100,200,300,500,1000 enz.verschil in horloges

de Russen moesten ook een speciaal soort rubber
ontwikkelen zodat de O ringen ook bij het opstijgen gelijkmatig konden uitzetten
( normaal rubber heeft laten we zeggen "vezels"
die richtingsgevoelig zijn en dus ongelijk weer hun oude vorm aannemen )
de losten dit op door dat rubber na fabricage te vermalen, waardoor deze “vezels” alle kanten op gingen vervolgens “bakten” ze daar weer nieuw rubber van dat i.p.v. grote verschillen (vezels) in uitzetting slechts kleine verschillen had.

( werd ook gebruikt in de ruimtevaart, waar de NASA problemen had met kwetsbare O Ringen, konden de Russen dat spul decennia geleden al perfect produceren sterker nog… het zat in hun horloges )

Gerard, het wordt steeds interessanter en leerzamerderder.
Weer bedankt voor het filmpje.

groetjes Lenno

@ Lenno

Dan doen we gewoon nog een filmpje ter lering ende vermaak :)-D

grtz. Gerard

lenno Schreef:

Gerard, het wordt steeds interessanter en
leerzamerderder.
Weer bedankt voor het filmpje.

groetjes Lenno

Zeker zijn ze zo gek nog niet. Ik heb eens een verhaal gehoord, ik weet niet of het waar is, maar ik vond het leuk. De Amerikanen hadden ontzettend veel moeite gedaan om iets te vinden waarmee ze konden schrijven in de ruimte tijdens gewichtsloosheid. De inkt wilde niet uit de stiften/patronen komen. Allerlei moeilijke constructies ontwikkeld en uiteindelijk hadden ze het gevonden.
Russen zagen een keer zo’n apparaat en vroegen verbaasd wat het was. Een pen zeiden de Amerikanen, hoe schrijven jullie dan? Gewoon…potlood :smiley:
Ik hoop dat het waar is.

Hoe meer je er over leest en ziet… hoe meer je tot de conclusie komt dat de Vostok Amphiba werkelijk geniaal is… in het laatste filmpje worden gewone schroefdeksels zoals je ziet op Rolex en Omega, vergeleken met een Jampot-deksel…

als je het zo ziet… dan is een Vostok uitgerust met het “1-2-open” dekseltje van Hak… koop maar eens een potje appelmoes van Hak, en een van een ander merk, draai ze open, en je weet wat ik bedoel… :slight_smile:

Precies, wat Jan en Gerard zeggen, na deze filmpjes ga je toch anders kijken naar die cheap ass klokjes van Vostok.
Ik heb er ook een zoals zo velen onder ons maar na al deze info kun je toch zeggen dat de russen soms ook briljant kunnen zijn zonder dat het meteen duizenden euros kost zoals hier in het westen.
Er is ook een topic over de ultieme duiker en daar hoort deze zeker bij.
Heb meteen weer zin om er weer eens eentje aan te schaffen.

bedankt

groetjes Lenno

Verrek, ja, nou je het zegt. Dat Hak-dekseltje, dat is precies hetzelfde. De ontwerper van Hak zal wel een Vostok hebben.

Russen hebben een andere benadering van problemen… Russen denken niet in problemen… maar in oplossingen…

Bekend verhaal in deze… de Amerikanen hebben een balpen ontwikkeld die in de ruimte, dus in gewichtloze toestand kan schrijven, door een speciale vulling die onder druk staat… de russen?.. namen een potlood mee… (:smiley:

Ik heb eens een Kalashnikov AK 47 in mijn handen gehad… ze zijn niet zo zuiver als een M16 bijvoorbeeld… maar… ze schieten met een zwaarder kaliber, en hebben dus meer stopkracht… en ze doen het ook gewoon nog als ze vol met stof en vuil zitten… omdat overal genoeg ruimte op zit om de boel in beweging te houden…

een M16 is een precisiestukje… zuiver… als ie schoon is… komt er vuil in… loopt ie vast… een AK doet het ALTIJD…
dus als je in een oorlogssituatie tegenover een schutter met een AK komt te staan… of ie je raakt, da’s de vraag… of er een kogel jouw kant op komt… dat is een zekerheid…

'k heb nu een Komandirskie, maar ik denk dat er zeker nog een Amphibia aan mijn collectie zal worden toegevoegd…

Ik had hetzelfde verhaal over de balpen en potlood ook al verteld (:smiley: Heeft toch indruk gemaakt dan. Ik vraag me af of het niet gewoon een urban legend is.
Inderdaad is een Kalasjnikov veel praktischer. Op de schietbaan is een M16 zuiverder, maar als je moet tijgeren, door de modder, zand, vuil, smerigheid kan je beter een AK hebben. Je moet er maar tijd voor hebben om iedere dag je wapen te onderhouden.
Blijft knap werk dat je met weinig kosten een product kan ontwikkelen dat zo robuust en degelijk is.

Om op het verhaal van Jan terug te komen op het potlood in de ruimte.
Dat is een verhaal dat altijd wordt gebruikt maar hieruit blijkt hoe dom de russen op dat gebied waren.
Potlood bevat grafiet en als je daar dus mee schrijft in gewichtloze toestand gaat dat allemaal zweven en adem je dat dus in. Dat was dus iets minder briljant.
Dit i.t.t de horloges.

groetjes Lenno

Ik moet ook denken aan een puntenslijper. Hoe los je dat dan op zonder rondzwevende houtkrullen?

@lenno

Rondzwevend grafiet lijkt me ook vooral een probleem m.b.t. kortsluitingen
er zullen na het schrijven van 1 kerstkaart aanboord van het ISS niet gelijk een paar doden vallen maar wanneer het maar lang genoeg duurt
en ze gebruiken ook nog een puntenslijper dan
veroorzaak je toch een risico.

Tijd voor 't echte verhaal, gewoon via google gevonden:

Hatseflatse!

Haha dank je. Ik had al een gevoel dat het een urban legend was. Het heeft de juiste ingrediënten ervoor, maar er zitten toch stukjes waarheid in.

Een viltstift moet toch ook goed werken.
Heeft capillaire werking in de eh, stift.
Ook bij 0 G’s of juist hoge G’s geen probleem.
Maar ja, daar moet weer een dopje op wat zoek
kan raken.

Grt.

Carpe tempus Schreef:

Hey Wing

Ongeveer vanaf 1 minuut 30 sec

http://youtu.be/2OK3S4daTic

Thx. Overduidelijk. Idd erg slim ik heb wel es vervormde o ringen.

De Russen gebruikten dus ook wel “Grease-pencils” ofwel een soort waskrijt… moet het ook wel doen… bovendien… ik denk dat er wel een vulling is voor potloden zonder grafiet… een blauw kleurpotlood bijvoorbeeld…

maar, zoals eerder gezegd… Russen hebben een nogal “hands-on approach”… speling is de moeder van het mechaniek… te weinig en het loopt vast… te veel en het werkt ook niet…
Kijk Bijvoorbeeld ook eens naar de Lada Niva… één van de eerste terreinauto’s met een zelfdragende carrosserie otnwikkeld als een "renault 5 met een landrover onderstel… , niet helemaal waar dus… want de Niva heeft geen chassis…

Ik ben een keer op een 4x4 weekend geweest… ik zag daar iemand met een nissan Patrol die bij een poel uitstapte, en met een stok ging peilen hoe diep het was… langs de rand bleek een doorwaadbare route te liggen voor hem… kort daarna kwam er een Lada Niva aan rijden… die kerel stapte niet uit… reed gewoon de poel in… het water stond in de auto net zo hoog als erbuiten… tot aan de raampjes… maarja… wat er in loopt… loopt er ook net zo hard weer uit… waterdicht maken?.. ben je mal… gewoon zo lek dat ie zo weer leegloopt… :slight_smile: