100 jaar Bauhaus

Beste horlogevrienden,

Het feit dat wij in het jubileumjaar zitten - 100 jaar Bauhaus -, mag natuurlijk niet onopgemerkt op dit forum voorbijgaan. Voor degenen die nu denken, hoe zat dat ook alweer, zie de bijgevoegde link over het Bauhaus. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bauhaus

Kort gezegd was het Bauhaus een school voor architecten, fotografen, kunstenaars en meubelmakers. “Wenigerer ist mehr”, form follows function, modernisme…u kent dat wel. Strakke lijnen en functionele ontwerpen.
Het Bauhaus werd in 1933 gesloten, omdat het te veel communistische trekjes zou hebben.
Max Bill studeerde destijds aan het Bauhaus en werkte later bij Junghans, waar hij enkele beroemde klokken en horloges ontwierp. Mijn eigen (1958) Junghans is geen ontwerp van Max Bill, maar stamt wel uit de tijd dat hij bij Junghans werkzaam was. Het horloge heeft duidelijke Bauhaus invloeden en ademt de tijdgeest.
Bijgevoegd nog enkele foto’s, ik heb geprobeerd mij artistiek uit te leven. (ja hoor, schiet u maar;-))

Bedankt voor jullie tijd!

Ralph

25 likes

Gefeliciteerd @Bauhaus :v: Je klinkt nog heel kwiek voor je 100 jaar.

8 likes

Ik draag ook mijn Lamy 2000 nog steeds met trots :slight_smile:

Bovendien is het een oudje, met nog “W. Germany” ingegraveerd. In meer dan één opzicht een stukje historie.

2 likes

Blijft een zeer invloedrijke stroming die de tijd moeiteloos is doorgekomen! Hier schrijft een fan, maar dat spreekt voor zich :joy:

Bijpassend horloge:

12 likes

Geleidelijk aan ben ik ook dit kennelijk onverwoestbare genre gaan waarderen. Daarom zoek ik nog steeds:

Buiten de reguliere handel helaas tot dusver zonder succes … :disappointed_relieved:

4 likes

Deze - dit is wel een origineel Max Bill ontwerp - hangt in onze keuken. De beeldtaal van deze foto is natuurlijk niet geheel toevallig. :wink:

3 likes

9 likes

€660 + €15 verzending bij een Duitse verkoper met veel goede reviews op Chrono24. Tenminste: als je de Mega zoekt.

2 likes

Dank voor de tip, maar ik zoek de automaat, precies zoals afgebeeld. Kwartshorloges genoeg hier, inclusief zendersturing. Volgende aankopen zullen dus mechanische horloges zijn.
Ik geloof dat @Chillekasper er een heeft, maar ik weet het niet zeker. En hij zal er wel niet van af willen :wink:

3 likes

Mijne is idd een automaat Max Bil met stalen mesh band. Ik wil er idd niet vanaf. Mijn vrouw vind het mijn mooiste horloge. Ze heeft me namelijk ook geholpen om eraan te komen.

2 likes

Niet goed op de wijzerplaat gekeken, excuses.

1 like

En ik maar denken dat de bouwmarkt honderd jaar bestond. Maar die zijn in 1960 pas opgericht.

2 likes

Ja, mooi topic, en ik doe ook even mee met mijn twee versies van de Junghans Max Bill :slightly_smiling_face:

Hier een originele versie met hand opgewonden uurwerk in authentieke staat- behalve het bandje- uit +/- 1961 :slight_smile:

6f06274b9ed05da7d1bbca1ba0b75cd2c78e29ed_1_666x500

5bcd769f4590606bd9cd4344a306c841ba518deb_1_666x500

En hier de modernste variant in de quartz versie:

Ik vind ze prachtig! :wink:

5 likes

Mooie en herkenbare horlogestijl.

Verdient het om even bij stil te staan op haar 100e geburtstag.

3 likes