10000 jaar klok, bouw is begonnen

Stond deze week in het nieuwsblad, heb het met verbazing gelezen.

http://longnow.org/clock/

Het idee erachter is dat we op lange termijn dienen te denken, en dat we uiteindelijk maar nietige wezens zijn op deze aardbol.

Heel bijzonder is ook de inrichting van de 5 kamers.

Carved into the mountain are five room-sized anniversary chambers: 1 year, 10 year, 100 year, 1,000 year, and 10,000 year anniversaries. The one year anniversary chamber is a special orrery. In addition to the planets and the Earth's moon, it includes the interplanetary probes launched during the 20th century. The Clock will activate and run the orrery once a year on a pre-determined date at solar noon. We aren't planning to build the animations for the 100, 1,000, and 10,000 year anniversary chambers, but will instead leave those to future generations. We are providing a mechanical interface into those chambers that provides those future builders with power and the correct Clock triggering events. We do intend to build the animation for the 10 year anniversary chamber, but haven't decided what it will be yet. If you have an interesting idea for the 10 year anniversary chamber, please feel free to email it to 10-year-chamber@10000yearclock.net, and we'll add it to the mix of ideas.

6 likes

Interessant zeg! ben benieuwd hoe ze ervoor zorgen dat het ding ook 10.000 jaar blijft lopen! En wie die longnow foundation financieert, want dit is wel een >10M project denk ik…

Jeff Bezos zit er achter met een investering van 32 (of 34) miljoen dollar. De klok wordt ook op zijn grondgebied gebouwd.

Inderdaad een mooi project en ze hebben ook toestemming om er meer te maken en daarbij nog andere projecten zoals een space port.
Hier een interview/podcast voor de geïnteresseerden:

Hier nog een korter interview uit 2015:

1 like

Bedankt deze te delen, :wink:

Ik maak me veel bezorgder of er nog wel een wereld is over 10.000 jaar.
laat staan iemand die er op woont.

3 likes

Iets voor het volgende project van @stefanketelaars?

2 likes

Ik denk dat het nadenken over eindigheid en eeuwigheid mede leidde tot dit idee.

Ik had een draadje hierover gemaakt, maar die doet het vreemd genoeg niet meer, ik geloof deze:
https://www.horlogeforum.nl/t/a-clock-ticking-for-10-000-years/73127

Dit filmpje heeft misschien een fijne duur (itt 3 minuten of 3 kwartier hierboven, als je heel weinig of juist veel tijd hebt), 9 minuten: