1970’s omega opgeknapt

Een vriend van mij heeft dit horloge van zijn vader geërfd en droeg dit terwijl het niet liep. Een horlogemaker had er naar gekeken, en gezegd dat hij er niks mee kon en dit horloge naar Zwitserland moest om gerepareerd te worden.

Toen ik het horloge van hem in handen had hoorde ik van alles bewegen, al met al een raar verhaal. Ik heb het meegenomen en zelf opengemaakt. En wat blijkt? Meneer horlogemaker had verschillende onderdelen gewoon los terug in de kast gegooid, de balans scheef teruggezet en de automatische module er bovenop geschroefd op zo’n manier dat de as hiervan brak.

Wie dit precies geweest is weet ik niet, en ik wil het eigenlijk ook niet weten.

Nu heb ik zelf geen horlogemakersdiploma en ben ik maar een hobbyist, maar dat dit soort mensen zichzelf horlogemaker noemen is om te huilen. Dit kan ik zelf beter dacht ik, en zo gezegd zo gedaan.

Vieze aanslag van de rotor gehaald, glaasje opgeschuurd, wijzerplaat (uiterst voorzichtig) ontdaan van rare plakresten en witte aanslag van het uurwerk gehaald.

Uurwerk gedemonteerd, met de hand in een glazen schaaltje en fijn kwastje schoongemaakt en daarna weer gemonteerd. De juiste plekken van de juiste olie voorzien en na het plaatsen van de balans schoot alles weer tot leven.

Tijdens het monteren de fout gemaakt om te lang re wachten met het monteren van de cannon pinion, waardoor ik niet genoeg druk kon zetten zonder het centerwheel jewel in gevaar te brengen.

De balanszijde gedemonteerd tot enkel het centerwheel nog aanwezig was en door middel van de Seitz pers de cannon pinion bevestigd.

Helaas zag ik tijdens het schoonmaken wel dat de nodige onderdelen beschadigd zijn geraakt door het gepruts van eerdergenoemde. Sommige wielen waren wat verbogen, die kon ik nog wel recht krijgen. Schade aan de tandjes helaas niet. Het resulaat van dit alles was een nog opvallend goede amplitude van 260 (veer niet vervangen), een beat error van 1,4 maar een gang van -560seconden per dag.

Voor nu even genoeg, en maar meteen zoek alerts op ebay aangezet voor het omega 552 uurwerk😂

18 likes

Mooi dat je zover gekomen bent.

Rechttikkendheid (beat error) is op de balans kloof in te stellen. Dat is het koperkleurige “lipje” waar ook de piton in vast zit.

Het kompas en de pitonhouder staan wel heel dicht bij elkaar. Meestal zit daar meer ruimte tussen. Als dit nodig is om hem goed te laten lopen is er denk ik iets mis met de spiraal die dan niet goed ligt.

1 like

Respect hoor. Soms kom je inderdaad geknoei van intergalactisch niveau tegen, en dan is het behelpen of opgeven. Gezien de beginsituatie is dat een indrukwekkend resultaat. Is die ~10 minuten per dag met het kompas op max? Heb je, gezien

een donor-as moeten zoeken of zelf gedraaid?

Ik krijg al bijna terug zin om mijn rampen-Elgin nog eens onder de loep te leggen…

1 like

Ik denk dat als je dat kompas op een meer logische plek zet hij stukken beter loopt. Nu staat ie op zijn aller langzaamst, wat de -560 waarde kan verklaren. Die mooie schroef mer de zwanehals is voor de fijn afstemming, als het goed is moet je het zilver kleurige uitsteeksel dat nu strak tegen de eerder genoemde piton houder zit onafhankelijk van de fijn afstemming kunnen bewegen.

2 likes

Ik vind het hoe dan ook knap werk!
Kijk es naar dit plaatje hoe dat allemaal bij de balans zit.

1 like

Maar wel een met flink wat kennis, knap hoor. En alle respect, dat je dat doe voor een vriend.

1 like

Bedankt allemaal! was gisteren inderdaad nog niet aan afstellen toegekomen, vandaag wel. zie hier het resultaat:

Een korte snapshot maar DU en DD verschillen nauwelijks.

besteld via Ebay :smile: Wou er eerst zelf een proberen te draaien maar de as zit geïntegreerd in een deel van de automaat module, dus dat leek mij redelijk onmogelijk

4 likes

Respect hoor! Knap werk!

1 like