1e heliumventiel

Je komt ze op vele verschillende duikhorloges tegen. Nu kwam ik dit artikel tegen http://www.horloge.info/Rolex/ en vroeg me af of Rolex echt de eerste is met een heliumventiel voor horloges.

Zo kwam ik een tijdje terug achter dat Rolex mogelijk niet het eerste merk is met hun typerende duikerslook van een draaibare zwarte duikersring, maar dat Blancpain met z’n Fifty Fathoms de eerste was.

Op Wikipedia zie ik weer dat Doxa en Rolex gelijkertijd met een heliumventiel kwamen.

En hier weer dat Doxa de eerste was die em aan het publiek leverde, terwijl Rolex em alleen aanbood aan Comex.

De vraag is dus: weet iemand of de Rolex Sea-Dweller het eerste polshorloge is met heliumventiel of is een ander klokje dat? Ik kom niet tot een sluitende conclusie.

Een poos geleden heb ik ergens gelezen dat omega en doxa de eerste waren.

En dat jacques-yves cousteau himself en een ander van zijn duikcrew een omega met heliumventiel voor omega getest heeft.

Dit was natuurlijk een praktijktest.

En een ander lid van zijn duikcrew deed hetzelfde voor doxa.

(ik weet niet wie dat was)

Er zouden geruchten bestaan dat de omega destijds niet in productie gegaan was.

Dus het zou heel goed kunnen dat rolex en doxa toch de eerste waren omdat omega zijn versie niet uitgebracht heeft.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Sowieso werd geexperimenteerd met de Submariner. Dat was de eerste Rolez met heliumventiel (ook voor COMEX!).

Doxa & Rolex hadden een gezamenlijke ontwikkeling v.h. ventiel. Wie als eerste prototypes had en wie als eerste uitleverde weet ik niet.

Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Was altijd in de veronderstelling dat Rolex de eerste oyster kast had. Oftewel de eerste duiker zonder welk alle andere duikers nooit bestaan hadden…

Rolex was later dan bijv Omega (Marine 1932).

n visser Schreef:

Een poos geleden heb ik ergens gelezen dat omega
en doxa de eerste waren.

En dat jacques-yves cousteau himself en een ander
van zijn duikcrew een omega met heliumventiel voor
omega getest heeft.

Dit was natuurlijk een praktijktest.

En een ander lid van zijn duikcrew deed hetzelfde
voor doxa.

(ik weet niet wie dat was)

Er zouden geruchten bestaan dat de omega destijds
niet in productie gegaan was.

Dus het zou heel goed kunnen dat rolex en doxa
toch de eerste waren omdat omega zijn versie niet
uitgebracht heeft.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Jaques Ives Cousteau ontwikkelde met het Comex-divers team de OMEGA Ploprof (600m). De originele proplof was echter NIET voorzien van een heliumventiel maar de kast was uit één stuk staal “gehouwen” en had ongelooflijk dik glas waardoor een he-ventiel niet nodig was.

Volgens mijn info is Rolex de eerste met het HE-ventiel.

De huidige remake van de PloProf (1200m) is wél voorzien van een HE-ventiel.

Van de Doxa wikipedia pagina:

Rolex, invented and introduced the first dive watches with a helium release valve in 1969…

While this was a major advance at the time, few actual watches with this feature were produced. Doxa introduced the Sub300t Conquistador in 1969 featuring a helium release valve. According to the sales brochures and advertisements in Skin diver magazine, DOXA was the first watch company to introduce this device to the public for general sale. Rolex was manufacturing watches with the Helium Release Valve at the same time, but was only selling them to Commercial Diving Companies such as COMEX. Rolex offered the Sea Dweller with Helium Escape Valve to the public in 1972. Omega also eventually introduced a helium release valve, in its Seamaster watch.

Hm… kan ik z’n referenties niet direct terugzien waar hij het vandaan heeft dat de Sea-Dweller de eerste was en niet Doxa. Ben bijna geneigd om me alleen al bij het doxa forum aan te melden om die vraag te kunnen stellen :+