Laatst vond ik op de rommelmarkt 2 zakhorloge,s eentje voor 5 en de andere voor 10 euro en mijn vraag is weet iemand wat het zijn?
2 weken geleden kwam ik voor het eerst op het forum met een longines deckwatch en uit de respons weet ik dat er hier erg veel kennis is ,dus wendt ik mij weer tot jullie.
Sinds de Longines kreeg ik wat meer interesse voor oude klokjes en op de rommelmarkt vond ik er gelijk 2 ,ik z
Cylinder zakhorloges uit 1910 of zo, wel geinig, maar niet zo bijzonder als de longines. Als de longines een Rolls royce is, dan zijn bovenstaande horloges een daewoo matiz
inderdaad cilinderhorloges van rond 1910. Ik hoop zelf altijd dit soort niet al te dure zakhorloges te vinden om op te knappen. Marja, ik kom ze niet zo vaak tegen.
Lopen ze trouwens ook, of lopen ze niet. Het is trouwens beter dit soort horloges niet (te veel) te laten lopen voordat ze schoongemaakt zijn.
Het cilinderhorloge is rond 1900 veel geproduceerd, omdat het goedkoper is om het te produceren. In een cilinderuurwerk zit geen anker, en dit spaart dus ook kosten.
Het was dus een vrij goedkoop uurwerk, en werd daarom veel gebruikt. De meeste horloges die je tegenkomt van rondom 1900 en daarna vind je een cilinderuurwerk.
Ja ze lopen allebei nog alleen die ene met de roest aan de ring moet je een tikje geven om hem aan het lopen te krijgen maar hij loopt dan gewoon goed.
Ach ik vond ze wel grappig en heb ze maar meegenomen voor die prijs.
Groetjes
15 euro voor twee nog lopende zakhorloges van meer dan 100 jaar oud is een koopje.
Leuk begin van een verzameling,waarschijnlijk zijn ze nog goed op te poetsen met Brasso.