2 new additions to the addiction Seiko en HMT

Vandaag eindelijk wat mooie foto’s kunnen maken van de 2 laatste aanwinsten. Ze zijn vrijdag binnen gekomen, en de Hmt is echt schitterend, de heldere blauwe wijzerplaat is echt schitterend! De seiko viel me wat tegen om eerlijk te zijn, ik had een iets andere kleur wijzerplaat verwacht, wat donkerder rood, maar is ook erg mooi. Deze gaat echter wel de verkoop in, zal hem een dezer dagen erop zetten.

De Hmt is een model Jawan, military, 17 jewels parashock. Diameter is excl. kroon zo’n 36mm, dus hij is even groot als m’n Hmt Pilot. Er moet nog wel een mooiere band op komen, maar dat komt tzt wel.

De Seiko is er een uit 1973 als ik de calculator mag geloven. Het uurwerk erin is 7005 en het serienummer is 374719. De wijzerplaat is een beetje bordeauxrood achtig. Dit horloge is wat groter dan de Hmt’s met een diameter van 40mm excl. kroon en een bandaanzet van 20mm.

Als iemand wat meer info heeft over de Seiko zou dat leuk zijn, het is toch best een leuk klokje maar de kleur van de plaat spreekt me niet aan… Niks voor mij dus, helaas.

Maargoed genoeg tekst, tijd voor plaatjes!

De Hmt Jawan:

En wat foto’s van de Seiko:

En wat foto’s van m’n 2 Hmt horloges naast elkaar:

Bedankt voor het kijken :slight_smile:

–Ik heb overigens het gevoel dat die Seiko niet geheel origineel meer is, iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? :slight_smile:

de seiko heeft een andere deksel. het lijkt me een 7005-6020. hier staat er ook eentje:

er zijn dacht ik bruine, blauwe en grijze dials van dit horloge.

en ook nog gemarmerde dials:

Explore Stony Q

ik heb wat varianten met een streepje, 7005, 7006 (met dagaanduiding), en dameskalibers:

Leuke aanwinsten, de dial van de Seiko lijkt me opnieuw opgemaakt…India of Philippijen denk ik?

Oeh, vind die HMT ook best leuk! Eerlijk is eerlijk, dial doet denken aan oude Seamasters en Ranchero’s, maar dat komt vast door de militaire vibe :stuck_out_tongue: Worden ze nog gemaakt trouwens? En komen ze ook op een metalen band toevallig?

Bedankt voor de leuke reacties en de info iedereen!
De dial is dus waarschijnlijk opnieuw opgemaakt, het horloge komt namelijk uit India. De verkoper zei wel dat de dial origineel is, maar origineel en india neem ik met een korreltje zout…
Fijn om te weten dat het in ieder geval niet een replica oid betreft.

De Hmt Jawan wordt naar mijn weten nog gemaakt, Hmt maakt namelijk nog steeds horloges, of ze op een stalen band komen; volgens mij niet, maar kan zijn dat ik het mis heb. Overigens is een 18mm stalen band (aftermarket dus) niet erg lastig te vinden.

Ferdinand Schreef:

Worden ze nog gemaakt trouwens?

HMT schijnt bedreigd te worden met een sluiting.

Groet Tecco

waar baseer je op dat de dial opnieuw opgemaakt is?

want ik vind 'm vergelijkbaar met andere dials die ik vond via google, en alleen “India” is wat magertjes voor die conclusie :slight_smile:

NickW Schreef:

Bedankt voor de leuke reacties en de info
iedereen!
De dial is dus waarschijnlijk opnieuw opgemaakt,
het horloge komt namelijk uit India. De verkoper
zei wel dat de dial origineel is, maar origineel
en india neem ik met een korreltje zout…
Fijn om te weten dat het in ieder geval niet een
replica oid betreft.

De Hmt Jawan wordt naar mijn weten nog gemaakt,
Hmt maakt namelijk nog steeds horloges, of ze op
een stalen band komen; volgens mij niet, maar kan
zijn dat ik het mis heb. Overigens is een 18mm
stalen band (aftermarket dus) niet erg lastig te
vinden.

Ik baseerde het eigenlijk op de opmerking van capice en ik dacht dat jij bedoelde dat de kleur die mijn dial heeft niet origineel was, maar bij nader inzien kan het dan wel gewoon een originele dial zijn… :slight_smile:

Bedankt voor de verduidelijking, maakt het horloge toch wel weer wat leuker als het niet opnieuw is opgemaakt.

Stony Schreef:

waar baseer je op dat de dial opnieuw opgemaakt
is?

want ik vind 'm vergelijkbaar met andere dials die
ik vond via google, en alleen “India” is wat
magertjes voor die conclusie :slight_smile:

http://akiyose.com/watch-repair/img4/seiko7005-602
0-1.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a194/bonito99/CI
MG0116.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_8bEX59bdURY/TDFVSf4pj6I/
AAAAAAAAB6k/N1JvC0CkrRY/s1600/P1010113.JPG

http://1.bp.blogspot.com/-z4u93UfmaBw/VAYNE2yeO-I/
AAAAAAAABU8/3AYCybjlreA/s1600/IMG-20140902-01732.j
pg

De getoonde HMT en de Seiko vind ik best mooi!

Ik heb zelf ook een aantal horloges uit India, via e-Bay. Wat mij betreft altijd weer een gokje, maar voor de prijzen die je ervoor betaalt meestal een positieve gok.

Het is waar dat er best veel ‘rare’ (en dan bedoek ik niet ‘zeldzaam’) klokjes worden aangeboden door veel Indaise handelaren. Alles, van uit schroot in elkaar geknutselde samenraapsels, tot nauwelijks van nieuw te onderscheiden nette horloges komt voor. De beruchte ‘repainted dials’, opnieuw opgemaakte wijzerplaten dus , zijn hierbij een specifiek verschijnsel. Mijn ervaring is dat de meeste vintage horloges uit India nieuw opgemaakte dials hebben, alleen bij de orgineel Indiase merken, zoals HMT en Timestar maak je een redelijke kans op origenele wijzerplaten. Overigens worden van met name de klassieke modellen van HMT zoals de ‘Pilot’ en de ‘Janata’ af fabriek een groot deel van de wijzerplaten van de nieuwe horloges ook nog steeds voor een groot deel met de hand afgewerkt. Bepaalde imperfecties schijnen dan te wijzen op overgeverfde dials, maar zo worden ze dus gewoon, als sinds de jaren '50 met de hand gemaakt! Je moet wel gaan twijfelen bij de soms zeer exotische kleuren waarin de Indaise horloges ook vaak worden aangeboden. Die felgekleurde dials zijn vrijwel altijd ‘repaints’. Soms is dat zeer goed gedaan en hangt het van je smaak af of je dat leuk vind, maar zoms ziet het er echt niet uit!

Ook de via India aangeboden Seiko’s (veel 5’jes) en Citizens zien er soms best erg mooi en origineel uit, maar zijn dan vaak aanzienlijk duurder. In de foto’s op e-Bay zijn ze vaak wel goed te onderscheiden van de knutsel exemplaren. Over het algemeen laat men veel en gedetaillerde foto’s zien, dat is dus wel prettig. Ga sowieso twijfelen als er maar éen fototje bij de ad. staat, en dan ook nog onscherp. Bijna altijd foute boel. Het uiterste van narigheid is bijvoorbeeld een horloge met een wijzerplaat waarvan de -vaak zeer eigenaardig gekleurde- verf al na een paar maanden begint te barsten en te bladderen en waarvan de al of niet gelumede markers er door de plaatselijk ingehuurde chimpansee lijken te zijn opgeschilderd. Roestige uurwerkjes, scheef op de dial gestempelde merklogootjes, in de kast geprutste acherplaten met een verkeerde schroefdraad, ontbrekende seals, met een kniptang passend gemaakte spacer ringen, met bisonkit ingelijmde glaasjes… echt, alles kan.
Pas vooral op bij de duurdere merken. Omega’s, Enicars, om maar wat te noemen, van vaak ver boven de $200,-- , soms zelfs Rolexen > $1000,-- … ik zou het niet durven.

Maar zoals gezegd, met een beetje geluk kan 't ook goed. Mijn ervaring tot nu toe is een beetje dat van de in totaal 20 Indaise klokjes die ik in de afgelopen 2.5 jaar op deze manier via e-Bay uit India heb gekocht er zo’n 11 helemaal in orde waren, 3 stuks konden zo de onderdelen bak in en de rest was, nou ja, redelijk maar wel een beetje raar. Daar komen dan nog bij 3 horloges die ik wel besteld had, maar die nooit gearriveerd zijn en een hele mooie HMT in werkelijke nieuwstaat die ik ooit, als eerste Indiase horloge kocht van een forumlid alhier. Dat laatstgenoemde klokje wekte dan ook meteen mijn belangstelling voor Indiase horloges, tot die tijd had ik geen notie dat er in India überhaupt horloges werden vervaardigd. Mijn belangstelling gaat sowieso uit naar 50-er jaren handopwinders, dus die HMT’s passen perfect in mijn scope.

Wat die kwijtgeraakte 3 horloges betreft: hier was duidelijk sprake van oplichting, de handelaar vertraagde en foezelde net zolang met beloftes en smoesjes dat uiteindelijk mijn termijn voor kopers bescherming van e-Bay en Paypal verstreken bleek, en oh toeval, de handelaar uit Mumbay ineens spoorloos van het internet en e-Bay verdwenen was. It’s all in the game en geen wereldramp voor een paar tientjes…

Alle andere transacties liepen feilloos, gemiddeld een maand levertijd en altijd perfect verpakt en aangetekend afgeleverd. Voor een gemiddelde prijs van ca. 15 euro per stuk en bijna altijd franco verzonden vond ik het de gok waard. Het blijven leuke horloges en voor zo weinig geld kan ik nog eens lekker scoren met mijn verzamelverslaving…

In de nabije tijd zal ik een poging doen om wat van mijn bescheiden collectie Indiase horloges te tonen hier op het forum.

Jullie zijn gek op plaatjes, dus hier alvast een paar! Enjoy!

Hier de HMT die ik in 2012 al van forum lid Roelof kocht (bedankt Roelof!).
Een typeaanduiding in Hindi, dus ???. Alle handgewonden HMT’s die ik tot nu toe gezien heb, hebben overigens het zelfde 17 steens uurwerk, naar verluidt een oorspronkelijk Citizen ontwerp en destijd destijds in licentie door HMT overgenomen. Dezelfde calibers worden tot op de huidige dag nog steeds vervaardigd en in diverse modellen gemonteerd. Dus ook nog brandnieuw te bestellen op internet! Prijzen zo rond de 25 à 30 Dollar.

Vervolgens nog een HMT. Model Sona. Een gold plated dresswatch. Gebruikt maar in zeer nette staat, zó uit India voor $12,-- Verzending: Franco!

Ten slotte een Favre Leuba uit de jaren '50. Vrij klein RVS kastje, ca. 30 mm excl. kroon. Maar met een prachtige dial in parel wit, iriserend en van kleur veranderend als het licht er met een andere hoek in schijnt. Vrijwel zeker origineel. NB: Favre Leuba is een van de oudst bekende Zwitserse horloge merken. In die tijd waren de F-L’s zeer populair in India, en werden met name aangeschaft t.b.v. officieren in het Brits Indische leger. Ik denk dat deze F-L’s althans voor een deel in India in licentie zijn gebouwd of samengesteld.
Er worden veel F-L’s uit India aangeboden, soms voor spotprijzen, maar helaas vaak ernstig verknutseld…
De achterplaat van dit exemplaar is nogal mottig, maar ja, je kan niet alles hebben!

Het uurwerk is een manufacture caliber FL251. Bijzonder, want uitgerust met 2 veertonnen.

Di was het voor vandaag, horlogevrienden. Misschien binnenkort nog wat meer Indiase schoonheden.

Groeten, Lex

Blijven leuke horloges voor weinig geld, die HMT’s.

Ik zie overigens de India Seiko/citizens vaak nog via Marktplaats voor veel teveel geld weggaan… Zo had ik een tijd terug een prachtige zeer mooie Seiko 5 uit india met een 7s26 uurwerk, destijds verkocht voor 25 euro. Soortgelijke (vrijwel zeker ook uit india komende) zie ik op marktplaats voor 60 euro aangeboden…

De getoonde HMT Jawan heb ik overigens nog steeds, de Pilot is inmiddels verkocht… Ik zit er echter aan te denken de Jawan ook te verkopen, dus als je interesse hebt? Let me know.
Leuke klokjes, maar ze zijn me eigenlijk nét iets te klein met hun maat…

Voor de hedendaagse opvattingen over hoe groot een herenhorloge zou moeten zijn, is de maat van de HMT’s inderdaad aan de kleine kant. Maar er zijn, net als ik zelf trouwens, best heel veel mannen die een horloge met een kastmaat van 35 à 36 mm heel plezierig te dragen vinden. De Seiko’s, met name de ‘5-jes’, zijn nog steeds heel populair en hebben ook een kastmaat van ‘slechts’ 37 mm, maar worden ook door veel mensen nog graag gedragen. Die 5’js zijn dan ook nog in veel varianten nieuw te krijgen voor een leuke prijs.

Het leuke van dit soort horloges vind ik zelf het aantrekkelijke als verzamelobject. Er zijn er veel verschillende van en het is gewoon leuk om er meer dan een ( of tien? of meer?) van te hebben. Verzamelen is een rare aandoening… Je kunt ze toch niet allemaal dragen. Maar het zoeken, het kopen, het bieden, ermee prutsen, opknappen, mooi bandje er op maken, soms weer eens wat verkopen om dan weer wat anders te kunnen kopen is, in ieder geval voor mij, een essentieel onderdeel van de hobby.

Dat er vaak te veel wordt gevraagd en betaald voor dit soort vintage klokjes ben ik ook helemaal met je eens. Soms op Marktplaats, maar ook op e-Bay zie ik regelmatig HMT’s, Seiko’s, Citizens en andere merken zoals Camay, Benrus en Sandoz aangeboden door verkopers uit Frankrijk, USA en UK, voor prijzen die soms ver boven de €100,-- uitgaan en dan ook nog eens gepaard aan soms extreem hoge verzendkosten. De Indiase herkomst is vaak duidelijk te zien. Kennelijk is het een interessante handel. Als je geïntereseerd bent in zulke klokjes is het denk ik verstandiger rechtstreeks naar de Indiase verkopers op e-bay te zoeken en zelf de krenten uit de pap te vissen.

Wat de Seiko’s, met name de Seiko 5 varianten betreft: die kun je vaak van veel betere kwaliteit, soms zelfs brandnieuw voor prijzen ver onder de €100,-- elders op het web vinden, zelfs af en toe wel hier op HF of op MP. Waarom zou je dan genoegen nemen met het risico van een te dure Frankenwatch uit India?

Over de maat ben ik met je eens, maar op de een of andere manier vind ik het bij de HMT wat minder fijn dragen dan bij een Seiko 5… Denk dat het nét die ene millimeter is ofzo maar hij draagt me dus nét iets te klein, helaas. Verder wel een erg leuk klokje met de felle platen.
Overigens vind ik het als dresswatch niet te klein, maar wel als daily beater.

Persoonlijk vind ik het ook altijd erg leuk om de horloges uit india te bestellen en dan gaan ze vaak na een maand oid weer weg… Maar de laatste tijd zie ik in dat ik beter een mooie duurdere Seiko/Citizen kan kopen in Nederland, want daar geniet ik eigenlijk meer van en draag ik vaker.

Maar Ebay is erg belangrijk en leuk als onderdeel van de hobby, geen twijfel over mogelijk :slight_smile: