2 gekregen zakhorloges

Ik heb van mijn moeder 2 zakhorloges (of eigenlijk wat ervan over is) gekregen. Weet iemand welk merk dit is, en of deze enigszins betaalbaar te restaureren zijn? Ik snap dat de dagwaarde minimaal is, maar het is wel van de ouders of grootouders van mijn oma geweest. Bij beide is het glas en de hoofdwijzer weg.

Een korte zoektocht doet mij vermoeden dat deze horloges uit begin 20ste eeuw komen, maar veel verder kom ik niet. Aan de binnenkant van de kleine staat “remontoire au pedant cylindre 6 rubis” en met de hand de familienaam van mijn moeder geschreven. Omdat ik een nieuwe gebruiker ben kan ik maar 2 foto’s uploaden. Het grote horloge krijg ik niet open.IMG_0250 IMG_0247

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie hiervan vinden en wat jullie zouden doen.

Welkom! Zo te zien heb je hier twee zakhorloges van omstreeks 1900 met hoogstwaarschijnlijk een cilindergang. Voor meer info zul je toch het zakhorloge open moeten maken, dan kun je ook eventuele kosten voor een restauratie beter inschatten. Is de cilinder bijvoorbeeld gebroken dan krijg je al wel een aardige kostenpost.

2 likes

Hoi Gijs,

Dank voor je bericht. Toevallig is de naam die erin staat ook Gijs :wink:

Is het slim om dat openen zelf te doen of kan ik dat beter door een kenner laten doen? Het belangrijkste is de voorkant denk ik, dus wijzers en glas terug. Ik wil ze in de kast leggen onder een stolp die ik nog moet gaan zoeken. Als ze ook nog kunnen lopen zou dat natuurlijk top zijn, maar ik weet niet of dat nog gaat lukken natuurlijk?

En wat zou ongeveer een indicatie zijn in het gunstigste en ongunstigste ongeveer de prijzen? Zijn dit veel voorkomende horloges met genoeg reserveonderdelen of zijn deze schaars en duur?

Overigens heb ik de grote nu ook open gekregen, hierin staat het merk “kaiserstunde”

Het ging vrij makkelijk open, dus dat heb ik maar gedaan. Hier foto’s van de binnenkanten.

Kijk aan, in dat geval gaat de waarde aanzienlijk omhoog :yum:
Betreffende een indicatie mijn inziens, qua glas en wijzers zal dit wel meevallen, glas moet je iets van €10,- rekenen per stuk. Wijzers kosten in dit geval ook niet de hele wereld. Een ‘simpele’ service beurt ligt zo rond de €50-€100 afhankelijk van waar je hem naar toe brengt uiteraard (p.s.). Onderdelen kun je vaak nog wel geluk mee hebben met dit soort modellen. Mocht er meer aan de hand zijn dan is het veelal een keer een nieuwe veer (wanneer deze bijvoorbeeld opgewonden is maar niet afgelopen, dan is na lange tijd de veerkracht wel weg), de tapjes eventueel polijsten en bijvoorbeeld een nieuw steenlagertje/busje. Maar dit is lang niet altijd nodig.
Kaiserstunde is een Zwitsers merk:
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Gagnebin&searchWhere=all
Daar staat kaiserstunde wel tussen.
Mooi dat je het los hebt gekregen! Als ik kijk naar de eerste lijkt het alsof de spiraalveer een opdonder heeft gehad maar daar kan ik het net niet goed genoeg voor zien. De kaiserstunde ziet er iig nog wel netjes uit en zou waarschijnlijk met een servicebeurt een heel eind moeten komen. Let wel dit is puur op basis van een foto en dat is vrij lastig te bekijken uiteraard.

1 like

Waar kan ik dit ergens laten doen in een straal van rond een uur om Rotterdam?

Ik wil er wel naar kijken, een beoordeling maken en adviseren van wat er eventueel aan gedaan kan/moet worden.
stuur maar een PB
vinwat