1940s WW2 Gstp Fleurier Military Pocket Watch

Zelf heb ik al lang intresse in geschiedenis en zeker ook in die van horloges :wink:
Deze Militaire zakhorloge uit de 2e wereldoorlog is gemaakt in Fabrique d’Ebauche de Fleurier en heeft Movement FEF 40H,
d’Ebauche de Fleurier is vooral bekend door de overname van Lip en het bedrijf had in 1974 25% van de wereldmarkt voor mechanische binnenwerken in 1974. Ook heeft de groep Valjoux, Felsa, Venus,enz geproduceert.
op de Caseback zie je duidelijk de broad arrow en de GSTP van het Engelse leger.


een intressant stukje geschiedenis dus, als iemand nog meer over dit horloge weet kan die gerust een berichtje achterlaten. Het is altijd fijn om meer te weten :slight_smile:
met vriendelijke groet
Thibo

8 likes

Deze Omega heb ik onlangs in mijn bezit .Met dezelfde letters op de case back. Dus ook van het Engels leger ?
Wat betekent dan in Uw geval de K gevolgd door de cijfers en bij mij de Y …?

Wie weet hier meer over ? Mag ik me bij jou vragen aansluiten ?

1 like

Horloges in deze door het leger voorgeschreven stijl werden door veel verschillende merken geleverd. De letter onderaan was verschillend voor verschillende leveranciers. (al is er wel enige overlap van letters en merken)

edit: De versies met FEF-uurwerk waren volgens mij wel van hoge kwaliteit (3 adjustments en met mooie afwerking), maar omdat ze niet zijn gemaakt door een hedendaags bekend merk zijn ze waarschijnlijk niet zo waardevol.

zoiets achter de deksel:

1 like

mooie Omega Roland,
wel jammer dat de lume het begeven heeft,…
Ben zelf ook bezig met het reviseren van een soortgelijke horloge


er volgen meer fotos als hij volledig afgewerkt is :slight_smile:

Hier vind je iets over de betekenis van de letters voor het nummer
https://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?49038-GSTP-info-req-d-please

Volgens die lijst zou er Doxa of Record op de wijzerplaat van het horloge van @elvis031267 moetne staan.

1 like

Dit is gewoon een mooi zakhorloge. Ik heb zelf een zakhorloge van mijn opa geerfd. Ik kijk nog steeds met veel plezier naar het mooie uurwerk wat hier in zit. Ik vind het nog steeds wat onbegrijpelijk dat de interesse in zakhorloges wat minimaal is (behalve dan die van iwc of patek philippe)

1 like

Een FEF uurwerk zou ook kunnen wijzen op een Timor. (en dat klopt ook weer mooi met de lettercode K van de WWW Timor-horloges)

1 like