Ik ben al een poosje in het bezit van 2 oude dameshorloges, waarvan 1 van mijn moeder is geweest.
Ik ben benieuwd naar de leeftijd en het materiaal van beide horloge. Op een van de twee horloges staat op de achterkant een aparte inscriptie met twee vreemde tekens (monogram?) Dit is het horloge waar de cijfers 1 t/m 12 op staan.
Wie kan me wat meer vertellen over beide horloges …
Hallo Rinna, beide verguld. Bij de eerste is het duidelijk te zien omdat er aan de voorkant het laagje goud is weggesleten. Bij de ander staat het er achterop; “PLAQUE OR LAMINE 20 MICRONS” = heel dun laagje goud.
Verder beide handopwinders waarschijnlijk, jaren '20 zoiets? De tekens zijn een persoonlijke inscriptie en hebben geen betekenis voor het horloge. merk kan ik niet afleiden. Eerste horloge staat weinig op en tweede zien we geen foto van de voorkant, is iets mis met de link.
Ik denk dat dit een Zentra is, de Z is vrij herkenbaar. In een ruit nog niet eerder gezien maar op zo’n kleine wijzerplaat paste de volledige naam wellicht moeilijk.
De inscriptie achter op het eerste horloge. Waarschijnlijk de initialen van de eigenaar in Gotische letters. Vermoedelijk F K. En daaronder in het Duits “Ostern 33” Wat Pasen 1933 is denk ik.