2017: welke vintage draag je vandaag?

Dan heb jij even een fijne dag, want in tegenstelling tot wat je dacht zit er volgens mij een Valjoux 22 in en geen Landeron 48 :slight_smile: :slight_smile:
Scheelt al snel een 3 tot 400 euro in waarde, kolomwiel vj22 is één van de meest begeerlijke valjoux werkjes.

Ik schat de klok eind jaren 40/begin jaren 50 - vj22 + schroefdeksel + facetje op de lugs geven hoogwaardig klokkie aan. Jammer wel dat de rechter subdial wijzer niet de originele is, ik zou een beter passende zoeken! Voor de rest topklokkie.

4 likes

Als ik plaatjes kijk op google kom ik uit op een Valjoux 23… :wink:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Valjoux_23

1 like

Kan best, enige verschil is de diameter.

@Lopertje als het werkje 31mm is heb je een vj22, bij 29mm heb je een vj23.
Beiden even begeerlijke werkjes hoor.

4 likes

Geinig, en dank voor je deskundige reactie. Dan bedraagt de meerwaarde van het Valjoux uurwerk al meer dan mn aankoopprijs, dat is zeker een fijne dag denk ik zo maar.

3 likes

Overigens zie ik nu dat het werkje incabloc heeft - vanuit dit perspectief moet ik de datering bijschaven tot midden tot eind jaren '50.

1 like

Zeker weten, als je dit klokje voor minder dan 3/400 op de kop hebt getikt, dan heb je een erg fijne aankoop. Hoor even rond bij Freddy of een andere horlogemaker met veel reserve-onderdelen voor een beter passend subdial wijzertje, en je hebt uiteindelijk een echt fijne klok voor een superprijs (indien het caliber technisch werkt zoals het hoort). Wijzertje moet geblauwd zijn volgens mij?

The devil is in the details… nu we toch aan t zoeken zijn, het is een 29 mm binnenwerk en loopt fantastisch, tijd accuraat, chrono 100% incl reset naar 0. Ben er dan ook heel blij mee en ga m veel dragen.

2 likes

Top! Valjoux 23 dus :wink:
Is in principe de 2 subdials variant van de ‘hype’ valjoux 72

2 likes

Nu kom ik bij meerdere chrono’s uit die tijd vaker twee verschillende wijzers tegen op de subdials, een strakke rechte op de linkerdial en een meer pijlpuntige op de rechter. Kan dit niet standaard af-fabriek de bedoeling zo zijn geweest?

2 likes

Nope, zoals je kan zien zijn alle wijzers geblauwd, behalve die ene. Bovendien is het wijzertje duidelijk te kort. Vorm kan best hoor, moet inderdaad niet perfect symmetrisch zijn.

Misschien vertekent de foto en is het wijzertje ook geblauwd (zelfde kleur als de andere) - in dat geval zou ik er verder geen aandacht aan besteden en gewoon zo laten. Misschien wel af fabriek iets korter geinstalleerd dan, who knows.

2 likes

Centrale wijzer is idd geblauwd staal en wijzertjes op subdials zijn goudkleurig. Lijkt me dan ook fraaier om hier voor mooi geblauwd staal te gaan, zal me ook de kop niet kosten…

1 like

24 likes

Prachtige klassieke chrono
Kast is zo te zien chrome plated of niet? Voordeel daarvan is dat er dan minder gauw aan gepolijst wordt, waardoor hij nog mooi de scherpe lijnen heeft. :+1:
Veel plezier ermee!

3 likes

Klopt, maar indien beide subdial wijzertjes dezelfde goudtint hebben zou ik het zo laten hoor. Kan best zijn dat de subdial wijzers andere kleur hebben dan de andere 3, heb dat al vaker gezien.

1 like

Tuna Can uit 1975

9 likes

9 likes

Uploaden…

Combi van witgoud

Foutje…

Ik deel de mening van Septentrio
Een topklokje heb je daar!!!

1 like

Poging 2:

Combinatie van witgoud

8 likes

Chronootjes vergadering

30 likes