11-11-18 iemand een loopgraaf horloge om?

Vandaag de herdenking van de wapenstilstand van 14-18.

Heeft iemand een horloge uit die tijd om vandaag?
Ik heb alleen wat kijkers uit die periode en een rare knijpkat waarvan de Franse verkoper zei dat ie uit die tijd was…

8 likes

Nee, zulke oude horloges heb ik niet. Ik heb wel een paar vulpennen uit die tijd, maar vandaag is geen goede dag om een (kwetsbare) vulpen op zak te hebben.

1 like

s-l400 (1)
Blijkt op E Bay een apart item te zijn. WW1 Watches. Nooit geweten dat er speciale polshorloges waren voor deze oorlog.

7 likes

s-l400 (2)

8 likes

Eigenlijk heeft de oorlog de populariteit van polshorloges veroorzaakt.

3 likes

Tijdens de vakantie in september, deze Mappin & Webb reissue van hun campaign watch gekocht :sunglasses:
Niet alleen vanwege de looks, maar ook het verhaal daarachter.
N.B. De genoemde prijs heb ik zeker niet belaad :joy:

Hier het verhaal,(vertaald via DeepL :wink:)

On the Campaign trail: Mappin & Webb debuts a range of military-inspired watches

Mappin & Webb brengt voor het eerst sinds het begin van de jaren negentig een eigen horlogeserie uit, met een ontwerp dat rechtstreeks uit het militaire archief komt. De campagne werd tijdens de Boerenoorlog verkocht aan soldaten en verdiende zijn strepen voor het weerstaan van woestijnomstandigheden tijdens de Slag om Omdurman in wat nu centraal Soedan is.
De 21ste eeuwse revamp is een fraai herenhorloge in een muntrandkast met grote Arabische cijfers en een gefreesde uienkroon. Er zijn twee 40mm versies, een roestvrijstalen automaat (hoofdfoto) en een 100-delige limited edition zilveren model met een handgewonden uurwerk (onder).

Terwijl de stalen versies een verscheidenheid aan wijzerplaten in blauw, zwart en wit hebben, is het de beperkte oplage die het meest trouw blijft aan het origineel met een crèmekleurige wijzerplaat en rode cijfers op 12 uur. De zilveren behuizing kan op de achterkant worden gegraveerd en moet worden schoongemaakt om te voorkomen dat er patina ontstaat - Mappin & Webb was van mening dat klanten het niet erg zouden vinden om een beetje onderhoud te plegen. In plaats van rhodium-plaat het geval en verliest de glans, het is gemaakt van aanslagbestendig Argentium zilver.
Mappin & Webb houdt momenteel achter welk bedrijf de horloges voor hen maakt, anders dan te zeggen dat ze Zwitsers zijn gemaakt met ETA-bewegingen.

De automatische en de gelimiteerde editie zijn geprijsd op respectievelijk £1.500 en £2.500 - een concurrerende prijssector, maar een sector waarin Creative Director Elizabeth Galton hoopt dat het bedrijf zal gedijen: Afhankelijk van het succes van de campagne, zouden we graag Mappin & Webb’s eigen horloge lijn uitbreiden. Er is veel keuze in erfgoed horloges deze dagen, maar we vinden dat mensen niet willen run-of-the-mill stukken. Wij zijn Royal Warrant houders, dus klanten vertrouwen op ons vakmanschap en weten dat ze kwaliteitsvolle, goed ontworpen horloges krijgen - elke heer kan zich daarmee in verband brengen.


Voor 1 Schilling werden ze naar het front verzonden!

Een bepaalde heer die Galton in gedachten had bij het updaten van de campagne was officier Halpern van de Black Watch, die eigenaar was van twee originelen uit de Boerenoorlog. Terwijl de eerste inspiratiebron de bovenstaande advertentie was, benaderde een horlogeverzamelaarsvriend van het merk Mappin & Webb met deze voorbeelden in volledig werkende staat.
Mappin & Webb ontdekte ook een voorbeeld uit de Eerste Wereldoorlog met zijn originele blikken doos, een kompas en een kogelpatroonpotlood, samen met een boodschap van de koning die de ontvanger van het horloge veiligheid en goede kerstwensen wenste.

De originele Campaign horloges die naar Mappin & Webb zijn gebracht: twee Boerenoorlogsvoorbeelden van officier Halpern, die in het portret (boven en midden) en een voorbeeld uit de Eerste Wereldoorlog (onder) is afgebeeld.
In zo’n wegwerpleeftijd, hoe banaal dat ook klinkt, houden mensen van horloges met een bewezen geschiedenis en een geweldig verhaal," zegt Galton. We hebben het geluk dat we bij Mappin & Webb een archief hebben om over te beschikken - je kunt dat soort erfgoed niet produceren, dus het is een beetje als een kind in een snoepwinkel. Toen ik vier jaar geleden begon als Creative Director, heb ik ervoor gezorgd dat alles in ons archief uit Leicester werd gehaald en in Londen werd gecatalogiseerd. We hadden allerlei soorten, van stukken van Churchill en Houdini tot brieven van het Spaanse koningshuis en het kantoor van Marie Antoinette.

De eerste wereldoorlogcampagne, nog steeds in volle gang van zaken
De Campaign wordt geleverd op zwarte, blauwe en bruine alligatorbanden, maar de esthetiek werkt het beste met zijn militaristische zwarte en grijze NAVO-band. Voor een shilling’s portokosten en verpakking zouden soldaten de campagne naar hen kunnen laten sturen in de loopgraven. Het leger is geen gemakkelijk gezelschap om te behagen, maar we hebben altijd een sterke relatie gehad met de strijdkrachten van Hare Majesteit en we wilden dat de Campagne ook iets was wat een moderne soldaat zou dragen, vandaar de optie van de NAVO-band.
Er zijn ook bijpassende manchetknopen, geëmailleerd in de kleuren van de Irak en Afghanistan tours of duty. Mappin & Webb’s steun van het leger strekt zich uit tot liefdadigheidsdonaties - 7% van de netto verkoop van Campaign horloges gaat naar Never Such Innocence, dat is gewijd aan het opleiden van jonge mensen over de Eerste Wereldoorlog tijdens de honderdste verjaardag en het ondersteunen van kleinere militaire liefdadigheidsinstellingen.
Voor meer informatie over de campagne, bezoek hier. Lees hier meer over het werk van Never Such Innocence.

12 likes

Bedankt voor delen👍

1 like

Jazeker, en opa in de kist tijdens mobilisatie :muscle:t4:

10 likes

Yep onder de Menempoort om 11 uur vanmorgen…

8 likes

Dat is een goede plek om het moment te herdenken.