Kan iemand me meer vertellen over dit horloge? Ik begrijp dat het een “Radium Bommetje” is. Dat was nieuws voor mij. Is het het waard om hem op te laten knappen? Hij loopt wel maar stopt na enige tijd.
Excuus, dubbele foto maar ik heb nog geen edit knop…
Hij is gemaakt van 14karaat goud. De kast is wel erg ver heen. Als hij geen emotionele waarde heeft kan het niet uit hem op te laten knappen.
En het is zeker een radiumbom. Beetje mee opletten dus.
Belangrijk is of je hem mooi vindt en gaat dragen. Kost idd wel wat centen om de kast weer mooi te krijgen. Uurwerk servicen is je minste zorg los van het Ra…
Het heeft geen emotionele waarde voor me. En een gebutst/gebruikt uiterlijk vind ik niet echt een probleem. Het geeft een beetje charme. Maar gewoon wegdoen voor oud goud is ook een beetje zonde in mijn ogen. Ik zie wel al dat het een probleem gaat zijn ![]()
Ik denk dat het uurwerk geen FHF 30 is…
Naar mijn mening is het een AS (A.Schild) 153.
EDIT: ik heb ze even naast elkaar gezet; Links AS 153, Rechts FHF 30

Zal ik de titel aanpassen? ![]()
Graag, je hebt gelijk. Ik ging af op wat ik online kon vinden.
Zolang de lugs er nog aanzitten zou ik puur voor de servicebeurt gaan en hem gewoon dragen. Dit soort horloges hoeven niet in nieuwstaat gebracht te worden, mits het maar functioneel is en veilig: lees dicht.
Wat wordt er gedaan tijdens een 'servicebeurt"? Ik ben helemaal nieuw op dit vlak maar ben technisch redelijk onderlegd en altijd bereid iets nieuws te leren. Maar goed, met radium is het natuurlijk een ander verhaal. Doet me denken aan sleutelen aan magnetrons. Daar moet je ook wel heel goed weten wat je doet ![]()
Het uurwerk wordt gedemonteerd, alle onderdelen gereinigd en gecontroleerd, om vervolgens teruggebouwd te worden met olie op de juiste onderdelen. Afstellen volgt daarna.
Dit uurwerk heeft al een tijdje geen horlogemaker gezien, dus de vraag is wat er versleten is en of er nog delen vervangen of gerepareerd dienen te worden voor een optimale werking. De jewels staan al even droog, zo te zien (en ik ben geen expert!). Al met al is het best wat werk voor de horlogemaker, maar gelukkig zijn hier een aantal hobbysleutelaars die zo’n oude AS vast wel mooi vinden.
Omdat het uurwerk van de wijzerplaat gescheiden wordt, zal een ervaren horlogemaker eerst de wijzers en plaat veilig demonteren en opbergen. Dat is met dit soort horloge niet zonder risico ivm breken fragiele wijzers en daarnaast de aanwezigheid van radioactief materiaal.
Ik zou hem nu niet teveel opwinden, daarmee voorkom je slijtage. Ook zou ik er nu niet aan gaan zitten hannessen.
Het horloge is de moeite van de service waard, imho. Zeker omdat hij anders wordt omgesmolten… Houd hem daarna in roulatie, maar ik zou hem niet dagelijks gebruiken, slechts sporadisch, dan gaat het nog lang mee.
Gezien de slordigheid waarmee de lume is aangebracht sluit ik niet uit dat de lume ooit opnieuw is gedaan en dat het horloge helemaal niet radioactief meer is. Maar daar kom je alleen achter door er een geigerteller bij te houden.
Ik zat al op Ali te kijken naar aanleiding van het radium topicmaar dat zou dan puur voor eenmalig gebruik zijn
Dank voor alle info. Ik ga overwegen. Omsmelten zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Het achterdeksel heeft eigenlijk een scharnier dat lelijk afgebroken is. Ik weet niet of dat nog goed te krijgen is.
Ik denk niet dat het achterdeksel op deze manier blijft zitten.
Een van de stempels in het kastdeksel vind ik bij Mikrolisk (horlogemerkenregister) terug:
De kast zou dus gemaakt kunnen zijn bij/door Huguenin&Delachaux, sinds 1903.
Als je in de buurt van Breda woont kan ik het Radium voor je meten… ( en even naar het uurwerk kijken…)