Hallo,
Ik heb al jaren een zakhorloge in mijn bezit en weet niet welk merk, type of waarde een horloge zoals dit heeft.
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen?
alvast bedankt voor de reacties…
Hallo,
Ik heb al jaren een zakhorloge in mijn bezit en weet niet welk merk, type of waarde een horloge zoals dit heeft.
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen?
alvast bedankt voor de reacties…
Zakhorloges zijn niet erg gezocht dus de verzamelaarswaarde is - met uitzondering van de “grote” merken - vaak niet veel meer dan de materiaalwaarde.
De familie Ditisheim is/was een bekende maar IMO geen bijzonder “grote” naam in de horlogeindustrie.
Hier iets in het Duits
https://watch-wiki.org/index.php?title=Maurice_Ditisheim
Wat Maurits hierboven schrijft.
Wanneer het behalve een “groot” merk om een gecompliceerd uurwerk gaat kan dat ook in positieve zin, invloed hebben op de waarde.
Maar vooralsnog geldt, het gewicht van het horloge (minus, het uurwerk, glas en andere niet van edelmetaal gemaakte onderdelen) in goud…
Wel een gaaf ding, zou bijna weer een zakhorloge gaan dragen
Weer?
Yep, heeel vroeger met een 3 delig “costuum”
Kan je een foto van het binnenwerk zelf plaatsen? Ik vind sommige oudere ‘moderne’ zakuurwerken erg leuk om te zien
Gelet op het schuifje aan de zijkant heeft dit horloge een repeater complicatie, afhankelijk van de soort (kwartier, vijf minuten of minuten repetitie) heeft dit flinke invloed op de waarde.
Hallo HorloG,
bedankt voor je antwoord,
hoe kan ik zien of dit horloge per kwartier, vijf minuten of minuten repetitie heeft?
en wat zou dat met de waarde van dit horloge doen?
Ik weet namelijk niet of dit horloge alleen zijn waarde in goud heeft of misschien zijn er liefhebbers die dit wel kunnen waarderen.
Groeten,
Erno
bedankt voor jullie reacties ik ben gelukkig al veel verder nu ik het merk weet.
Als het horloge loopt, dan kun je het schuifje omlaag trekken tot het niet verder kan, als je hem dan loslaat dan moet hij met geluidjes aangeven hoe laat het is (eerst uren, dan kwartieren, dan eventueel in stappen van vijf minuten of enkele minuten. Dit is logischerwijs afhankelijk van waar de wijzer op dat moment staat. Dan wordt snel duidelijk wat voor soort repetitie het is. Als hij niks doet dan is er mogelijk iets kapot.
Bij dit soort dingen is de kwaliteit van het uurwerk enorm van belang, dus als je de achterkant open kunt maken (een bot aardappelmesje werkt prima) en een foto wilt maken van het binnendeksel en van het uurwerk dan kunnen we je wat op weg helpen.
Dit is idd een gecompliceerd uurwerk en dan praat je over geheel andere bedragen als het gewicht in goud van de kast.
Kun je ergens een beeldmerk vinden op het uurwerkje, bv. onder de balans en anders misschien onder de wijzerplaat maar daarvoor moet hij eigenlijk naar een goede hersteller.
Misschien dat @Coen wat uitsluitsel kan geven omtrent het uurwerkje, die heeft heel wat gecompliceerde uurwerken in zijn handen gehad.
Hopelijk behoud je hem in deze staat want het is een pracht!
Hallo Frans53,
Ik wil zeker niet een mooi zakhorloge zoals dit zomaar weg doen.
Zeker niet als ik weet dat het geen wegwerp item is.
Hopelijke wil @koen mij verder helpen hiermee.
Ik ben zelf niet zo thuis in deze materie maar vind het wel heel zonde als het zoals nu niet gewaardeerd wordt voor wat het is!.
alvast bedankt voor jullie reactie.
Dit is dus een repeater van gemiddelde kwaliteit (de echte toppers hebben een volledig gesteende uurwerk), zoals deze:
Desalniettemin een leuk zakhorloge. Maar heb je al geprobeerd of het repeater mechanisme werkt?
Hallo Allen,
Mocht ik deze horloge willen verkopen waar zou ik dat het beste kunnen doen?
en wat zou de waarde zijn van dit zakhorloge?
Ik zal vandaag even kijken of de repeater werkt, volgens mij wel.
alvast bedankt
Hierbij een video van de repeater in actie…
Helaas kan ik geen link delen naar de video
hier even https:// voor de onderstaande link
youtu.be/2koS07FziRg
Klinkt als een quarter repeater, maar hij gaat wel wat te snel af…
Verkoop gaat het beste via een veiling.