Ik kreeg deze morgen een nieuwe Seiko Quartz binnen. De verkoper had deze omschreven als “100% Brand New”. Het horloge ziet er inderdaad nieuw uit, en ook de rubberband.
Maar als ik het horloge van de achterzijde bekeek zag ik “plakkerige restjes” en krasjes. Bij nader toezien is het duidelijk dat deze Seiko werd geopend. Gezien het serienummer begint met 89xxxx is de productiedatum september 2008. Dus net geen 3 jaar oud. Volgens de handleiding gaat de batterij 4 jaar mee. Ik vermoed dat het horloge werd geopend om een nieuwe batterij te plaatsen. Er zijn zelfs 2 krasjes op de rubberband te merken.
Dan ga je verder speuren, en ja ook op de voorkant vind ik op 2 plaatsen een minimale kras op een gepolijst gedeelte. Dit gedeelte is blijkbaar wel gevoelig aangezien ik dit ook had bij SNZF47.
Erg is het allemaal niet, maar het je verwacht het toch niet bij een “100% Brand New”.
Hoe zou jij reageren bij de “professionele” verkopen ?
Tja, ‘brand new’ laat zich vertalen als gloednieuw. M.i. is daar geen sprake van. Ten eerste is het horloge drie jaar oud, ten tweede zijn er beschadigingen. Ik zou hierover contact opnemen met de verkoper. Twee opties volgens mij, afhankelijk van of je het horloge zo wil houden:
horloge retour, geld retour
een korting omdat het horloge niet meer nieuw is
Je kan nog overwegen de schade op kosten van (of door) de verkoper te laten herstellen, maar ook dan is het horloge niet meer nieuw te noemen en ligt dus korting voor de hand.
Dit is niet nieuw, datum zegt nog niet zoveel. Veel horloges blijven jaren liggen voor ze verkocht worden, maar krassen om een batterij te wisselen is op een nieuwe onacceptabel.
Terug en een echt nieuwe (ongeopende) in de plaats?
Tja, hangt van meerdere factoren af. Allereerst is
het belangrijk om te weten of je het via een
particulier of retail hebt verkregen. Via retail
kun je, zoals Marco voorstelt, echt een nieuwe
eisen.
Via een particulier, bijv. op eBay, kun je
natuurlijk eerst om een korting vragen. Je kunt
een bereidwillige verkoper treffen, maar dan nog
is een dergelijk aanbod meestal niet bevredigend.
Er zit toch een ‘smet’ op je horloge, nietwaar? En
heb je zin om die strijd aan te gaan? Als het een
particulier betreft zou ik voor mijzelf opmaken
hoe graag ik het horloge in deze staat wil houden
en dan a) accepteren of 2) retour sturen naar de
verkoper en geld terug vragen.
Maar de verkoper wel te allen tijde wel in kennis
stellen. Zo zou ik handelen.
Ik kreeg deze morgen een nieuwe Seiko Quartz
binnen. De verkoper had deze omschreven als “100%
Brand New”. Het horloge ziet er inderdaad nieuw
uit, en ook de rubberband.
Maar als ik het horloge van de achterzijde bekeek
zag ik “plakkerige restjes” en krasjes. Bij nader
toezien is het duidelijk dat deze Seiko werd
geopend. Gezien het serienummer begint met 89xxxx
is de productiedatum september 2008. Dus net geen
3 jaar oud. Volgens de handleiding gaat de
batterij 4 jaar mee. Ik vermoed dat het horloge
werd geopend om een nieuwe batterij te plaatsen.
Er zijn zelfs 2 krasjes op de rubberband te
merken.
Dan ga je verder speuren, en ja ook op de voorkant
vind ik op 2 plaatsen een minimale kras op een
gepolijst gedeelte. Dit gedeelte is blijkbaar wel
gevoelig aangezien ik dit ook had bij SNZF47.
Erg is het allemaal niet, maar het je verwacht het
toch niet bij een “100% Brand New”.
Hoe zou jij reageren bij de "professionele"
verkopen ?
Tja, ongelukje zit in een klein hoekje. Maar vind 't niet netjes dat ze 't dan alsnog als nieuw verkopen. Waarschijnlijk hoopten ze dat de verkoper het erbij zou laten zitten.
Als je dat niet zou doen, vind ik 3 opties redelijk.
nieuwe vragen
beschadiging laten repareren (vervangen) op hun kosten
korting vragen
Maar zoals Vahalis voorstelt, vind ik een combinatie (2&3) persoonlijk wel wat ver gaan. Maar hij heeft wel zeker een punt.
Ik heb de retailer in het Verre Oosten een mail gestuurd. Ik heb hem gewezen op de krassen. Gezien het terugsturen alleen al 18 Euro gaat kosten, heb ik hem voorgesteld om mij een korting van 23 Euro te geven.
Ik heb reeds een antwoord gekregen dat bij mij overkwam als een standaardbrief : “Sorry, je mag gerust het horloge terugsturen. Wij sturen dan een nieuwe”.
Er wordt geen enkele reactie gegeven op mijn mail.
Ik heb echter geen zin om terug te sturen omdat ik dan niets meer heb : centen weg, horloge weg en ik moet nog betalen voor het terugsturen! En dan is het nog maar de vraag wanneer ik een nieuwe krijg.
Ik heb opnieuw gemaild met volgende keuze :
mij een korting geven van 23 Euro
mij een nieuw opsturen + 18 Euro. Daarna pas stuur ik de gekraste terug
Ik heb er geen goed oog op. :X
En toch bevalt het horloge mij.
Jammer, da’ s vaker met horloges uit China en omstreken, althans mijn ervaring ook via Ebay, ze bieden de mogelijkheid om het terug te sturen dus qua claim (paypal of Ebay) ben je dan nergens.
Refund zullen ze niet doen daar ze waarschijnlijk in de voorwaarden hebben staan dat de koper betaalt voor het terugsturen.
Verzenkosten van China naar hier, zelfs aangetekend, zijn laag(in de orde van 1-4 dollar)maar retour is een ander verhaal, zie zomaar 18 euro.
Als je een gelukje hebt mbt de verkoper, dan kun je misschien op een volgende aankoop wat korting krijgen maar dat is het dan ook…
Gewoon houden vrees ik als je kan leven met de " kleine" beschadigingen.
Ik heb de retailer in het Verre Oosten een mail
gestuurd. Ik heb hem gewezen op de krassen.
Gezien het terugsturen alleen al 18 Euro gaat
kosten, heb ik hem voorgesteld om mij een korting
van 23 Euro te geven.
Ik heb reeds een antwoord gekregen dat bij mij
overkwam als een standaardbrief : “Sorry, je mag
gerust het horloge terugsturen. Wij sturen dan
een nieuwe”.
Er wordt geen enkele reactie gegeven op mijn
mail.
Ik heb echter geen zin om terug te sturen omdat ik
dan niets meer heb : centen weg, horloge weg en ik
moet nog betalen voor het terugsturen! En dan is
het nog maar de vraag wanneer ik een nieuwe
krijg.
Ik heb opnieuw gemaild met volgende keuze :
mij een korting geven van 23 Euro
mij een nieuw opsturen + 18 Euro. Daarna pas
stuur ik de gekraste terug
Ik heb er geen goed oog op. :X
En toch bevalt het horloge mij.
Wait and see.
ik weet niet je t horoge hebt gekocht, maar als je t met je creditcard hebt betaald, dan zou ik, als jer niet uitkomt met de verkoper uitkomt, een claim indienen. en in ieder geval een alvast een melding van maken. als je nl na een maand ofzo de claim indient, ben je misschien over termijn heen.
ook al jeeft de verkoper bij paypal ook een poot om op te staan. dan nog kun je een claim indienen en om een gedeeltekijke vergoed vragen. misschie dat ie er toch mee akkoord gaat. anders kun je alsnog er een dispuut van maken.
helaas ervaring met paypalclaims, als de verkoper aanbied om het retour te sturen werkt hij mee aan een oplossing, als in de voorwaarden staat dat de verkoper de verzendkosten betaald, heb je geen claim.
Het enige wat je zou kunnen doen is bij paypal neerleggen dat de verkoper het item als nieuw aanbied en dat jij kunt aantonen dat dit niet zo is ontvangen…dan nog bied hij aan dat je het terug kunt sturen.
Dit moet wel binnen 45 dagen na aankoop van het item zijn.
Met creditcard , althans Visa, is het mogelijk een claim in te dienen als het item verloren,beschadigd of gestolen is binnen 180 dagen na aankoop.
De claim geldt dan niet tegen de verkoper maar voor de Visaverzekering, alle aankopen met deze kaart zijn 180 dagen gedekt tegen verlies diefstal of beschadiging.
helaas ervaring met paypalclaims, als de verkoper
aanbied om het retour te sturen werkt hij mee aan
een oplossing, als in de voorwaarden staat dat de
verkoper de verzendkosten betaald, heb je geen
claim.
Het enige wat je zou kunnen doen is bij paypal
neerleggen dat de verkoper het item als nieuw
aanbied en dat jij kunt aantonen dat dit niet zo
is ontvangen…dan nog bied hij aan dat je het
terug kunt sturen.
Dit moet wel binnen 45 dagen na aankoop van het
item zijn.
Met creditcard , althans Visa, is het mogelijk een
claim in te dienen als het item
verloren,beschadigd of gestolen is binnen 180
dagen na aankoop.
De claim geldt dan niet tegen de verkoper maar
voor de Visaverzekering, alle aankopen met deze
kaart zijn 180 dagen gedekt tegen verlies diefstal
of beschadiging.
Je hebt gelijk, is idd 180 dagen.
Daarom geef ik ook de voorkeur om direct met creditcard te betalen.