2 Jaar om de pols: Maurice Lacroix Aikon Automaat

Ik spit altijd graag fora door eer ik een nieuw horloge ga aanschaffen of van plan ben aan te schaffen. Dit zullen jullie ongetwijfeld ook doen, anders las je dit niet.

Ten tijde van aanschaf merkte ik op dat er niet heel veel over de Maurice Lacroix Aikon te vinden was, vandaar dat ik dit blog type.

Aanschaf

2018, nadat ik terugkwam van mijn vakantie op Curaçao en te horen kreeg dat ik geslaagd was voor mijn VWO besloot ik mijzelf te belonen met een mooi horloge. Twijfelde tussen de Longines Hydroconquest en de ML Aikon Automaat.

Uiteindelijk gekozen voor de ML, de band en de wijzerplaat van de ML zijn echt adembenemend. Ook is de open caseback erg fraai.

AP RO?

Mensen zullen zeker van mening zijn dat het een hommage op AP RO is, en dat begrijp ik aan de ene kant, aan de andere kant vind ik dat het horloge ook zeker zijn eigen karakteristieken heeft. Hij is immers geïnspireerd door de ML Calypso.

Draagplezier

Van 2018 tot mei 2019 heb ik dit horloge vrijwel elke dag met heel veel plezier gedragen. Het horloge is echt een “allrounder”, je kunt het horloge bij elke gelegenheid dragen. In mei 2019 had ik het genoegen om een Datejust (16233) aan te kunnen schaffen, sindsdien droeg ik de ML wat minder en werd ik ook wat minder zuinig op de ML.

De ML ging sindsdien standaard mee naar het strand (immers 200m waterdicht) of naar andere sportieve activiteiten. Ook daarvoor is hij geschikt en komt naar voren dat het een heel degelijk horloge is. Vanzelfsprekend ontstaan hierdoor wel meer krasjes.

Naar mijn mening krijg je echt veel “bang for your buck”. Zeker nu: nieuwprijzen zijn al vanaf €1200. Ik betaalde destijds €1.500 bij een juwelier in Aachen (DE) en dat was al een prima deal.

Bijzonderheden

• Open caseback
    • Geïntrigeerde & verwisselbare band. Ik ben niet zo van de leren banden, daarom heb ik er geen, maar op het oog vind ik het erg mooi bij de ML.
    • 200m waterdicht, toch vrij bijzonder voor iets wat geen tool of dive watch is.
    • 42mm diameter
    • Zeer degelijk
    • Vlindersluiting
    • Prachtige, in mijn geval, blauwe piramide wijzerplaat

Al met al is het een horloge die niet snel uit mijn (vooralsnog) bescheiden collectie zal verdwijnen.

43 likes

En terecht. Prachtig horloge! :+1:

1 like

Geniet ervan! Het is een prachtig horloge, en er hoort een mooie herinnering bij.

Ik vind het altijd verfrissend dat ook jongeren nog van kwaliteitshorloges genieten … dat geeft hoop voor de toekomst!

1 like

Zo herkenbaar… Jammer dat je zo snel gewend raakt aan die prijsverschillen eigenlijk…

Ik heb een half jaartje de 42mm Aikon in het grijs met rosé accenten gehad, hij ving het licht altijd prachtig en zat zeer goed in elkaar. Toentertijd nieuw kunnen kopen voor 1200 euro in plaats van 1700 in de winkel, hele goede bang for buck!

Mijn ex:

2 likes

Blijf dit een erg gaaf horloge vinden, eigenlijk in alle kleuren wel :slight_smile:

1 like

Ik heb gewoon ff niks anders te doen. :slight_smile:

1 like

Ja blijft een topper!

1 like

Ook een prachtige configuratie!

1 like

Ik wist dat die zin niet compleet was, je kunt dit natuurlijk ook uit interesse lezen - of omdat je niets anders te doen hebt haha

Beide. :slight_smile:

1 like

Yes, heerlijk horloge. Hier de zwarte versie in bezit, eerder dit jaar in een niet-te-laten-lopen deal kunnen bemachtigen. Enige minpuntje; krassen magneet van jewelste :flushed: je ziet er alles op…

1 like