2 vintage horloges

Hallo allemaal!

Ik ben al een poosje in het bezit van 2 oude dameshorloges, waarvan 1 van mijn moeder is geweest.
Ik ben benieuwd naar de leeftijd en het materiaal van beide horloge. Op een van de twee horloges staat op de achterkant een aparte inscriptie met twee vreemde tekens (monogram?) Dit is het horloge waar de cijfers 1 t/m 12 op staan.
Wie kan me wat meer vertellen over beide horloges …

M.vr.gr. Rina

![IMG_20250411_140418|270x500](upload://b9LxS7kC8Qnsqb5Ws24BoOOSlJ.jpeg

Hallo Rinna, beide verguld. Bij de eerste is het duidelijk te zien omdat er aan de voorkant het laagje goud is weggesleten. Bij de ander staat het er achterop; “PLAQUE OR LAMINE 20 MICRONS” = heel dun laagje goud.

Verder beide handopwinders waarschijnlijk, jaren '20 zoiets? De tekens zijn een persoonlijke inscriptie en hebben geen betekenis voor het horloge. merk kan ik niet afleiden. Eerste horloge staat weinig op en tweede zien we geen foto van de voorkant, is iets mis met de link.

Ik denk dat dit een Zentra is, de Z is vrij herkenbaar. In een ruit nog niet eerder gezien maar op zo’n kleine wijzerplaat paste de volledige naam wellicht moeilijk.

17443750492244367147868083393910

1 like

Dit is het tweede horloge. Hopen dat hij nu wel te zien is. In ieder geval bedankt voor de informatie.

Dat eerste horloge is wel een plaatje. Prachtig.

1 like

De inscriptie achter op het eerste horloge. Waarschijnlijk de initialen van de eigenaar in Gotische letters. Vermoedelijk F K. En daaronder in het Duits “Ostern 33” Wat Pasen 1933 is denk ik.

Ik had ook inderdaad Pasen in gedachten, maar wel bijzonder om dat achterop een horloge te laten zetten.

Ik twijfel aan jouw “Z” Lennert. De tweede is van Rodi & Wienenberger volgens Mikrolisk

1 like

Ik ook maar nu niet meer :smiley:

17443823162232389708945993376191

3 likes

Ik dacht eerst dat het Chinees was. :rofl:

3 likes

Klopt, hier een voorbeeld:

:white_check_mark:

2 likes

Misschien een speciaal cadeautje ter gelegenheid van Pasen? Zit vast een liefdes verhaal achter.

Denk het ook :blush:

1 like

Ik heb de eerste even open gemaakt, aan de binnenkant staat onder andere een R en een W met een soort van een anker ertussen. Zie foto.

1 like

Blijf dus bij mijn constatering :blush: Kan je iets aan het uurwerkje zien?

Nee, helaas niet.

HIER zie je wat informatie over het tweede horloge.

“…dem Markennamen “Porta”, die ausnahmslos mit PUW-Uhrwerken bestückt wurden”

2 likes