hallo
ik ben toe aan mijn eerste ervaring met het forum
kan iemand mij meer informatie geven over mijn zakuurwerk?
een zilveren horloge zonder merk
de uuraanduiding, in romeinse cijfers verandert bij het indrukken van het knopje rechtsboven
er komen dan Arabische cijfers te voorschijn. van 13 tot 24uur
het kroontje verandert van functie ( tijd juist zetten) door een hendeltje omhoog te heffen, links van het kroontje.
op het binnenwerk staat 7198 met daarboven een zwitserskruisje
dank
Goedemorgen,
Welkom op dit mooie forum. Zonder scherpe foto’s kan niemand hier een zinnig woord over zeggen. Nadat die er zijn is er vast wel iemand die je wil helpen!
Gr. Hans
hallo ik krijg mijn foto’s niet geplaats
hoe zou ik dat moeten doen?
dank Luc
Door op dit icoontje te klikken kun je een foto uploaden naar het forum, maar je kunt een foto ook eenvoudig in het teksvenster slepen.
Bijzonder die verdraaibare uurmarkers, nog nooit gezien.
Heb je ook foto’s van het binnenwerk?
Heel erg apart en interessant.
errug gaaf horloge! zuinig op zijn!! gaat die verwsisseling naar de 24 uurs stand ook automatisch of alleen handmatig???
hallo
je moet het knopje blijven indrukken om de 24 uur aanduiding te zien
bij het loslaten keert het op 12 u indicatie terug.
ik dacht ook eerst dat het op ( na juist zetten) 24u zou verspringen; niet dus.
het is een blijde kennismaking met het forum: zoveel interesse en respons
dank
Een heel mooi zakhorloge
Het uurwerk ziet er ook gaaf uit, ik heb nog nooit zo’n zakhorloge gezien waarbij de cijfers van 12 naar24 uur te veranderen is.
Het kruisje met nummer is waarschijnlijk een patent nummer.
op het achterdeksel, binnenin, staat ook nog 70685 K&B (K&R kan ook?)
De nummers en letters zijn meestal het nummer en fabrikant van de kast.
Als je op deze website van Mikrolisk zoekt op K&B komen er drie firma’s te voorschijn.
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Phenix&searchWhere=all
hallo diashock
dank voor de link
Zit al een poosje te zoeken maar ik kan echt niet vinden wat voor uurwerk dit is, ook niet met Dr Ranfft erbij, niemand een idee?
Is het een sleutelopwinder of lijkt het maar zo?
Om het vergelijken makkelijker te maken is het handig een foto (zo goed als mogelijk van boven) te maken met de kroon aan de bovenkant van de foto. (Als je bij Ranfft kijkt zie je dat (vrijwel) al zijn foto’s zo zijn gemaakt)
En de ongevere doorsnee van het werk is ook altijd handig.
een speurtip: je kan het patent (Brevet) opzoeken in de Europese patentbank Espacenet, en dan zie je dat in1894 patent nummer CH7198 verleend is voor een “Nouvelle montre 24 heures”; helaas is het patent zelf niet aanwezig, en ook niet terug te vinden op Google Patent Search, maar je kan wel zien dat het patent is verleend aan de fabriek: COULERU-MEURI CH - nooit van gehoord, maar zo te zien was het handelsmerk van deze fabriek “Octo” - La Chaux-de-Fonds
Het is een heel interessant zakhorloge, het idee is later gebruikt oa door Gruen, die een “air flight” polshorloge bouwde met precies zo’n 12/24 uurs schijf, maar dan automatisch verspringend…
Leuk zo’n obscuur uurwerk. Ik ben gek op bijzondere complicaties helaas dan wel in polshorloges.
Mooi zeg en interessant om te volgen. Ik heb niet zoveel met zakhorloges te maken gehad, maar deze is wel heel bijzonder zo lijkt het.
wel goed opletten het wisselen gaat snel en het filmpje is maar kort