14 k van voor 1900 ?

Hooooi…

Ik heb hier een dames klok… antiek 14 k goud…
De dial is echt geoxideerd. …
Volgens bekende moet hij van rond 1860 zijn?

Iemand een idee??

14k kan.
Maar dan komt het klokje Wellicht uit de VS

[quote]Why do gold Swiss (and American) watches fabricated for the US market tend to be 14K while Swiss watches destined for the rest of the world tend to be 18K?

It is true that 14K gold is seldom used for fine jewelry outside the US. To explain this, we need to understand a law past by the US Congress around the Great Depression. Between 1933 and 1974, United States citizens were not allowed to own 18K or 24K in bullion form because of laws put in place in 1933 to prevent hoarding of precious metals when the US went off the gold standard for its monetary system. Further, the US placed high import taxes on many permissible forms of gold 18K and higher, particularly jewelry and watches. These two factors discouraged the sale of solid and higher carat gold jewelry and watches in the US for many years. It was not until 1974 that these laws were repealed and US citizens could again purchase and own 18K and finer gold in bullion form. At the same time, the additional import taxes on many forms of gold were repealed. So many of the 14K gold Swiss watches made for sale in the United States during those years were made of genuine Swiss movements that were assembled in the US into US made gold casings[/quote]

In 1860 konden uurwerken echt nog niet zo klein zijn. Eerder art deco.

Art deco… dus rond 1910/ 1920?
Ik heb geen idee … vanmiddag maak ik het open.

Ok! Interessant! !

Is de plaat niet gewoon gemaakt door iemand met een zwarte stift?

Nope…zie de foto’s :point_down:

Dat was mijn reactie na het bekijken van de foto’s :slight_smile:

De update…

En groen (saffier)

AFRS … dus swiss? ??

En het goudmerkje + wat "graffiti " van horloge makers op de deksel (eekhoorntje)

Haha ok ok

Iemand een idee wat het waard is??
Het weegt 15 gram…
Maar ergens vind ik het zonde om het te verkopen voor de goudprijs

Dat is 15 gram voor het complete horloge.
Als je het uurwerk/glas niet mee telt houdt je ongeveer 6 gram (a17,13 euro) over en dat is de globale waarde.

Ik zou het niet verkopen. Even wat verdere research doen.
Het is toch een mooi stuk om te bezitten!

Maar het uurwerk is toch ook goud??

Nope
het uurwerk is gemaakt van een messing legering.

1 like

Mee eens…
However…als bijdrage aan m’n louis erard waar ik voor spaar is het een twijfel waard…maar zeker niet voor de goudprijs idd

Aha… ok…thnx!!
Ik moet nog veel leren! :blush:

Dan ben je op de juiste plek hier.

Er zijn wel gouden uurwerken in omloop maar dat is zeer sporadisch en ook iets van de laatste tijd (F.P.Journe)

Het jaartal lijkt me onwaarschijnlijk. Polshorloges kwamen pas in zwang eerste kwartaal twintigste eeuw.

Vind het een beetje art deco aandoen, dateer hem op 1920-1930, in die periode werden dergelijke horloges veel gebouwd, met name met een dergelijk uurwerkje. Waarde is idd gelijk aan de waarde van het goud, wijzerplaat is niet origineel, cijfers lijken wel met stift gezet, vandaar geen enkele meerwaarde dan sloopwaarde. Uurwerkje is idd messing, dus gewicht zal rond de 6-8 gram komen.

2 likes