. Maar voor zilver dus niet echt interessant tenzij je grote hoeveelheden hebt.
Zolang je geen twijfelachtige ideologieën gaat promoten maar alleen een stukje historie laat zien denk ik dat het niet zo’n probleem is. Overigens wordt er op dat gebied ook een hoop nagemaakt en achteraf aangebracht
Zoals hierboven aangegeven zou ik het eerst even aan de moderator Jur vragen. Daarnaast wees je er bewust van dat spullen van Nazi herkomst in iedergeval verboden zijn om waar dan ook in Nederland te verhandelen.
Nu zijn in mijn persoonlijke ogen (maar nogmaals het is aan de eigenaar van het forum om toestemming te geven) dit soort dingen wel interessant als het iets is van de oorlogen in 1870 of de eerste wereldoorlog.
ik heb géén slechte bedoelingen met het posten van dergelijk uurwerk en indien de mod het niet goedkeurd heb ik daar geen enkel probleem mee
wat ik niet wist is dat dit naar Nederland dus niet zou mogen verzonden worden …
dank voor deze info
staan momenteel 2 foto’s op zal meerdere plaatsen als er reactie opkomt
maar de kruisen zijn enkel op voorkant op wijzerplaat (hoop dat ik juiste benaming gebruik) zichtbaar