2 quarzhorloges lopen achter wanneer men ze draagt

Echt grondig geserviced…? Merk/type uurwerk(en)? Hoeveel achter per dag? Geef wat meer info man. :sweat_smile:

Enige situatie waarin een kwartshorloge achter kan lopen, normaliter, is als het vacuumbuisje (met het kristal er in) lek is. Schijnt dan zo’n min 20 seconden per dag te zijn. Zelf nog niet meegemaakt.

2 likes

Ik heb een broer die jarenlang hetzelfde probleem had als hij een kwartshorloge droeg.
Nooit een verklaring voor kunnen vinden en bij verschillende merken hetzelfde probleem.
Probeer eens iemand anders de horloges te laten dragen.

5 likes

Bij mijn broer bleven alle automaten juist stilstaan.
Bleek na uitgebreid onderzoek uiteindelijk dat hij door chronische luiheid niet genoeg bewoog om ze aan de gang te houden.

14 likes

Echte genieën hier op het forum. :rofl:

3 likes

:joy::+1:

2 likes

Interessant.

Als de webcam geen vertraging heeft…

Dat probleem heb ik ook als ik Quartz horloges draag.
Ze lopen nooit op tijd!
Zal wel aan mij liggen

Misschien niet samen dragen met je bio stabiel.

Misschien loopt de klok waarmee je vergelijkt voor.

1 like

Of doe je vaak interstellaire ruimtereizen? Schijnt dat je daar ook wel eens last kan krijgen van klokken die achter gaan lopen.

En het zijn er nog meerdere ook. Ik heb diverse quartz horloges maar ze lopen meestal net iets voor, één net iets achter (helaas) maar het maakt bij allen geen verschil of ik ze draag of niet.

Voor zover ik weet heeft alleen de stabiliteit van het kristal invloed. Alles daarna is digitale elektronica, ofwel een 32768 deler (meestal).

1 like

Nee, het ergste wat ik meegemaakt heb was in de jaren 80 mijn Casio Marlin W-35, die liep +0,5s/dag.

Het is vrijdag, dus ik ga dit topic volgen…

3 likes

Zo schreven we vroeger telegrammen. Je betaalde per letter!

Toch wel met een bak :popcorn:?

1 like

Vintage quartzen kunnen wel meer verliezen of afwijken hoor. Nog steeds niet zoals een automaat… maar heb er ook wel gehad met -5 p/d

1 like

Batterij ok volgens TS. Bovendien is dat volgens mij niet van invloed op de snelheid.

Verkeerde batterij maybe. Te lage spanning?

Alle horlogebatterijen (m.u.v. de pizza-formaat types die meestal in Casio’s en Breitlings gaan) zijn nu 1,55V. De echte ouwetjes (begin jaren '70) waren 1,35V maar die batterijen worden sinds kort ook weer opnieuw geproduceerd.

Ik zie het ook even niet, zeker niet van afstand.