Echt grondig geserviced…? Merk/type uurwerk(en)? Hoeveel achter per dag? Geef wat meer info man.
Enige situatie waarin een kwartshorloge achter kan lopen, normaliter, is als het vacuumbuisje (met het kristal er in) lek is. Schijnt dan zo’n min 20 seconden per dag te zijn. Zelf nog niet meegemaakt.
Ik heb een broer die jarenlang hetzelfde probleem had als hij een kwartshorloge droeg.
Nooit een verklaring voor kunnen vinden en bij verschillende merken hetzelfde probleem.
Probeer eens iemand anders de horloges te laten dragen.
Bij mijn broer bleven alle automaten juist stilstaan.
Bleek na uitgebreid onderzoek uiteindelijk dat hij door chronische luiheid niet genoeg bewoog om ze aan de gang te houden.
En het zijn er nog meerdere ook. Ik heb diverse quartz horloges maar ze lopen meestal net iets voor, één net iets achter (helaas) maar het maakt bij allen geen verschil of ik ze draag of niet.
Voor zover ik weet heeft alleen de stabiliteit van het kristal invloed. Alles daarna is digitale elektronica, ofwel een 32768 deler (meestal).
Alle horlogebatterijen (m.u.v. de pizza-formaat types die meestal in Casio’s en Breitlings gaan) zijn nu 1,55V. De echte ouwetjes (begin jaren '70) waren 1,35V maar die batterijen worden sinds kort ook weer opnieuw geproduceerd.