Pas geleden vroeg mij iemand of een bepaald horloge wat ik op dat moment te koop had staan 100% originele onderdelen heeft, dit houdt mij toch al een tijdje bezig.
Omdat hij echt 100% bedoelde en niet 99,9% heb ik hem gebeld.
Ik kan natuurlijk nooit garanderen of een horloge tot op het laatste schroefje 100% origineel is, ik heb hem verteld dat het uurwerk, wijzerplaat en de kast origineel zijn. Maar hoe kan ik garanderen dat een schroefje, pakking, of glas niet toevallig aftermarket kan zijn.
Hij was van mening dat Schaap en Citroen een controle uit kon voeren waar ze echt vast konden stellen dat alle onderdelen origineel zijn. Ik heb aangegeven dat ze daar echt niet het horloge volledig kunnen demonteren om elk onderdeel individueel te controleren, los van het feit dat dit mijnsinziens niet bij elk onderdeel vast te stellen is.
Ook gaf hij aan dat hij met een leverancier heeft gesproken die aangeeft die garandeert dat al zijn horloges 100% originele onderdelen bevatten.
Wanneer is voor een horloge leverancier een horloge origineel?
Voorbeelden:
Mag een pakking vervangen zijn door aftermarket?
Mag de band of de sluiting van een ander jaar zijn als het serienummer van het horloge ?
Als er nieuwere wijzers of een nieuwere insert op het horloge zitten omdat de originele beschadigd zijn?
Echt 100% origineel betekend dan toch ook nooit enige servicebeurt gehad en dat is ook niet goed…
De Titanic is ook nog steeds 100% origineel
En zou jij willen betalen om voor een potentieele verkoper een derde partij jouw horloge uit elkaar te halen om te controleren of alles 100% origineel is om er vervolgens achter te komen dat een niet significant onderdeel niet origineel is. En weg is koper en weg is je geld.
Ik zou hem voorstellen om altijd alles nieuw bij de Dealer te kopen.
Echt niet dat op ieder schroefje het woord echt staat hoor… Maar alles heeft te maken met je leveranciers. Is de hele supply chain gecontroleerd en valide? Bij een AD zou je daarop moeten kunnen vertrouwen. Maar bij de lokale horlogemaker?
Dit is ook een beetje afhankelijk wat voor merk het is en hoe het is vervangen. 100% origineel is NOS of nieuw in stickers, anders kan je het niet garanderen als er een servicegeschiedenis is. Bij sommige merken heeft de band en/of sluiting ook een serienummer. Als deze dan vervangen is voor een latere is die dus niet meer origineel terwijl bij andere merken dit niet te controleren is door het ontbreken van een nummer.
Als het horloge al wat ouder is, dan is het ook makkelijk vast te stellen of de wiizers vervangen zijn. Dit zal ik in de meeste gevallen als niet origineel bestempelen.
Ik heb je advertentie er even bij gepakt. In mijn ogen een beetje naïef van de aspirant koper om te verwachten dat je van Speedmaster uit 1971 exact weet dat alles correct is. Overigens vraag ik me af of S&C een keuring zou doen bij zo’n horloge, wellicht kan je voor wat basaal overzicht beter bij AWCo of @AmsterdamVintageWatches terecht. Waarbij deze bedrijven er zelf natuurlijk niet op vooruitgaan en er wel een (tijds)investering gevraagd zou worden.
Als je als verkoper alles eerlijk benoemt en niet mooier voorstelt, dan is het denk ik voor de vintage koper “take it or leave it”.
of je adviseert hem kluizen oude juweliers af te gaan:
Aangezien het kennelijk om een Speedmaster gaat, vermoed ik, dat de vragen kwamen omdat de (niet)koper zeker wilde zijn dat de wijzerplaat, wijzers, kroon, bodem en bezel geen service vervangingen zijn.
Waarschijnlijk een rookie, die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de balansas hangt.