12 april, Cosmonauten-dag

Vandaag op 12 april is het in sommige voormalige Sovjet landen Cosmonauten-dag, omdat het op 12 april 1961 was dat Jury Gagarin de eerste mens was die in de ruimte een rondje om de aarde maakte.

Dus leek het me wel aardig om een passend horloge om te doen, een Shturmanski uit de jaren '60.
Dergelijke horloges werden door de eerste cosmonauten gedragen op hun ruimtevluchten.

Ja ik weet dat de kroon, de seconden- en de urenwijzer niet origineel zijn, maar beter heb ik niet:D

4 likes

Leuk weetje Tom:)

ik haak een beetje vals aan met een geheel ander Cosmonaut: namelijk die van Fortis:

In gebruik bij cosmonauten van het ISS.

Pfff wat een leuke rus weer zeg! Weet ik ook eens van welke klok je signature is.

gr, HjR

Ook ter ere van 12 april 1961.

Groet
Herman

1 like

Mooi horloge! Als ik één oog dichtknijp en het andere niet scherpstel, lijkt daar wel ‘tijdmachine’ te staan.

Mooie horloges, helaas heb ik geen ruimte russen :(, aleen maar duik russen :P.
Wel een leuk initiatief (tu).

Mvrgr, Andre

Schiet het me te binnen dat ik van Marconi-A vorig jaar een krant gekregen heb van 12 april 2011, toen het 50 jaar geleden was dat Gagarin de ruimte in ging.
Hier staat een leuke foto in uit 1961 van Gagarin.Het lijkt me leuk om dat ook even met jullie te delen.

Natuurlijk had hij op de foto in de krant ook een horloge om. Heeft iemand een idee welke?

Aan een ruimtewaardige strap, gemaakt van o.a. Kevlar:

Oudere broers gingen mee de ruimte in (tu)

Dan mag deze natuurlijk niet ontbreken
http://www.squiggly.com/nl/swatch/yuri-gg118.htm

Sla je slag!

Tommaat Schreef:

Dan mag deze natuurlijk niet ontbreken
http://www.squiggly.com/nl/swatch/yuri-gg118.htm

Sla je slag!

Ik laat hem toch maar links liggen:)

Eerbetoon aan de ISS, het gevolg van die eerste ruimte missie.

Poljot Cosmonaut.

1 like

En dan het meest recente ruimtehorloge van de huidige missie van Andre Kuipers,

Net als Andre heb ik geen ruimterussen. Wel (inmiddels) een paar duikrussen. :stuck_out_tongue:

Een dagje te laat maar ik doe vandaag mee:

2 likes

100% Originelen zijn een onmogelijkheid te vinden bijna… En dan vaak zo afgeracht dat ze misschien het verzamelen niet meer waard zijn… Waren gebruiksobjecten puur sang voor de piloten

Vind deze reissue in de originele 33mm erg leuk,

is dat ik met een liefhebber zelf ooit eentje heb gemaakt/samengesteld anders had ik hem gekocht

Ik zou vanwege de draagbaarheid misschien toch de 40 mm versie nemen.
Leuk istie zeker !

Sekonda, een (voor harde valuta) export Poljot, Strela 3017 Chronograaf, het horloge van Vladimir Komarov, de eerste kosmonaut die bij een vlucht om het leven kwam, een naar verhaal.


6 likes

En de eerste chronograaf in het vacuum van de ruimte. De cosmonaut die de eerste ruimtewandeling deed had ook een strela 3017 om de pols van z’n ruimtepak

2 likes