1601 lume glow met UV-licht

Beste allen,

Ik heb er al een keer eerder iets over gevraagd, maar het is me nog niet duidelijk.

Ik heb een DJ 1601 uit de jaren 70. Zodra ik hier met een UV-lamp op schijn worden de plots groen en is er ook sprake van een after glow van +/- 30 sec.

Hoe kan dit? Aangezien tritium over het algemeen rond deze tijd dood hoort te zijn.

Fijn weekend allemaal!

Post eens een normale foto van de dial zonder uv lamp er op.

1 like

2 likes

Relumed wellicht?

Lijkt me normaal hoor. Zelfs mijn (inmiddels al enkele jaren terug gestolen) '45 RAF Omega met radium lume gaf nog iets licht na er een felle lamp op gezet te hebben.

Tritium heeft een halfwaarde-tijd van 25 jaar. Dus helemaal dood is het nu nog zeker niet. Hooguit wat minder enthousiast.

4 likes

Tritium Lume bestaat uit fluorescerende deeltjes + tritium. Tritium zelf geeft geen licht, wat t wel doet is energie geven aan die fluorescerende deeltjes. Daarom gloeit t ook zonder licht van buiten.

Wat je na zoveel jaar ziet zijn de fluorescerende deeltjes die eventjes zijn opgeladen door de UV lamp, ipv continu door t tritium.

Zie uitleg. Volkomen normaal.

4 likes

De in luminescerende verf gebruikte variant ca. 12,5 jaar.

Daarbij vervalt alleen het radioactieve materiaal. De stof die licht geeft doet dat onder invloed van bijv. radioactiviteit. “Aangestraald” door UV-licht geeft dat materiaal weer een poosje een gloed af.

1 like

Thanks allen!

Fijn weekend!