14k goud?

Ik heb een oud dames horloge waarvan ik bijna 90% weet dat hij van goud is, maar er staat niet 14k op.

Als er 0,585 op staat mag ik er dan van uit gaan dat het goud is?

1 like

Ja.
Edit: de stempels links en rechts van het gehalte, kunnen wat informatie verschaffen over de afkomst en jaartal van het horloge.
(een antwoord van 2 letters was wel erg kort :stuck_out_tongue:).

1 like

Jawel.

1 like

geen idee zal vast wel ergens op het uurwerk/kast staan, maar er zullen forum members zijn die het je kunnen vertellen …, btw nice bling bling :sunny:

1 like

Gewoon in een bak koningswater gooien , merk je het snel genoeg.

Maar 585 is dus 58,5% goud , :+1:

1 like

Haha super bedankt voor de bijgevoegde informatie.

1 like

Er zijn leden die als ze de stempel zien het al meteen paraat hebben met een mooi lijstje erbij. Als je de afkomst van de maker weet, dan is het gemakkelijk op internet te vinden.

Heb het horloge helemaal nagekeken maar krijg helaas nergens een merk gevonden.

Maar het uurwerk is denk ik een simpel remontoir uurwerk.

Heb hier niet zo super veel verstand van.

1 like

14 karaats. 14/24=0,58 en een beetje

1 like

daar gaat ie:
0,585 staat voor 14 karaat
De twee (één links en één rechts) eekhoorns zijn Zwitserse stempels voor 14 karaat gouden horlogekasten (volgens mij het model dat van van 1880 to 1933 gebruikt werd, wat wel met het werk strookt)
De kroon is de Duitse stempel voor goud.
We hebben dus met grote waarschijnlijkheid een Zwitserse kast die naar Duitsland geëxporteerd is.
De bloem is volgens deze thread https://uhrforum.de/taschenuhr-mit-goldgehaeuse-woher-welches-werk-t136206 een Edelweiss en het merkteken van Boner & Cie. Ik vind daarvoor geen bevestiging.

9 likes

Maurits,

Hartelijk dank voor de extra informatie over de stempels of de kast.

Gr Twan