24-uren zakhorloge: Zoals het kan of zoals het moet?

Hier gaat het over, werkt niet, noppes, niente, nada, niks en t ziet er niet mooi uit. Haarscheuren op de WP, moeilijk op foto te krijgen want maar net onder de bezelf uitkomend thv 4 - 10 (zou de 2 zijn bij een gewoon zakhorloge). Achteraan vette roest plek en al het geblauwde staal is afgegaan. OK dat laatste heeft nog wel iets, maar de voorkeur zou toch dit geweest zijn (blauwe chrono van de rommelmarkt en ondertussen ook klaar) alleen zie ik nu net dat ik geen foto voor van de 24 uren achterkant bij de start heb, zoals het ding hieronder had het moeten zijn, bij het eindresultaat zie je dan wel dat het zoals dit echt niet is.

We gaan demonteren en omg het begon al bij de wijzerplaat. Geen haarscheurtjes, gewoon brokjes eraf die teruggelegd waren en niet herbevestigd. En ik dacht eerst nog “dat heb ik zelf gedaan bij het verwijderen van de bezel”. Ruim 15 minuten zitten grommen op mezelf tot ik de mechaniek demonteerde en iets gelijkaardigs tegenkwam en toen beslist dat ik het niet zelf gedaan had :rofl:

ik heb de brokjes (rechts en thv de 6) terug op hun plek gelegd en dan verlijmd, de enige plek op een horloge waar lijm aan te pas mag komen. je kan ook kiezen voor koud email, maar in dit geval gezien de brokjes mooi pasten nog, gekozen om deze terug te leggen en te verlijmen

Allez vooruit naar de mechaniek, normaal komt nu de foto alles in de pot, daar hebben we dan toch maar even mee gewacht en de “herstellingen” van de vorige hersteller volgens het principe zoals het kan dan toch maar eerst opgelost. Zoals het kan doe je nooit iets, blijf er dan gewoon van af. Je doet het zoals het moet en niet zoals het kan, is alleen maar heel irriterend voor de volgende hersteller en je horloge werkt nooit zoals het hoort - spoiler: dat zal het nu ook niet meer doen na alle herstellingen zoals het moet omdat de herstellingen zoals het kan net iets te veel schade hebben aangericht.

het begon bij de deksteen van de balans: die zag er zo uit: in 3 stukken en netjes terug geplaatst, wat kan omdat je die deksteen eerst legt en dan de brug erop en vastschroeft. Maar het is niet omdat dat kan, dat je dat zo ook doet. Door deze domme het kan herstelling liep het horloge niet.

De oplossing zoals het moet: plaats een nieuwe deksteen en als je die niet liggen hebt want het is natuurlijke lagering ipv synthetische lagering, dan blijf je er vanaf en leg je het weg tot je wel een verzamelinkje natuurlijke lagerstenen hebt. het spreekt voor zich dat je iets van dezelfde maten (diameter en dikte) terugsteekt en niet zomaar iets.

Door deze domme herstelling, is ook de tap ietwat beschadigd geraakt, nogal logisch hij schuurt een hele tijd over de breukvlakken. Sorry door de flow van herstellen en grommelen, ben ik vergeten een foto te nemen, die tap is bijgewerkt naar een aanvaardbaar niveau.

Goed we gaan verder, volgende zoals het kan herstelling: een veer die te dik was. Wss omdat met de juiste veer, het ding niet over de breuklijnen van de kapotte deksteen wilde bewegen, dan steken we maar een te dikke veer zekers, die is krachtiger en dan zal de balans wel bewegen. Mijn god wat was ik toen lastig want ik weet wat een te sterke veer van schade op tappen en lagers veroorzaakt en dan moest het ergste nog komen :joy: Er is gelukkig maar 1 tap bewerkt moeten worden, het ding zal zelfs met die superkrachtige veer niet lang gelopen hebben, gelukkig voor mij :rofl:

de veer die erin zat was 0.25 dik en wat erin hoort te zitten is 0.20 dik.

als je niet weet welke veer erin moet omdat er geen caliber markering is dan ga je als volgt te werk:

1 leid de hoogte en de diameter af uit de veerton, diameter en hoogte kan je perfect opmeten ahv de veerton.
2 zoek dan op basis van hoogte en diameter in je verenvoorraad
3 soms gebeurt het dat je 2 of 3 diktes hebt horend bij een zelfde diameter, dan moet je testen welke van beide het is door eentje te steken en te kijken op afregelapparaat of er prellen optreedt bij gebruik van de dikste / amplitude te laag is bij gebruik van de dunste en dan bepalen welke je neemt
4 heb je niets liggen dan steek je een andere die krachtsgewijs minder dan 5-6% verschil heeft tov wat erin hoort. dat kan je uitrekenen en zo hoort het, het is niet omdat je er een dikkere in kan steken dat je dat daarom ook doet.

Allez nu dan naar de foto van alles in de pot, nee toch maar niet, eerst de dekplaat bij de balanslagering vooraan nog oplossen

Je kan een verkeerde schroef willens nillens ergens in draaien, je kan dat zelfs schuin doen, maar opnieuw het is niet omdat dat kan, dat je dat ook doet :rofl: De schroefkop was ook erg beschadigd, wss omdat ze te hard hebben moeten draaien en verschillende keren uitgeschoten zijn. Het resultaat van een schuin en te dik ingedraaide schroef is een dekplaat die niet meer vlak over de balanslager ligt en dus problemen met hoogtespeling (te diep inzakken dial down) en dus niet werken in de dial down positie.

Je zoekt de juiste schroef en je plaatst de juiste schroef

Voor we nu alles de pot in leggen, nog even de pin voor de wijzerpanning uitkloppen. Dit is geen klikminuutpijp maar een minuutpijp die over een pin geklopt dient te worden voor de wijzerspanning te realiseren. Je moet ze dus ook uitkloppen voor een volledige demontage van het uurwerk. Bij het uitkloppen zorg je voor een goede ondersteuning achteraan over een gaatje dat net breed genoeg is om je pin door te laten gaan

Allez nu dan alles in de pot

Van zulke herstellingen word ik kregelig, had allemaal niet gehoeven als van meet af aan de juiste herstellingen zoals het moet gebeurd waren.

Opbouwen - veer

balans: ook bij een natuurlijke lagering moet je de afdruk van een rondje bekomen na het oliën. Dit realiseer je bij natuurlijke lagering enkel maar als je de natuurlijke stenen vooraf behandeld met fixodrop om de capillariteit van de steen terug optimaal te krijgen. Het lijkt alsof mijn rondje niet centraal ligt, ligt centraal maar moest de brug schuin houden om het op foto te krijgen, bij natuurlijke dekstenen is het rondje veel minder zichtbaar dan bij synthetische dekstenen

Hup hup raderwerk erin

voorkant

tussentijdse timing: eerst de beat error gecorrigeerd
de timing zelf: gezien 1 balanstap en 1 tap in het raderwerk bewerkt zijn, mag je geen perfecte loop meer verwachten, er zal een afwijking ontstaan, de vraag is, hoe groot gaat die afwijking zijn en is een deel van de verticale afwijking te wijten aan een eventueel zwaartepunt

ik heb de balans afgewogen op de balanswaag. Naargelang de uitwaai van een balans op de balanswaag kan je zien of er een groot dan wel klein zwaartepunt in zit, deze balans had geen (lees: piepkleine uitzwaai, die amper 10-15 sec zou goed maken) uitzwaai op dezelfde schroef, dus in evenwicht, dus de afwijkingen worden hoofdzakelijk gerealiseerd door slijtage en 2 bijgewerkte tappen

het verschil in loop tussen de 2 horizontale posities ligt aan de bijgewerkte balanstap, dat verschil is meer dan acceptabel, dus afblijven

het verschil met de verticale positie is een samenspel van de bijgewerkte balanstap, de bijgewerkte ankerradtap en de algehele slijtage.

de regel is hier dat voor alle uurwerken met dikke brokken en redelijk wat slijtage in en waar we geen wisselstukken voor hebben alles binnen de 90 sec per dag moet lopen na gecompenseerd afregelen, dwz dat een afwijking tot 100-120sec hier blijft zitten. Indien er meer afwijking is die niet aan zwaartepunten toegeschreven kan worden (zwaartepunten kan je immers oplossen zonder wisselstukken), wordt het opzij gelegd tot er op een dag wisselstukken gevonden worden. In elk geval 120 seconden afwijking kan je perfect binnen de 90 krijgen met gecompenseerd afregelen. in dit geval is er slechts 85 seconden afwijking, gecompenseerd heb ik nu net gezien is dat gereduceerd naar 45-55 sec per dag. Dat vinden wij acceptabel voor een oudje van deze leeftijd met deze brokken en de vervolgslijtage in.

Allez hup wijzerplaat en wijzers erop en dat ding de kast in

eindtiming met volopgewonden veer

en het eindresultaat, maar wat stoor ik me aan de achtergebleven plek op de achterkant, al goed dat ik die niet voortdurend zie zeg :joy:

Conclusie: je herstelt nooit zoals het kan, altijd zoals het moet. Wil dat zeggen dat er hier nooit iets gedaan wordt zoals het kan, nee. Er zijn hier op 400 uurwerken een 7 tal uurwerken waar een herstelling zoals het kan in zit. Echter wanneer je dat doet, moet je je goed bewust zijn van de gevolgen die het met zich meebrengt en daarom is het niet aangewezen dat je zomaar overal doet wat kan. je basiskennis moet voldoende groot zijn om alle gevolgen in te schatten en dan te beoordelen of het kan of niet. Is ook de reden dat ik nooit shortcuts op foto zet, eerst leren hoe het moet en dan pas kan je heel af en toe een zoals het kan herstelling uitvoeren.

Tot slot @fredpanarai1 ik heb me een hele week afgevraagd wat “irl” was

ik denk dat ik erachter ben - te koppig om het te vragen natuurlijk :wink: - bedoelde je met irl “in real life”?

in dat geval ben je bij deze uitgenodigd. Wij zijn aan het afronden, maar ik zal 1 horloge opzij houden voor een irl als het dat was wat je bedoelde :slight_smile:

!Watches we love Watches!

33 likes

Prachtige uiteenzetting van uw doorzettingsvermogen en eervol werk.

IRL test = geslaagd! :+1:t3::+1:t3:

2 likes

Respect, ieder zijn vak… :slightly_smiling_face:

2 likes

Leuk verhaal weer maar ik krijg irl wel wen beetje een paniekaanval van al die kleine onderdeeltjes.

3 likes

Prachtig weer Saar! Ook ik heb met enige regelmaat horloges waar iets aan ver🫣t is…Dat geeft veel ellende. Maar eerlijkheidshalve: ik doe ook wel eens acties ’ omdat het kan’ dat wil zeggen: omdat het niet ANDERS kan.
En daarbij moet gezegd: NIET ANDERS KAN, in verhouding tot de waarde van het horloge. Je moet dat zeker ook in acht nemen.
Bijvoorbeeld bij de geknikte veer van @PetraO. Natuurlijk hoor je die niet terug te buigen en is het risico op breuk naderhand veel groter. Maar Petra is niet iemand die voor een ander een duur horloge met garantie op de reparatie aflevert. Als experiment, voor jezelf, op een goedkoop Chinees horloge kun je dat toch prima proberen? Met een beetje geluk gaat dat prima. Maar als je je Breitling wegbrengt naar de gecertificeerde service hoef je dat niet te verwachten.
Kortom: ook bij ’ omdat het kan’ reparaties zijn er nog wel verantwoorde gevalletjes. Maar bij dit horloge van jou was dat dus duidelijk niet zo😤
Gefeliciteerd dat je deze ondankbare taak hebt volbracht! En bedankt voor het delen, heel leerzaam!

6 likes

maar daar begint het, velen leveren ook goedkopere horloges af met “het kan herstellingen” en vinden dat normaal. Als je nu op 20 jaar kijkt hoe de horlogemarkt voor vintage ingezakt is - wel goed voor ons dan kunnen we ze goekoop kopen :wink: - dat is de reden: te veel zoals het kan herstellingen en uiteindelijk brol verkocht aan hoofdprijzen. Hoeveel topics - ook voor goedkopere dingetjes - staan er hier op dat forum over is het wel echt, is het wel goed, zitten er geen brokken in, is het authentiek, is het …

de eer van het werk zit erin om ook voor die goedkope dingetjes de oplossingen zoals het hoort te doen. Wij maken er niets uit of het een goedkoop iets is of een iets minder goedkoop of een heel duur ding, de norm is hier “zoals het hoort”

Voor deze 24 uren zakhorloge, ik zal de prijs eens geven: 195 euro en toen liep ie nog maar ook maar half. 3 Weken heeft de rommelmarktverkoper dat ding meegebracht, honderd keer heb ik het gepresenteerd gekregen, nee danku. Toen een week of 3-4 later liep het niet meer, gevolg want ik ken de verkoper al 20 jaar: zeg joh wil jij het niet hebben, je mag het aan de prijs dat ik het kocht voor 50 hebben. OK voor 50 doen we nog wel eens een poging, maar 195 want het is een speciale wijzerplaat en het loopt, omg wat was ik dan bekakt geweest en een ander die er niet zo veel van kent, koopt dat, ziet dan het werkt niet en valt dan van zijn of haar stoel als hij of zij de prijs hoort om het terug acceptabel te krijgen. Gevolg: allemaal topics op het forum “is het authentiek”, “is het geen franken”, “is het broddelwerk”, … volgend gevolg: oeh weet je nog vorige keer, nu geven we maar wat minder uit. gevolg na 20 jaar: vintage markt ingezakt, nu ja daar zitten wij niet mee want dan kan je lekker dingetjes kopen voor niet te veel :joy:

Ik begrijp wat je zegt, alleen is dat hier niet de norm en zou ik dat voor een horloge van mezelf - ook de spotgoedkope - niet kunnen en dus ook niet voor die van een ander :wink: maar er zijn hier geen horloges van een ander, dus dat probleem stelt zich al niet :rofl:

8 likes

Mooi werk weer! De kast ziet er glimmend uit, ga je die weer bruineren?

1 like

denk dat ik het laat zoals het is, de putjes overal (die zwarte vlekjes die je overal ziet) zijn nogal diep. Vooral de grote plek achteraan is echt heel diep, dat gaat niet mooi zijn als ik dat zo terug blauw zou maken. Allez ja t is nu ook niet mooi, maar ik denk dat het dan nog minder mooi gaat zijn.

ik ga dat nooit terug zoals deze krijgen

is trouwens ook klaar en loopt perfect, enkel door het lang drooglopen en dan de olie die iemand erop kegelde zijn de driehoekige tandjes van het centrale chronorad en het daaraan voorafgaande rad iets afgesleten waardoor de chrono wel loopt maar af en toe stopt, dan gelijk weer doorloopt maar dus iets achterloopt tov de real life tijdsverstrijking. Eerst dacht ik nog “bewerk de tandjes” maar dat zijn er wat is het meer dan 100 van die driehoekige tandjes, toch maar niet :wink: Kom miss nog wel eens eentje op de rommelmarkt tegen vroeg of laat met slechte plaat en dan zetten we het over

5 likes

Mooi verslag weer. Het horloge ziet er prachtig uit, zo.

2 likes

Haha, dat had sneller gekund met google of chatgtp :wink:. Of gewoon niet koppig zijn en gewoon vragen, doe ik ook altijd.

Echter met dit huzarenstukje, wat ik wel 3 x heb moeten lezen :smiley:. Al die horloge termen van onderdelen en gereedschap. Ja ja ik weet het, google of chatgtp :grin:
Maar ben beetje te lui, daarom veel leuker om het irl te zien, met een beetje uitleg natuurlijk :wink:. Zal ik er ooit aan beginnen, nee dat maakte mijn pa al snel duidelijk. Eens een sloper altijd een sloper :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Maar die uitnodiging sla ik natuurlijk niet af, eerst naar Zweden. Pffff weer een hoop gedoe, horloges naar de kluis (storing) werd dus 2x rijden, rest van horloges elders onderbrengen. Ja ja, ook al is mijn huis fort knox zekerheid voor alles. Vergeet nooit meer het verhaal van @PeterLC , goed in de oren geknoopt dus.

Maar ondanks al je technische benamingen, lekker genoten van je verhaal en de foto’s.
En natuurlijk mag het eindresultaat er ook zijn,

Maar zelfs na 3x lezen weet ik nog steeds niet hoe oud dit horloge is, weet, je kan mij alles wijsmaken he. Dat is toch ook wat jij bedoelde met een leek die zo’n horloge op de rommelmarkt zou kopen en dan bedrogen thuis komt. Nee dus, ik verlaat mij liever hier op het forum bij de leden die er verstand van hebben :+1:

Maar in het geval van de deksel, die zou ik lekker zo laten. Moet toch iets van ouderdom hebben toch, anders kan je net zo goed nieuw kopen, zullen ze best wel hebben in China (geintje).

Dank voor het mooie verhaal en wel een les geleerd. Je doet iets omdat het zo moet en niet omdat het kan :+1:

2 likes

Nee joh, niet nodig. Gewoon eigenwijs doen omdat het KAN, je gooit alles in de blender en met een beetje geluk komt er een horloge uit :rofl:

3 likes

ergens tussen 1900 en 1925, zal eerder begin 1900 zijn dan richting 1925 als je kijkt naar de primitieve versieringen op de mechaniek schat ik zo in. Dus al bij al 50 seconden afwijking per dag voor een 100 a 125 jarige, daar teken ik voor als ik die leeftijd zou halen :wink:

3 likes

Moet te doen zijn toch, jij bent nog een jonkie :wink:. Maar serieus, in het begin moesten al mijn horloges spot on lopen. Je kent het wel, gelijk zetten met de atoomklok. Maar joh, als je net zoals ik iedere dag wisselt dan let je daar niet meer op. Zou het wel moeten doen bij de dure horloges, maar die gooi ik af en toe op de timegrapher. Binnen de Cosc norm, prima. Op de meeste heb ik zelfs nog garantie, dus maak mij geen zorgen. Gisteren hele dag de Stipto om de pols gehad, pas toen ik naar bed ging een andere om gedaan. Stipto liep dus na de hele dag/avond nog geen 30 sec. in de plus, netjes toch voor een oudje uit 1965 :smiley:

1 like

voor een nieuwe begrijp ik dat, voor oude zooi zoals wij verzameld hebben, lukt dat niet altijd meer. Veel hangt bij die oudjes af hoe ze behandeld zijn doorheen de jaren en om nu voor alle oudjes nieuwe wisselstukken op te snorren, dat gaat ook niet. Ofwel omdat je ze niet vindt ofwel omdat ze astronomisch duur zijn.

Nieuwe horloges zijn hier eigenlijk niet, door de montbrillant zakhorloge chrono die ik vond op de rommelmarkt wilde ik overwegen om te sparen voor een blauw montbrillant polshorloge erbij, dan zou de droom helemaal af zijn, maar ik weet nu al dat dat niet gaat lukken gezien de astronomische prijs van zoiets.

Maar wie weet kom ik nog wel eens een oude antieke niet gesigneerde montbrillant pols chrono tegen op de rommelmarkt :rofl: :rofl: :rofl: Zolang je droomt en zoekt op de rommelmarkt bestaat die kans, hoe klein ook.

Eigenlijk zijn die dingetjes die we vinden op de rommelmarkt de leukste, duur, goekoop, maakt niet uit, t zijn die onverwachte vondsten van de rommelmarkt en als je die dan terug mooi lopend krijgt, ja dat is het mooiste en het leukste. T gaat er ons ook niet om of iets duur is of niet, wel of we het nog terug mooi lopend krijgen en dat dan rond de pols kunnen doen, dat is voor ons het plezier van de hobby - en ook het kijken naar de troep die we bijeen verzamelden de afgelopen 20 jaar, staat allemaal in de living, je kan er niet “niet” naar kijken

2 likes

Wat een super geschreven verloop en wat een mooi resultaat. Het is mooi om te zien dat horloges als deze gekoesterd en bewaard worden. En dat dit niet alleen voor Patek geldt.

Nogmaals, erg leuk en leerzaam om te lezen.

2 likes

Oei, altijd jammer dat soort ellende in uurwerken. :frowning: maja, niet iedereen houdt dezelfde kwaliteitsnormen aan. En als de eigenaar niet weet wat zn horlogemaker gedaan heeft. :grimacing:

Ik heb ook nog ergens een dame waar lijm bij de balans zit. Die ligt niet vooraan in de wachtrij. :joy:

Heel tof dat hij weer netjes is geworden!

1 like