17 rubis Swiss made

Hallo,

Dit zakhorloge is in mijn bezit gekomen.
Nu kan ik hier werkelijk nergens informatie over vinden.
Ik weet dat mijn inmiddels overleden opa deze van zijn vader geeft gekregen.
Meer weet ik nog niet.
Iemand die hier meer over kan vertellen?
Dank u hartelijk

1 like

Het logo TEE op de wijzerplaat is van de
Trans Europ Express, een treindienst die in 1957 is opgericht:

Het zakhorloge is dus niet zo heel erg oud :slightly_smiling_face:

3 likes

Hoi…

Hopelijk reageer ik hier op de goede plek om antwoord te geven op u.
Wat goed dat u dat weet! Gelukkig is het niet erg oud, kan ik het met een gerust hart aan mijn eigen zoon doorgeven :grin:
Alleen wel gek dat ik nergens ook meer informatie kan vinden. Ben blij met u!

1 like

nu nog graag een foto van het uurwerk.

Beetje vreemd, zo’n Diana / Artemis achterkant op een treinhorloge :wink:

Ik kon maar 2 fotos plaatsen omdat ik 'nieuw ben of zoiets.
Kan de achterkant ook open dus? Heb niet het idee dat dat zo makkelijk kan.

Lencobth, wat bedoel je ? Of is dit geen antwoord op mijn berichtje?

Wat hij bedoeld is, dat je de afbeelding op de achterzijde, waarschijnlijk voorstellende de romeinse godin van de jacht, niet zo snel verwacht bij een horloge van een internationale trein verbinding.

(Er zijn ook wel voorbeelden van zakhorloges met een trein afbeelding op de achterzijde.)
Of blanco met inscriptie en wat meer informatie. :blush:

Ah oke. Dat is een afbeelding met bloemen. Ik zal hem laten zien…

Ik neem aan dat u nu weer een ander/ 2e horloge laat zien?

Ik heb niet veel kennis van zakhorloges, maar m.b.t. het TEE horloge. Die TEE was nogal een fenomeen toendertijd. En een stukje Nederlandse trots. Dus lijkt me aannemelijk dat dit horloge een stukje promotie/reclame was, of een souvenir dat te koop geweest is in de trein. Of cadeautje voor medewerkers?

1 like

Nee, dit is hetzelfde klokje… voorkant achterkant en binnenkant heb ik nu laten zien. :blush:

1 like

Ik vroeg me ook al af of het een andere was, maar het is inderdaad een hunter zakhorloge, met voordeksel :blush:

1 like

Wbcoupe,

Dank u hartelijk. Is dat hetzelfde als de mensen hierboven hebben beantwoord?
Van wanneer is dit klokje dan? Weet u er iets van?

Er bestaan grofweg twee soorten zakhorloges, hunter of ook wel savonnette zakhorloges en lepine zakhorloges.

Een hunter/savonnette zakhorloge heeft een openklappend voordeksel en de kroon op 3 uur, zoals het horloge dat u toont.
Verder zijn er dus ook Lepine zakhorloges, die hebben de kroon op 12 uur en geen openklappend voordeksel.

Er was even verwarring omdat u twee foto’s van een deksel toonde, maar dat was dus het voor- en achterdeksel.

Leeftijd is wat lastig te schatten, een foto van het binnenwerk zou daarvoor heel handig zijn. Aangezien TEE pas in 1957 is opgericht zal het horloge van later datum zijn, maar of het jaren 60, 70 of 80 is vind ik lastig zo te zeggen.

Om het binnenwerk te zien zal het achterdeksel open moeten. Meestal is er ergens langs de omtrek een inkeping waar met een bot mesje het deksel eraf gewipt kan worden. Mogelijk zit daar achter dan nog een tweede deksel dat op dezelfde manier verwijderd moet worden.

1 like