De getoonde HMT en de Seiko vind ik best mooi!
Ik heb zelf ook een aantal horloges uit India, via e-Bay. Wat mij betreft altijd weer een gokje, maar voor de prijzen die je ervoor betaalt meestal een positieve gok.
Het is waar dat er best veel ‘rare’ (en dan bedoek ik niet ‘zeldzaam’) klokjes worden aangeboden door veel Indaise handelaren. Alles, van uit schroot in elkaar geknutselde samenraapsels, tot nauwelijks van nieuw te onderscheiden nette horloges komt voor. De beruchte ‘repainted dials’, opnieuw opgemaakte wijzerplaten dus , zijn hierbij een specifiek verschijnsel. Mijn ervaring is dat de meeste vintage horloges uit India nieuw opgemaakte dials hebben, alleen bij de orgineel Indiase merken, zoals HMT en Timestar maak je een redelijke kans op origenele wijzerplaten. Overigens worden van met name de klassieke modellen van HMT zoals de ‘Pilot’ en de ‘Janata’ af fabriek een groot deel van de wijzerplaten van de nieuwe horloges ook nog steeds voor een groot deel met de hand afgewerkt. Bepaalde imperfecties schijnen dan te wijzen op overgeverfde dials, maar zo worden ze dus gewoon, als sinds de jaren '50 met de hand gemaakt! Je moet wel gaan twijfelen bij de soms zeer exotische kleuren waarin de Indaise horloges ook vaak worden aangeboden. Die felgekleurde dials zijn vrijwel altijd ‘repaints’. Soms is dat zeer goed gedaan en hangt het van je smaak af of je dat leuk vind, maar zoms ziet het er echt niet uit!
Ook de via India aangeboden Seiko’s (veel 5’jes) en Citizens zien er soms best erg mooi en origineel uit, maar zijn dan vaak aanzienlijk duurder. In de foto’s op e-Bay zijn ze vaak wel goed te onderscheiden van de knutsel exemplaren. Over het algemeen laat men veel en gedetaillerde foto’s zien, dat is dus wel prettig. Ga sowieso twijfelen als er maar éen fototje bij de ad. staat, en dan ook nog onscherp. Bijna altijd foute boel. Het uiterste van narigheid is bijvoorbeeld een horloge met een wijzerplaat waarvan de -vaak zeer eigenaardig gekleurde- verf al na een paar maanden begint te barsten en te bladderen en waarvan de al of niet gelumede markers er door de plaatselijk ingehuurde chimpansee lijken te zijn opgeschilderd. Roestige uurwerkjes, scheef op de dial gestempelde merklogootjes, in de kast geprutste acherplaten met een verkeerde schroefdraad, ontbrekende seals, met een kniptang passend gemaakte spacer ringen, met bisonkit ingelijmde glaasjes… echt, alles kan.
Pas vooral op bij de duurdere merken. Omega’s, Enicars, om maar wat te noemen, van vaak ver boven de $200,-- , soms zelfs Rolexen > $1000,-- … ik zou het niet durven.
Maar zoals gezegd, met een beetje geluk kan 't ook goed. Mijn ervaring tot nu toe is een beetje dat van de in totaal 20 Indaise klokjes die ik in de afgelopen 2.5 jaar op deze manier via e-Bay uit India heb gekocht er zo’n 11 helemaal in orde waren, 3 stuks konden zo de onderdelen bak in en de rest was, nou ja, redelijk maar wel een beetje raar. Daar komen dan nog bij 3 horloges die ik wel besteld had, maar die nooit gearriveerd zijn en een hele mooie HMT in werkelijke nieuwstaat die ik ooit, als eerste Indiase horloge kocht van een forumlid alhier. Dat laatstgenoemde klokje wekte dan ook meteen mijn belangstelling voor Indiase horloges, tot die tijd had ik geen notie dat er in India überhaupt horloges werden vervaardigd. Mijn belangstelling gaat sowieso uit naar 50-er jaren handopwinders, dus die HMT’s passen perfect in mijn scope.
Wat die kwijtgeraakte 3 horloges betreft: hier was duidelijk sprake van oplichting, de handelaar vertraagde en foezelde net zolang met beloftes en smoesjes dat uiteindelijk mijn termijn voor kopers bescherming van e-Bay en Paypal verstreken bleek, en oh toeval, de handelaar uit Mumbay ineens spoorloos van het internet en e-Bay verdwenen was. It’s all in the game en geen wereldramp voor een paar tientjes…
Alle andere transacties liepen feilloos, gemiddeld een maand levertijd en altijd perfect verpakt en aangetekend afgeleverd. Voor een gemiddelde prijs van ca. 15 euro per stuk en bijna altijd franco verzonden vond ik het de gok waard. Het blijven leuke horloges en voor zo weinig geld kan ik nog eens lekker scoren met mijn verzamelverslaving…
In de nabije tijd zal ik een poging doen om wat van mijn bescheiden collectie Indiase horloges te tonen hier op het forum.
Jullie zijn gek op plaatjes, dus hier alvast een paar! Enjoy!
Hier de HMT die ik in 2012 al van forum lid Roelof kocht (bedankt Roelof!).
Een typeaanduiding in Hindi, dus ???. Alle handgewonden HMT’s die ik tot nu toe gezien heb, hebben overigens het zelfde 17 steens uurwerk, naar verluidt een oorspronkelijk Citizen ontwerp en destijd destijds in licentie door HMT overgenomen. Dezelfde calibers worden tot op de huidige dag nog steeds vervaardigd en in diverse modellen gemonteerd. Dus ook nog brandnieuw te bestellen op internet! Prijzen zo rond de 25 à 30 Dollar.
Vervolgens nog een HMT. Model Sona. Een gold plated dresswatch. Gebruikt maar in zeer nette staat, zó uit India voor $12,-- Verzending: Franco!
Ten slotte een Favre Leuba uit de jaren '50. Vrij klein RVS kastje, ca. 30 mm excl. kroon. Maar met een prachtige dial in parel wit, iriserend en van kleur veranderend als het licht er met een andere hoek in schijnt. Vrijwel zeker origineel. NB: Favre Leuba is een van de oudst bekende Zwitserse horloge merken. In die tijd waren de F-L’s zeer populair in India, en werden met name aangeschaft t.b.v. officieren in het Brits Indische leger. Ik denk dat deze F-L’s althans voor een deel in India in licentie zijn gebouwd of samengesteld.
Er worden veel F-L’s uit India aangeboden, soms voor spotprijzen, maar helaas vaak ernstig verknutseld…
De achterplaat van dit exemplaar is nogal mottig, maar ja, je kan niet alles hebben!
Het uurwerk is een manufacture caliber FL251. Bijzonder, want uitgerust met 2 veertonnen.
Di was het voor vandaag, horlogevrienden. Misschien binnenkort nog wat meer Indiase schoonheden.
Groeten, Lex