Een vriend van mij heeft dit horloge van zijn vader geërfd en droeg dit terwijl het niet liep. Een horlogemaker had er naar gekeken, en gezegd dat hij er niks mee kon en dit horloge naar Zwitserland moest om gerepareerd te worden.
Toen ik het horloge van hem in handen had hoorde ik van alles bewegen, al met al een raar verhaal. Ik heb het meegenomen en zelf opengemaakt. En wat blijkt? Meneer horlogemaker had verschillende onderdelen gewoon los terug in de kast gegooid, de balans scheef teruggezet en de automatische module er bovenop geschroefd op zo’n manier dat de as hiervan brak.
Wie dit precies geweest is weet ik niet, en ik wil het eigenlijk ook niet weten.
Nu heb ik zelf geen horlogemakersdiploma en ben ik maar een hobbyist, maar dat dit soort mensen zichzelf horlogemaker noemen is om te huilen. Dit kan ik zelf beter dacht ik, en zo gezegd zo gedaan.
Vieze aanslag van de rotor gehaald, glaasje opgeschuurd, wijzerplaat (uiterst voorzichtig) ontdaan van rare plakresten en witte aanslag van het uurwerk gehaald.
Uurwerk gedemonteerd, met de hand in een glazen schaaltje en fijn kwastje schoongemaakt en daarna weer gemonteerd. De juiste plekken van de juiste olie voorzien en na het plaatsen van de balans schoot alles weer tot leven.
Tijdens het monteren de fout gemaakt om te lang re wachten met het monteren van de cannon pinion, waardoor ik niet genoeg druk kon zetten zonder het centerwheel jewel in gevaar te brengen.
De balanszijde gedemonteerd tot enkel het centerwheel nog aanwezig was en door middel van de Seitz pers de cannon pinion bevestigd.
Helaas zag ik tijdens het schoonmaken wel dat de nodige onderdelen beschadigd zijn geraakt door het gepruts van eerdergenoemde. Sommige wielen waren wat verbogen, die kon ik nog wel recht krijgen. Schade aan de tandjes helaas niet. Het resulaat van dit alles was een nog opvallend goede amplitude van 260 (veer niet vervangen), een beat error van 1,4 maar een gang van -560seconden per dag.
Voor nu even genoeg, en maar meteen zoek alerts op ebay aangezet voor het omega 552 uurwerk😂