Dameshorloges zijn niet bepaald verzamelobjecten, tenzij van edelmetaal en/of bezet met edelstenen. Voor de rest is er maar matig belangstelling voor. In horloge tijdschriften zijn zelden artikelen over dameshorloges te vinden en in de rubrieken van het horlogeforum komen dameshorloges ook niet regelmatig voorbij.
Ik verzamel al een aantal jaren Hamilton horloges en vind dat in mijn collectie zeker plaats is voor enkele dameshorloges. Daarin een keuze maken is echter niet eenvoudig, want het aantal variaties in dameshorloges is enorm. Voor edelmetaal en edelstenen heb ik geen interesse en bovendien ook het geld niet voor (over).
Interessanter wordt het zodra een dameshorloge nog in de complete set verworven kan worden of indien er informatie over het horloge achterhaald kan worden. Kortgeleden heb ik twee dameshorloges aangeschaft waarop dit van toepassing is.
Het eerste horloge is de complete set. Dit horloge is het model “Cleo”. Dit model is geproduceerd in de jaren 1951 tot en met 1968. Gelet op de lange productie kennelijk een geliefd model. Geproduceerde aantallen zijn echter niet bekend. Het horloge heeft een 17 jewels Hamilton 603 uurwerk en een 10K RGP kast met stainless steel achterkant. Het is voorzien van een originele armband.
De verkoopprijs was $ 55,-- maar het is afgeprijsd naar een bedrag van $ 29,50 (Black Friday ?). De originele doos en omdoos zijn aanwezig, evenals alle bijbehorende papieren. Voor zover ik weet is het geen NOS, dus degene die het heeft gedragen is er erg zuinig mee om gegaan. Het ziet er nog zeer goed uit en loopt voortreffelijk.
Het tweede horloge is het model “Rita”. Dit model is geproduceerd in de jaren 1940 en 1941 en wel in twee verschillende uitvoeringen. Model A heeft opgelegde 18K gouden cijfers op de wijzerplaat en model B heeft een zwart geprinte wijzerplaat. Beide modellen hebben een 14K GF kast en een 17 jewels Hamilton 721 uurwerk. Het was verkrijgbaar met een koord of een armband.
Het door mij aangeschafte model B heeft een armband en is zeer waarschijnlijk origineel.
Het doosje waarin het horloge zit is gemaakt van hout en karton en lijkt op de art-deco doosjes die voor en na de 2e wereldoorlog voor Hamilton gangbaar waren. In verband met het gebrek aan grondstoffen in die tijd was Hamilton genoodzaakt gedurende de oorlog deze (shortage) doosjes te gebruiken. Bij dit horloge waren, behalve een garantie certificaat, geen papieren aanwezig.
Het doosje is behoorlijk verkleurd zoals te zien is aan de bovenzijde. Over het Hamilton logo zat een deel van een totaal verweerde sticker van de verkoper geplakt dat ik na enige overweging toch maar voorzichtig heb verwijderd. Ondanks de slechte staat van de sticker heb ik kunnen achterhalen dat het horloge is gekocht bij het warenhuis “Wannamaker’s” in Philadelphia.
Op de achterzijde van het horloge staat alleen de naam van de eerste eigenaresse gegraveerd. Dit is een Armeense naam, waardoor ik getriggerd werd op het internet te zoeken of er meer informatie te vinden was over het horloge en/of de eigenaresse en dat bleek inderdaad het geval.
Aangezien de dame in kwestie, inmiddels de 100 gepasseerd, nog onder ons is, zal ik geen namen vermelden. Alleen dat ze geboren is in Philadelphia USA, als dochter van Armeense vluchtelingen die in de USA getrouwd zijn. Het horloge heeft ze vermoedelijk gekregen voor haar 21e verjaardag.