Beste HFleden,
Het leek mij wel leuk om mijn avontuur eens op papier te zetten en meteen wat mensen in het zonnetje te zetten.
Hiervoor gaan we even terug naar 1 februari 2023. Echotango plaatste een prachtige Seiko 7025-8040 in het blauwe deel. Ik was meteen verliefd op de dial. Ik dacht dat het zwart was, maar de dial bleek donkerblauw. Ik liet deze gaan, maar begon te zoeken naar dit type. Twee weken later stuitte ik op een Seiko 7025-8120 (anno 1978) die te koop werd aangeboden op Ebay via Heirloombrokers. Verrot bandje, kapot glas en een incompleet uurwerk, maar een prachtige zilveren dial en een zeer vriendelijke verkoper. Voor 25 euro liet ik deze niet gaan. Wie weet kan ik het horloge opknappen. Opzoek naar een lopende 7025A uurwerkje. Dat bleek lastig en kwam het idee een nieuw uurwerk erin te zetten. Het idee om mijn eerste complete Mod te gaan maken begon een serieuze overweging te worden.
Voorzichtig begon ik toenadering te zoeken op het forum naar tips voor cases, dials en hands. Ik ben hier zeer goed geholpen door Mipnick, Beavis, Tijdstip, Luie_perfectionist, Moonphase, SJW, Ruud, Royke74 en Chlorophyl. Riepos stuur mij een link van riyi002 op Ebay. Hele mooie cases en bracelets. Ik ging overstag en kocht een explorer case met jubilee bracelet met en platte saffier. Via Beavis kreeg ik een tip voor mooie wijzers. Ik kocht een paar zilverkleurige Dauphine wijzers bij WatchandStyle. Nu alleen nog een uurwerk. Via MP een Invicta pro diver kunnen kopen met een NH35 uurwerk erin die net helemaal nieuw was. 35 euro en een ritje Beemster verder.
Gezien het allemaal heel makkelijk ging besloot ik nog een Mod te gaan maken. Altijd al een vintage Rolex Explorer 1016 willen hebben. Voor mij onbetaalbaar dus op zoek naar een alternatief. Gezien de top kwaliteit van de case en bracelet bestelde ik wederom een Explorer case. Dit keer met een Oyster bracelet met rivets en een bol glaasje. Ook vond ik een dial maker in China die ‘hommages’ maakt. Vintage style Explorer dial met Seiko erop gedrukt. Alleen nog een uurwerk. Na een oproepje op het forum heb ik een mooie deal met SJW kunnen maken voor een NH36 van Lucius Atelier.
Nu had ik alles in huis voor twee complete Mods en niet veel later bracht ik een bezoekje bij Tokes. Ik begreep dat hij normaal geen Mods doet, maar gezien ik nog wat ander werk voor hem had nam hij deze mee. Wederom fantastisch werk geleverd. @Tokes is een topper!
Maar…
Toch niet helemaal tevreden over het eindresultaat. Lang verhaal kort: De ‘Hommage’ explorer dial is toch niet wat ik had gehoopt. Ik vind een ‘hommage’ tot daar aan toe, maar ‘Niet echt’ gaat het toch echt niet worden. Ik besloot verder te zoeken en vond een mooie Seiko 7006-8040 (1972) via SpeedtimerKollektion (28,50 euro). Uurwerk en glaasje kapot, maar een prachtige blauwe dial met flink wat patina uit mijn geboorte jaar. Perfect! Cases en bracelets omgewisseld. Nieuwe wijzers (ook via SpeedtimerKollektion) en klaar. Maar nu echt.
Ik heb lang moeten wachten, rondsturen, forum bezoekjes, nachten op internet, maar ben echt heel erg blij met deze twee NA’s. Mijn collectie bestaat nu uit 11 horloges. 10 in de doos en 1 om. Ik ben verzadigd en voorlopig ook wel klaar met kijken voor iets nieuws (zeg ik nu). Ik wil ook meteen even mijn respect betuigen aan allen die maanden (soms wel langer dan een jaar) moeten wachten op hun NA. Wat een geduld! Ik wens jullie heel veel plezier met jullie NA na het lange wachten.
Nogmaals iedereen bedankt die ik heb genoemd (en misschien ben vergeten). Fijne zomer mede horlogeliefhebbers! (PS. Ik mocht maar 4 mensen taggen dus even niemand getagged. Hoop dat jullie mij vergeven)