100% origineel horloge / garantie op echtheid

Lijkt me juist sterk dat een ‘rookie’ voor een van de, lijkt mij, duurdere speedmasters gaat.
Een rookie zoekt juist vaak het koopje waarvan ze denken dat ze een klapper maken.

Een liefhebber / verzamelaar wil 100% weten wat hij koopt.
Want deze gaat niet om een pols… Deze verdwijnt weer in een kluis.

Even voor de duidelijkheid het ging niet om de betreffende speedmaster, maar om een andere Rolex. Maar het gaat ook niet om de betreffende koper te veroordelen. Het meer in introductie hoe de vraag tot stand is gekomen.

Als je in het algemeen spreekt over origineel. In de meest pure vorm is dit dat alles is hoe het fabrieksaf geleverd is. Maar welke collector of boutique kan garanderen dat dit nog zo is bij een horloge van 40 jaar oud. Wat is de een redelijke omschrijving van wat origineel is. Sommige leveranciers garanderen op echtheid, tot hoever is het redelijk de echtheid te garanderen. En dan kun je voor de purist eigenlijk nooit over 100% spreken. Of alleen over 100% echtheid over dat er het juiste uurwerk, kast, plaat enzo gebruikt is. Maar niet over 100% van ALLE onderdelen.

Ongetwijfeld dat @AmsterdamVintageWatches hier een duidelijke mening over heeft, bij deze het podium.

2 likes

Dank. Als je een Rolex laat servicen door Rolex service centre dan krijg je het horloge terug met 100% originele onderdelen. Maar wat is voor deze meneer de definitie van “origineel”. Welliswaar zijn sommige onderdelen vervangen voor nieuwere, wat nodig is voor het behoud van het functioneren van het uurwerk, echter wel met louter fabrieks onderdelen; dus in die zin volledig origineel.

Echter zou ik zelf voornamelijk waarde hechten aan de originaliteit van belangrijkere zaken, alles wat je van buitenaf kunt zien en dingen als de rotor, brug etc. Ipv ieder tandwieltje, er is ook niemand die dat voor je kan gaan controleren :slight_smile:

2 likes

Is waarschijnlijk een onervaren koper die de klok wel heeft horen luiden
maar niet weet waar de klepel hangt.

Rubber kroon/deksel Pakkingen en glaspakking behoren altijd vervangen te worden (glaspakking indien nodig)
Dus als iemand geen zaken wil doen omdat 1 van deze onderdelen in zijn ogen niet ‘‘origineel’’ zijn,moet je je afvragen of je met zo’n persoon uberhaubt zaken wil doen.

1 like

Zelfde verhaal toch met nieuwstaat. Ik heb ze hier van het forum gehaald in nieuwstaat varierend van de stickers er nog op tot over de straat getrokken caseback en bandwisselsporen aan de bovenkant lugs.

Een nieuwe auto die bij een beurt nieuwe filters en olie krijgt is dan ook niet meer “origineel” ??

De originaliteit houdt natuurlijk al op na de eerste tankbeurt.

Nou als de fotos van slechte kwaliteit zijn of bijvoorbeeld een foto van de achterzijde ontbreekt vraag ik om extra fotos. En dan juist omdat ik geïnteresseerd ben.

“Ja meneer, mooie auto, top prijs, maar ja, die after market ruitenwissers hé, ik laat hem toch staan…”

1 like

Ik vind ook wel dat DAT originele exemplaren moeten zijn :slight_smile:

Ahh excuses, dacht dat het de speedmaster betrof omdat dat de enige advertentie was die in aantrof. Maar goed, met een vintage Rolex zal het niet anders zijn. Niemand kan dergelijke garanties geven