1MWF echt ter ziele?

In de afgelopen periode zij er heel wat berichten geweest over het al dan niet ter ziele zijn van 1MWF. Toegeven bepaalde info welk in de media is verspreid wekt die indruk ook. Ongetwijfeld zal die info ertoe bij gedragen hebben dat hier op de horloge pagina de indruk bestond dat het over en sluiten was met 1MWF. Er werd in een opmerking die ik gekscherend maakte over het P3017 caliber in een artikel over een chinese venuskopie verwezen naar een artikel in Vostokuhren. Ik ben dit artikel eens gaan lezen en analyseren en liep sowiso al tegen onjuistheden aan in het artikel. Er werd melding gemaakt van het niet meer fabriceren van een 2416 caliber door Poljot maar een verplaatsing naar Vostok. Het 2416 caliber is helemaal geen Poljot caliber maar word al jaren door Vostok gefabriceerd. Wel heeft Poljot dit caliber gebruikt bijvoorbeeld in zijn Navigatorlijn. Het Artikel is gemaakt naar aanleiding van een bezoek van de verslaggever aan de mensen achter Volmax.
In het artikel wordt ingegaan op het roemrijke verleden van 1MWF (let wel er is ook een 2MWF die in het verleden fabrikant was van Pobeda en merknamen hiervan worden wel door Vostok gebruikt) Inderdaad werkten er ooit meer dan 7000 mensen bij 1MWF, maar daar is al jaren geen sprake meer van, de laatste jaren werden er in feite alleen nog maar gelimiteerde horloges gefabriceerd, van massaproduktie was geen sprake meer.
Alhoewel het artikel sprak over Volmax werd aan het eind van het artikel 1MWF ter sprake. Vermeld werd dat de oorspronkelijke eigenaar zijn interesse voor 1MWF verloren had en bepaalde zaken had verkocht aan Maktime welke ook in Moskou zetelt en een fabrikant is van sieraden en exclusieve gouden horloges. In het artikel wordt echter ook vermeld dat de zoon van de oorspronkelijke eigenaar en tevens erfgenaam van de merknamen 1MWF en Poljot wel geinteresseerd was in het horlogevak en in feite weer horloges wilde gaan maken.Bij Maktime hadden ze deze merknamen ook willen gaan gebruiken, maar dat kon dus niet. Op basis van deze informatie is de conclusie getrokken dat het over en sluiten was met 1MWF. Is deze conclusie juist. Kijk eens op www.Poljot.ru zou ik zeggen en je kan al een conclusie trekken, maar op dit moment zeg ik wordt vervolgt.

Arjay

En hierbij het vervolg. Wie de site www.Poljot.ru bezoekt ziet een volledig werkend exemplaar waar een collectie wordt vermeld waarin reclame wordt gemaakt voor exclusieve aangepaste skeleruitvoeringen van het p3133 en andere chronocalibers die door 1mwf zijn ontworpen. in de andere catalogus zijn veel bekende modellen terug te vinden die zelfs onder de naam Poljot worden aan gekondigd. Ga je verder op bijvoorbeeld ebay kijken dan worden er weer volop Poljots aangeboden oa een retrolijn waarin het klassieke bolletje is terug te vinden en diverse oer Stuhrmanski chrono modellen worden nieuw aangeboden, het betreft hier geen NOS de Stuhrmanski is weer in productie genomen evenals andere modellen oa de ISS en de Tachy/sport modellen, Andere modellen zoals de Aerograph en Albatros zijn uitgebracht in speciale nieuwe uitvoeringen de Aerograph met bol glas en witte wijzerplaat met slide rule motief en de Albatros als flight model met zwarte wijzerplaat. Als je de site van Maktime bezoekt zie je diverse gouden horloges voorzien van Poljot calibers. Uiteraard maakt ook Volmax nog steeds volop gebruik van Poljotcalibers. Ik dacht bij mezelf hoe zit het dan met bijvoorbeeld Poljot International? Ook deze bestaat nog alhoewel Alexander Sokhorov onder zijn eigen naam is begonnen met het maken van exlusieve horloges, hij gebruikt daarbij ook Poljotcalibers. Een ex-ontwerper van 1MWF Denissov gebruik Poljot calibers die door ETA worden gemodificeerd. Ook merken als Junkers maken nog steeds gebruik van Poljotcalibers. Ik kan derhalve niet anders concluderen dat er een oplossing is gevonden voor de strijd om de merknamen 1MWF en Poljot zoals vermeld in het artikel in Vostokuhren en dat beide dus alive and kicking zijn en weer volop produceren. Ironische bijkomstigheid is dat de eerste geruchten over het ter ziel zijn van Poljot werden verspreid door www.Poljot.com een internetseller in Zwitserland. Dit bedrijf mag dit Poljotadres niet meer gebruiken en het adres is inmiddels geclaimd door Poljot.ru. We wachten af wat de toekomst brengt en of er nieuwe modellen komen, in ieder geval is het goedkope alternatief weer volop beschikbaar.

Arjay

Hoi Arjay,
ik ben geen insider, maar enkel met info vanaf websites is het erg moeilijk om de achtergronden te ontdekken, dat geldt eigenlijk in de hele horloge-industrie; wie wat fabriceert voor wie is een goed bewaard geheim; in dit geval is dat niet anders; een ding is wel duidelijk: de 1mwf bestaat niet meer, ze fabriceren niks meer; dat de eigenaar misschien wel horloges kan laten maken door derden om de naam Poljot levend te houden is niet verwonderlijk, dat doen diverse anderen ook onder andere merknamen, uurwerken zijn er nu waarschijnlijk nog zat.
Geen idee over de geruchten, maar als een journalist ter plaatse konstateert dat een fabriek er niet meer is, dan neem ik aan dat de beste man er geen belang bij heeft om niet de waarheid te vertellen :S

Punt is dat op het moment dat het bericht kwam dat 1MWF ter ziele zou zijn het aanbod van Poljots drastisch inzakte, er was dus wel degelijk iets gaande, echter lang voor die tijd vond er al geen massaproduktie meer plaats in het pand van 1MWF. Rond die tijd verdween ook de oorspronkelijk site www.Poljot.com in Zwitserland, om enkele weken later weer terug te komen als officiele site van 1MWF met een verwijzing naar Poljot.ru. maandenlang was er op Poljot.ru alleen een flash filmpje te zien met als onderwerp diverse skeleton uitvoeringen van het P3133 caliber en diverse uitvoeringen daarvan, verder gebeurde er niets. Totdat er de afgelopen maanden ineens weer nieuwe Poljot modellen verschenen en ook het aantal aangeboden Poljots weer begon de stijgen. Ook een aantal verkopers zoals Juri Levenberg, i.like.russia ed werden weer actief en via deze verkopers werden nieuwe modellen geintroduceert waarbij steevast melding is gemaakt van “nieuwe modellen van 1MWF”. Ik heb toen de site van Poljot.ru bezocht, let wel deze site wordt voorgestelt als de officiele site van 1MWF en nu werd er een stond er op de site weer een catalogus aangegeven, bovendien wordt er melding gemaakt van diverse gebruikte calibers met een toepassingsspecificatie, het aantal gemodificeerde P31 calibers was met twee ezemplaren uitgebreid. Kortom volop bewegeing onder de naam 1MWF en onder de naam Poljot. Hoe de verhoudingen liggen kan ook ik niet beoordelen, alhoewel uit het artikel wel duidlijk een intensieve samenwerking blijkt tussen Maktime en Volmax. Merkwaardig is dat het artikel niet echt zegt of 1MWF opgehouden heeft te bestaan, het spreekt meer over een dilema waarmee Ivan Xenofontov de erfgenaam van 1MWF en de merknaam Poljot te maken heeft omdat de produktiemiddelen voor bepaalde calibers zijn verkocht aan Maktime, Maktime zat daarbij ook met een dilema omdat zij graag de reputatie achter de naam 1MWF en de naam Poljot zou willen gebruiken maar dat dus niet kan omdat het merkrecht bij Xenofontov zit. Vervolgens wordt er wel bij verteld dat de experts ervan overtuigd zijn dat er een oplossing gevonden zal. Gezien het feit dat er weer onder de namen 1MWF en Poljot wordt geproduceerd kan ik niet anders concluderen dat men er dus uit is, vooral ook omdat ook de namen Poljot en 1MWF weer worden gebruikt. Het artikel verwijst daarbij al naar een te verwachten samenwerking tussen de diverse betrokkenen oa omdat Volmax zich bezig houdt met modificaties aan uurwerken. Diverse van deze calibers zijn inmiddels in productie kortom volop activiteit.

Arjay