1ste zakhorloge kopen

Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste zakhorloge te kopen. Ik heb al een ander zakhorloge maar dat was een gekregen bij een erfenis. Nu vroeg ik mij af waarop ik allemaal moet letten op het zakhorloge bij aankoop?

1 like

Tsja, dat is moeilijk om dat zo even 1,2,3 uit te leggen. Zelf service en repareer ik ook zakhorloges, dus je weet precies hoe het geheel in elkaar zit. Bij een probleem weet je ook vrij zeker wat het probleem is. OOk weet ik dus precies wat veel voorkomende euvels zijn, danwel dingen om op te letten.

Ik zou beginnen met het kopen van een horloge wat goed loopt. Verder altijd even proberen het horloge wat op te winden. Ook nooit vergeten de tijd te verzetten en te kijken of dit goed gaat. Als het verzetten van de tijd TE soepel gaat, dan zouden er problemen met de minuutpijp kunnen zijn. Verder is het altijd goed ok te kijken of de lagerstenen(de rode robijntjes in het uurwerk) geen barstjes vertonen. Dit kan je overigens pas goed zien in goed licht, is mijn ervaring. Je kan ik enkel de steenntjes aan de bovenkant zien, want de lagerstenen aan de onderkant zitten onder de wijzerplaat.

Als het het horloge zou willen dragen, dan zou ik voor een zakhorlgoe met een zgn Zwitserse ankergang. Deze kunnen veel nauwkeuriger lopen dan een zakhorloge met een zgn cylindergang. Als het horloge voor een verzamling is, dan maakt dat niet zoveel uit. Al vind ik zelf een horloe met een Zwitserse ankergang vele malen mooier lopen dan een cylindergang.

Succes, en als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.
p.s. morgen is de rikketik horlogebeurs, daar kan je kiezen uit duizenden zakhorloges is heel veel verschillenden prijsklasses.
Misschien leuk om er eens heen te gaan?

groeten,
Koen

1 like

Bedankt voor u reactie! Ik ben door enkele termen op te zoeken, al wat wijzer geworden.
Helaas ben ik een Belg en zit ik in de blok waardoor de rikketik horlogebeurs niet mogelijk was voor mij.
Het zakhorloge dat ik momenteel op het oog heb, heeft op het eerste zicht(foto’s) geen lagerstenen. Het is ook wel een iets ouder zakhorloge uit circa. 1920. Direct eens gekeken of het een ankergang had of een cylindergang en volgens mij was het een ankergang.

Nu vraag ik mij nog iets af, wat houd Half-Savonet in?

Half savonet betekent dat er een deksel voor de wijzerplaat zit, maar dat daar in het middel een open cirkeltje i8s, zodat je de tijd kan zien zonder dat je het klepje hoeft te openen. Verder valt 1920 voor mij in het wat latere segmant, maar nog wel in het zakhorloge era.
Het onbreken van lagestenen kan overigens best.
Overigens is de kans groot dat de balans en het anker wel gesteend zijn.

Heb wat proberen op te zoeken over dat de balans en het anker gesteend zijn, maar hier vind ik niet zo veel over. Wat is hier het nadeel mischien aan?

het hangt van een heleboel dingen af, ten eerste natuurlijk van wat je smaak is, wat voor formaat horloge zoek je en of je het horloge daadwerkelijk wilt gaan dragen.
Daarnaast is het bedrag wat je wilt uitgeven ook niet onbelangrijk, een gouden savonette zakhorloge uit Glashütte is natuurlijk prachtig, maar kan makkelijk een paar duizend euro kosten…

Er zijn verschillende types zakhorloges:
Rechts een Savonette (of Hunter), dus met dekseltje, kroon bij 3 uur; In het midden een Lepine (of open-face), zonder dekseltje, kroon bij 12 uur; links een half savonette (of half hunter / demi hunter), met dekseltje voorzien van klein glaasje, kroon bij 3 uur)

Persoonlijk vind ik een kastdiameter van tussen de 42 en 50mm het mooiste; ook kijk ik altijd naar de uurwerkjes, deze moeten wel een beetje kwalitatief goed zijn, en ook wel een “goed” uiterlijk hebben; dan vind ik de mooiste en meest praktisch bruikbare zakhorloges Zwitserse ankergang horloges met minimaal 15 jewels (hoewel een mooi uurwerkje met 7 jewels is ook best OK) uit de periode 1900 tot 1930.
De uurwerkjes zijn redelijk robuust, lopen behoorlijk goed op tijd en ze zijn meestal makkelijk te servicen en te repareren (als je een beetje handig bent kan je dat zelf leren); onderdelen als balansasjes zijn vaak nog te krijgen, en je kan er bijna altijd wel een moderne onbreekbare opwindveer in plaatsen waarmee zo’n horloge makkelijk 24 uur gangreserve moet hebben.

Zulke zakhorloges hoeven ook niet heel veel te kosten, een bekend merk en een gouden kast drijven de prijs wel op natuurlijk, maar een goed exemplaar met nikkelen, een vergulde of zelfs een zilveren kast koop je al makkelijk voor onder de 100 euro

Een paar voorbeelden; Een stel half hunters, zwitserse uurwerkjes (Buren, Minerva en Cortebert) met 17 of 15 jewels:

Een stel open face (Lepine) horloges met vergulde (gold-filled) kasten, dit zijn Zwitserse uurwerkjes in een zogenaamde Amerikaanse kast; De Regina is een Omega voor de Canadese markt, de Capitol is gewoon een Buren uurwerkje voor de Amerikaanse markt:

Verschillende uurwerkjes, de middelste heeft “21 jewels” maar een stuk of wat hebben geen funktie, maar staat wel aardig en het lijkt zo net of de kwaliteit beter zou zijn:

Een stel horloges met zilveren en nikkelen kast, de twee linkse zijn meestal te vinden als “miltair” zakhorloge, en hebben een 50mm nikkelen kast:

mooie uurwerkjes:

Zoals ik al zei: het is een kwestie van persoonlijke smaak, bovenstaande voorbeelden hebben mijn voorkeur en interesse , maar ik zou zeggen: kijk gewoon eens rond wat er te koop is, en lees je vooraf een beetje in op het internet, op gegeven ogenblik kom je zeker iets tegen wat jou meteen aanspreekt.

Succes met de keuze en aankoop!
Groet,
Paul

Vandaag heb ik zelf op de rikketik een zakhorloge van Waltham gekocht. Ik was alweer door het geld heen, maar goed, dan toch maar eventjes pinnen… :slight_smile:
Het betreft een 12 size open face zakhorloge. De staat is zeer goed te noemen. Het uurwerk heeft 15 steentjes(en Zwitserse ankergang) en is geproduceerd in het jaar 1894. De amplitude van de balans is zeer minimaal, dus hij moet een beurt hebben. Ik zal er een fotoverslagje met uitleg van maken en dat op het forum plaatsen. daar kunnen anderen weer wat van leren en wellicht zelf eens aan de slag gaan.

Enneh Paul, ik heb genoeg zakhorloge met de originele veer er nog is en deze hebben nog een prima gangreserve na een beertje. Als de veer al defect is, vervang ik hem het liefst door een ouderwetse blauwstalen veer. Alhoewel ik voor vrijwel alle polshorloge de voorkeur geef aan een moderne S vormige veer.

Hoi Paul,

Wat een mooie expositie::o en volgens mij een paar met een uurwerk van Minerva8-)(:smiley:

Maar het zijn ook mooie chronografen te koop als zakhorloge, misschien ook een optie:S:z.

Deze is bijvoorbeeld zeer draagbaar, door zijn balansas schokpreventie ( incabloc ) en goede Valjoux5 uurwerk:)o het kost wel wat :smiley: maar dan heb je ook wat:z::o
Groeten
iwan

Paul K Schreef:

het hangt van een heleboel dingen af, ten eerste
natuurlijk van wat je smaak is, wat voor formaat
horloge zoek je en of je het horloge daadwerkelijk
wilt gaan dragen.
Daarnaast is het bedrag wat je wilt uitgeven ook
niet onbelangrijk, een gouden savonette zakhorloge
uit GlashĂĽtte is natuurlijk prachtig, maar kan
makkelijk een paar duizend euro kosten…

Er zijn verschillende types zakhorloges:
Rechts een Savonette (of Hunter), dus met
dekseltje, kroon bij 3 uur; In het midden een
Lepine (of open-face), zonder dekseltje, kroon bij
12 uur; links een half savonette (of half hunter /
demi hunter), met dekseltje voorzien van klein
glaasje, kroon bij 3 uur)

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Poc
ketwatch/Zakhorloges006.jpg

Persoonlijk vind ik een kastdiameter van tussen de
42 en 50mm het mooiste; ook kijk ik altijd naar de
uurwerkjes, deze moeten wel een beetje kwalitatief
goed zijn, en ook wel een “goed” uiterlijk hebben;
dan vind ik de mooiste en meest praktisch
bruikbare zakhorloges Zwitserse ankergang horloges
met minimaal 15 jewels (hoewel een mooi uurwerkje
met 7 jewels is ook best OK) uit de periode 1900
tot 1930.
De uurwerkjes zijn redelijk robuust, lopen
behoorlijk goed op tijd en ze zijn meestal
makkelijk te servicen en te repareren (als je een
beetje handig bent kan je dat zelf leren);
onderdelen als balansasjes zijn vaak nog te
krijgen, en je kan er bijna altijd wel een moderne
onbreekbare opwindveer in plaatsen waarmee zo’n
horloge makkelijk 24 uur gangreserve moet hebben.

Zulke zakhorloges hoeven ook niet heel veel te
kosten, een bekend merk en een gouden kast drijven
de prijs wel op natuurlijk, maar een goed
exemplaar met nikkelen, een vergulde of zelfs een
zilveren kast koop je al makkelijk voor onder de
100 euro

Een paar voorbeelden; Een stel half hunters,
zwitserse uurwerkjes (Buren, Minerva en Cortebert)
met 17 of 15 jewels:

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Poc
ketwatch/Zakhorloges001.jpg

Een stel open face (Lepine) horloges met vergulde
(gold-filled) kasten, dit zijn Zwitserse
uurwerkjes in een zogenaamde Amerikaanse kast; De
Regina is een Omega voor de Canadese markt, de
Capitol is gewoon een Buren uurwerkje voor de
Amerikaanse markt:

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Poc
ketwatch/Zakhorloges002.jpg

Verschillende uurwerkjes, de middelste heeft “21
jewels” maar een stuk of wat hebben geen funktie,
maar staat wel aardig en het lijkt zo net of de
kwaliteit beter zou zijn:

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Poc
ketwatch/Zakhorloges003.jpg

Een stel horloges met zilveren en nikkelen kast,
de twee linkse zijn meestal te vinden als
"miltair" zakhorloge, en hebben een 50mm nikkelen
kast:

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Poc
ketwatch/Zakhorloges004.jpg

mooie uurwerkjes:

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Poc
ketwatch/Zakhorloges005.jpg

Zoals ik al zei: het is een kwestie van
persoonlijke smaak, bovenstaande voorbeelden
hebben mijn voorkeur en interesse , maar ik zou
zeggen: kijk gewoon eens rond wat er te koop is,
en lees je vooraf een beetje in op het internet,
op gegeven ogenblik kom je zeker iets tegen wat
jou meteen aanspreekt.

Succes met de keuze en aankoop!
Groet,
Paul

Ik heb afgelopen dagen veel gelezen en gezocht naar zakhorloges. Maar het probleem is, dat ik niets op het internet makelijk vind om een zakhorloge te kopen. Raad je mij aan om gewoon het internet in het oog te houden of eerder naar een juwelier te gaan. Ebay gebruik ik het liefst niet, vanwege je het horloge dan niet op voorhand in je handen kan hebben.
Ik denk momenteeel dat ik eeen omega, 1ntje van London of een engels merk als Waltham, Miller, of brim en nog iets, vind de naam niet direct terug.
Liefst full jeweled, een half-hunter of Lepine, een ankergang(vanwege ik het zou willen dragen) en met een interinstieke waarde(zilver of goud), niet platted maar filled.
Weet jij hoe ik het best hier naar zou kunnen zoeken? Het budget zou rond de 500euro zijn, max 600. Maar goed, het mag natuurlijk goedkoper als ik het maar mooi vind.

Nog is bedankt Paul K om mij op het goeie spoor te zetten, heb toch de indruk dat ik het 1 en het andere heb bijgeleerd.

Mijn vorige post werd maar niet goedgekeurd, dus dan maar is opnieuw posten.

Bedankt allemaal om mij de goeie richting te tonen, heb afgelopen dagen mij veel zitten in te lezen. Maar het probleem is ik weet nu wel wat ik wil, maar om zoiets op internet te vinden is nogal moeilijk. Ik heb al uren afgezocht internet maar vind niks wat mij aanspreekt.

Ik ben op zoek naar een 20 eeuws zakhorloge, liefst full jeweled, ankergang, halfhunter of een open face. Kwa merk zou ik liefst een omega of een merk vanuit groot-brittanie willen. Of zelf 1ntje van london. Ook wil ik dat het interinstieke waarde heeft, dus dat het uit zilver of goud vervaardigd is.
Maar zo kom ik er niet veel tegen. De prijs mag van 100 tot max 600 euro gaan.

Hoe zoeken jullie naar zo’n zakhorloges? Via winkels of zijn er onder jullie die dit wel via internet doen?

ikzelf koop vrijwel alle horloges online via Ebay (Engeland of Duitsland):

http://www.ebay.de/sch/Taschenuhren-/3937/i.html?LH_ItemCondition=3000&rt=nc&_dcat=3937&Geschlecht=Herren&rt=nc

heel soms via Marktplaats, maar dat vind ik vaak nogal moeizaam gaan, veel van de partikuliere verkopers vind ik nogal wazig kwa handelen.

Winkels waar je zakhorloges kan kopen zullen er best zijn, maar ik ken ze zo niet (misschien even googelen naar een zaak in jouw omgeving) , er zijn wel diverse internetwinkels, prijzen liggen heel veel hoger als op Ebay…
Voorbeelden om eens te bekijken (met google vind je er vast nog veel meer) :

http://www.atlam-watches.co.uk/
http://www.antique-watch.com/idx/date_f.html
http://www.oxfordpocketwatches.co.uk/

nou is het (dacht ik) wel zo dat zulke zaken op hun eigen website enkel de duurdere exemplaren aanbieden, het goedkopere spul zetten ze op Ebay.

Opmerkingen:
Massief goud is vandaag de dag behoorlijk duur, een zilveren kast is nog best betaalbaar;
Een “Engels” zakhorloge uit de 20e eeuw is meestal voorzien van een Zwitsers uurwerk; deze zijn echt niet allemaal van een superkwaliteit;
Koop nooit een horloge online als je het uurwerk niet hebt gezien!;
Houd er (qua prijs) rekening mee dat je het horloge waarschijnlijk moet laten reviseren, bij opmerkingen als op marktplaats: “er is naar gekeken en het uurwerk is geolied” dan weet je vrijwel zeker dat het een komplete revisie/schoonmaakbeurt nodig heeft om het goed te laten lopen…
Succes!

Groet,
Paul