2 erfstukken

Deze 2 zakhorloges komen uit een erfenis en ik ben wel eens benieuwd of iemand iets kan vertellen over de herkomst, leeftijd, e.d. Zoals de foto’s laten zien zijn beide uurwerken, door het gebruik, aardig aangetast.

In het zilveren exemplaar staan, buiten het serienr., de letters GT geslagen en de waarde 0,800. In het 2e deksel staat de tekst: ‘Gouden Medailles, Parijs 1889, G.T., Antwerpen 1885’. Op het kaliber zelf staat ook weer G.T.

In het deksel van het goud(kleurige) horloge staat de tekst: ‘14 K’ en een waarde van 0,585. Verder staat er ook nog het symbool van een hamer ofzoiets in gegraveerd of geslagen. Op het kaliber kan ik buiten de tekst ‘fast / slow’, op de brug van het balans, geen andere aanduiding vinden.

Beide uurwerken lopen nog. De gangreserve van de zilveren is ca. 8,5 u. en de ‘gouden’ ca. 14 u. Gezien de hoeveelheid vervuiling is dat ook niet zo verwonderlijk.:slight_smile:

Groet, Mark

Dat is bijzonder weinig Mark :wink:

Sorry. Dit was een foutje.

Tja, dit was weer eens een actie van een ‘stupid user’.:D:D

Inmiddels is het hoofdonderwerp aangepast.

Hi Mark,

Best leuk, 2 van die oude zakhorloges uit een erfenis, weet je ook wie de eigenaren waren ?
de zilveren zal zo rond 1900 zijn, soort van puzzel horloge.
binnen deksel met vermelding in het Nederlands van gewonnen gouden medailles in Antwerpen en Parijs op tentoonstellingen aldaar , geeft aan dat het een hoogwaardige horlogefabrikant was / is ?

op het buitendeksel een duits zilverkeur met halve maan & kroon en een zwitsers zilverkeur met een kwartel en 80% zuiver zilver, daaronder staat nog een keur , nederlands ?
en een casemaker mark GT op beide kasten . Die GT heeft niet alleen de kast gemaakt maar blijkbaar ook het uurwerk.

Moet wel te achterhalen zijn wie GT was, met die prijzen in Antwerpen en Parijs.

Dat 14 karaat (0.585) gouden horloge is m.i. wat later zo rond 1925 gemaakt, is de ketting ook gemerkt met een goudkeur ?

Groet, André

Toch altijd erg leuk, zulke oude familiestukken!
Een kleine aanvulling op de info van André: de zilveren is een cilindergang-uurwerkje, GT is simpelweg de merknaam van de fabrikant, het merkteken staat zo in de boeken, ik weet niet zeker of er een konnektie is met Revue GT, een wat bekendere ebauche-maker.
Die medailles staan altijd goed, maar volgens mij waren er behoorlijk wat kategorieen, waarin een hoop medailles uitgereikt werden :smiley: idd wel wonderlijk dat het in 't Nederlands is gegraveerd, leuk detail!

Het fabrikaat van het gouden horloge kan ik niet zo terugvinden, maar 't is best wel een goede kwaliteit, er is toch een Breguet spiraal gebruikt (en wellicht ook een compensatie-balans?? kan ik zo niet zien)

Hoe dan ook, heel erg leuke erfstukjes, ondanks dat de emotionele waarde waarschijnlijk veel groter is als de financiele waarde: gewoon zuinig op zijn, en in de familie houden!

Groet,

Andre: Nee, de wijlen eigenaren ken ik niet, maar de 2 uurwerkjes zijn van de opa van een vriend van mij geweest. De horloges zijn na zijn overlijden in een lade verdwenen en toen oma overleed en de kasten werden opgeruimd kwamen ze weer te voorschijn. Verdere details omtrent het eigendom zijn mij niet bekend .

Op de ketting ben ik ook nog een merk tegengekomen: ‘KJ double’ Door de letters KJ staat nog een pijl in de richting van het woord double. Onder deze merken staan nog de letters BK.

Paul: ik heb nog wat close-up foto’s gemaakt. Wellicht dat je hier nog iets meer op kunt ontdekken.

Zoals jullie kunnen zien zit er aardig wat vervuiling in en op de uurwerkjes!

Alvast bedankt voor jullie informatie (tu) Het is iedere keer weer leuk om te lezen dat er een hoop kennis is op dit forum!

Groet, Mark

leuke klokjes…verder helaas geen info

Hi Mark,

Dat de ketting met double gemerkt is betekent dat het geen massief goud is, maar verguld.

het uurwerk zelf is inderdaad erg vervuild met beginnende roestvorming, raad dan ook aan om het zo snel mogelijk te laten schoonmaken om erger te voorkomen.
dat geld ook voor het zilveren exemplaar, de wijzerplaat en het glas,alsmede de kast kunnen ook worden opgeknapt / schoongemaakt worden
dit zilveren horloge is in mijn ogen veel interessanter als het gouden exemplaar, mede door het binnendeksel,
het uurwerk zelf is overigens tamelijk simpel, een 7 Jewel caliber zo te zien.

het uurwerk van het gouden exemplaar is met 15 of 17 Jewels van betere kwaliteit ,
zou er overigens niet mee rond gaan sjouwen, tenzij je een vest gaat dragen met een speciaal zakje om het horloge in te doen , je hebt dan nog wel een zilveren ketting nodig om aan het zilveren exemplaar te bevestigen.

Groet, André

Ik zal eens polsen bij de eigenaar wat hij ermee wil doen. Hij zal er in ieder geval niet mee gaan rondlopen want daar heeft hij een Breitling voor :slight_smile: Het zou inderdaad mooi zijn als ze worden opgeknapt. Ik zou dat zelf geloof ik niet aandurven.

De balans in de zilveren GT heeft geen balansgewichtjes. Die techniek is men dus later gaan toepassen. De gouden heeft dat al wel. Wat me nog opvalt bij het gouden horloge is dat de balansring niet helemaal gesloten is.

Groet, Mark

Deze 2 erfstukken moet je koesteren Mark !

Hoi Mark,
De balans van een cylindergang-uurwerkje is altijd helemaal glad, als je goed kijkt kun je wellicht het grote verschil in de werking tussen de twee uurwerkjes ontdekken, bij de zilveren zit dus geen anker.
De balans van het gouden exemplaar is open, omdat dat een kompensatie-balans is, het balanswiel is een bimetaal, en wordt “groter” en “kleiner” bij temperatuurswisselingen, hiermee wordt de temperatuursinvloed gekompenseerd.

Dat uurwerkje mag idd echt wel eens schoongemaakt worden!

Groet,

Hallo Mark,

GT is de afkorting van Gedeon Thommen.

Groet,

Stef.

En 9 jaar later :laughing:

tis even wachten, maar dan heb je als ts wel een antwoord op je vraag :joy:

1 like

Geeft niets hoor Steffen, de achterkleinzoon van Mark is de zolder al koortsachtig aan het afzoeken naar het horloge!

3 likes

net ook zakhorloge gekocht : In het zilveren exemplaar staan, buiten het serienr., de letters GT geslagen en de waarde 0,800. In het 2e deksel staat de tekst: ‘Gouden Medailles, Parijs 1889, G.T., Antwerpen 1885’. Op het kaliber

zelf staat ook weer G.T.

2 likes

Ok.

thumbup

Gefeliciteerd met de aankoop! :sunglasses:

Kan iemand een deksel op de oude doos doen?
Net ook al een topic van 12 jaar terug opeens uit de oude doos :joy:

En gefeliciteerd @roelse en welkom op het forum.