100% origineel horloge / garantie op echtheid

Pas geleden vroeg mij iemand of een bepaald horloge wat ik op dat moment te koop had staan 100% originele onderdelen heeft, dit houdt mij toch al een tijdje bezig.

Omdat hij echt 100% bedoelde en niet 99,9% heb ik hem gebeld.
Ik kan natuurlijk nooit garanderen of een horloge tot op het laatste schroefje 100% origineel is, ik heb hem verteld dat het uurwerk, wijzerplaat en de kast origineel zijn. Maar hoe kan ik garanderen dat een schroefje, pakking, of glas niet toevallig aftermarket kan zijn.

Hij was van mening dat Schaap en Citroen een controle uit kon voeren waar ze echt vast konden stellen dat alle onderdelen origineel zijn. Ik heb aangegeven dat ze daar echt niet het horloge volledig kunnen demonteren om elk onderdeel individueel te controleren, los van het feit dat dit mijnsinziens niet bij elk onderdeel vast te stellen is.

Ook gaf hij aan dat hij met een leverancier heeft gesproken die aangeeft die garandeert dat al zijn horloges 100% originele onderdelen bevatten.

Wanneer is voor een horloge leverancier een horloge origineel?

Voorbeelden:

Mag een pakking vervangen zijn door aftermarket?
Mag de band of de sluiting van een ander jaar zijn als het serienummer van het horloge ?
Als er nieuwere wijzers of een nieuwere insert op het horloge zitten omdat de originele beschadigd zijn?

3 likes

Klinkt als een behoorlijke autist :joy:

12 likes

Laten we mensen met autisme nou niet beledigen door ze met deze mafklapper te vergelijken :stuck_out_tongue:

12 likes

Naar mijn mening:

Vind ik wel. Van een rubbertje wordt niemand warm denk ik (no pun intended :wink:). Zelfde voor een enkel schroefje.

De band vind ik een wezenlijk onderdeel van een horloge. Met een andere kan je het moeilijk nog 100% origineel noemen.

Idem als de band.

Maar allemaal heel subjectief natuurlijk. Hoewel… voor een autist is 100% natuurlijk vrij duidelijk :grinning:

1 like

echt is alleen echt als er echt op staat…

1 like

Ik ben ooit in de echt verbonden. Het is me niet bevallen.:tumbler_glass::sunglasses:

9 likes

Waarschijnlijk weet je wel of zij 100% originele onderdelen bevat :wink:

5 likes

Echt 100% origineel betekend dan toch ook nooit enige servicebeurt gehad en dat is ook niet goed…
De Titanic is ook nog steeds 100% origineel

En zou jij willen betalen om voor een potentieele verkoper een derde partij jouw horloge uit elkaar te halen om te controleren of alles 100% origineel is om er vervolgens achter te komen dat een niet significant onderdeel niet origineel is. En weg is koper en weg is je geld.
Ik zou hem voorstellen om altijd alles nieuw bij de Dealer te kopen.

1 like

Dat soort mensen moet gewoon een horloge bij de dealer gaan kopen…

8 likes

Om wat voor horloge gaat het eigenlijk?

Geen tijd steken in dit soort tijdverspillers. Net als mensen die graag extra foto’s willen, die kopen niet.

1 like

Echt niet dat op ieder schroefje het woord echt staat hoor… Maar alles heeft te maken met je leveranciers. Is de hele supply chain gecontroleerd en valide? Bij een AD zou je daarop moeten kunnen vertrouwen. Maar bij de lokale horlogemaker?

De reactie was meer sarcastisch bedoeld hoor…

2 likes

Ik kan dat beamen. Ook voor mij was het in het beste geval saai en in het slechtste geval een onsexy tranendal.

Buitenecht is beter.:slight_smile: Zeker als dat betekent dat je goede rubberen pakkingen hebt.

3 likes

wel 100 % echt…

toch?

Echt rubber, zeker. Maar van welk merk, dat vraag ik me nooit af. :slight_smile:

1 like

Dit is ook een beetje afhankelijk wat voor merk het is en hoe het is vervangen. 100% origineel is NOS of nieuw in stickers, anders kan je het niet garanderen als er een servicegeschiedenis is. Bij sommige merken heeft de band en/of sluiting ook een serienummer. Als deze dan vervangen is voor een latere is die dus niet meer origineel terwijl bij andere merken dit niet te controleren is door het ontbreken van een nummer.
Als het horloge al wat ouder is, dan is het ook makkelijk vast te stellen of de wiizers vervangen zijn. Dit zal ik in de meeste gevallen als niet origineel bestempelen.

Als je echt een moeilijk persoon tegenover je heb… Wacht dan gewoon op de volgende koper.

Ik steek mijn handen niet meer in het vuur voor zo iemand, die kan ze beter bij een juwelier kopen. Bij mij was een miniscuul krasje (ja hij zat er, nee écht nooit gezien) genoeg om het horloge niet als nieuw te bestempelen. Ik ben het met hem eens, want het krasje zit er echt… Maar naar mijn idee vind zo iemand altijd wel wat. Gewoon lekker naar de volgende koper.

2 likes

Ik heb je advertentie er even bij gepakt. In mijn ogen een beetje naïef van de aspirant koper om te verwachten dat je van Speedmaster uit 1971 exact weet dat alles correct is. Overigens vraag ik me af of S&C een keuring zou doen bij zo’n horloge, wellicht kan je voor wat basaal overzicht beter bij AWCo of @AmsterdamVintageWatches terecht. Waarbij deze bedrijven er zelf natuurlijk niet op vooruitgaan en er wel een (tijds)investering gevraagd zou worden.

Als je als verkoper alles eerlijk benoemt en niet mooier voorstelt, dan is het denk ik voor de vintage koper “take it or leave it”.

of je adviseert hem kluizen oude juweliers af te gaan:

3 likes

Aangezien het kennelijk om een Speedmaster gaat, vermoed ik, dat de vragen kwamen omdat de (niet)koper zeker wilde zijn dat de wijzerplaat, wijzers, kroon, bodem en bezel geen service vervangingen zijn.
Waarschijnlijk een rookie, die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de balansas hangt.

1 like