24-Uurs horloges

Ik ben erg gecharmeerd van een navitimer cosmonaute.
Op dit forum zie ik maar erg weinig 24h klokken langs komen.
Hoe zijn de ervaringen met dit soort klokjes? Waarom ben je er gek op of waarom heb je hem zo snel mogelijk weg gedaan?

1 like

Geen Breitling, wel een 24h klok. In dit geval een Raketa Antarctic. Leuk omdat het zo anders is en de tijd aflezen went snel.
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/a1_zpsni8bx6ge.jpg.html][/URL]

5 likes

Voor mij is er een 24h horloge onderweg; besteld omdat het zo leuk (en) apart is.

Raketa heeft een aantal modellen met 24 uurs aanduiding

11 likes

Twee heb ik er, deze:

11 likes

Ik hoef er niet zo een.

Aflezen went sneller dan ik had verwacht. Nu een week deze in bezit:

5 likes

Ik kan me voorstellen dat na even wennen aflezen net zo gemakkelijk afleest als normaal. Maar moet je niet steeds even nadenken wanneer je voortdurend afwisselt met 12-uurs horloges?

Het aflezen van de minuten is bij een 24 uurs dial soms wat minder nauwkeurig
de ruimte tussen 2 cijfer indexen is dan namelijk 2,5 minuten ipv 5 minuten

2 likes

Het is inderdaad wel ff wennen, heel leuk om aan andere mensen te laten zien :smile:

7 likes

Een Raketa met een voor een Rus opmerkelijk cleane wijzerplaat
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/w1_zpsb9fzrwb8.jpg.html][/URL]

1 like

Het went best snel, je leest dan eerst de minuten af en dan kijk je bij welk getal de urenwijzer staat. Dit duurt niet noemenswaardig langer dan bij een 12 uur notatie.

Clean en overzichtelijk :slight_smile:

3 likes

De meesten zijn gewend om in 1 oogopslag de analoge tijd af te lezen. Dat is geautomatiseerd vanaf groep 3 basisschool. Daar zitten heel wat jaartjes automatisme in.
Op een 24 uurs analoog uurwerk is dat automatisme afwezig en het is een kwestie van (veel) tijd om dat op een zelfde niveau te krijgen. Op zichzelf zal het aflezen inderdaad niet noemenswaardig veel tijd in beslag nemen, maar mij stoort het om er bewust over te moeten nadenken hoe laat het is. Ik houd wel van automatismen. Daarom: voor mij hoeft zo’n 24 uurs horloge niet.

2 likes

Waarom zou dat op hetzelfde niveau moeten?
Ik zie een horloge als een mooi sieraad waar je goed de tijd op moet kunnen aflezen. Ook op een 24 uurs horloge of ‘einzeiger’ kan dat. Het duurt misschien een fractie langer, maar je kijkt daardoor bewuster naar je sieraad. Gebrek aan automatisme is daarmee misschien juist wat moois.

3 likes

Ik vind zo’n Raketa anders wel echt leuk uitzien. Alleen jammer dat ik de grootste moeite heb met eentje met 12 vanboven te vinden, dat lijkt me nl. net wat meer intuïtief bij het aflezen. Aan de mensen die zo’n Raketa hebben, zijn ze betrouwbaar genoeg en zijn er horlogemakers die zich aan een eventuele herstelling wagen (of koop je dan beter een nieuwe voor de prijs)? En van waar hebben jullie je horloge?

graag breng ik weer wat leven in dit onderwerp met mijn Jacopo Dondi. Ben zelf meer een fan van 1 wijzer en een rustig design als het gaat om 24 uurs horloges.
En dit horloge is perfect voor vakanties. Het klinkt mischien raar maar dit horloge geeft een vakantie gevoel met de onnauwkeurigheid in het aflezen maar ook met de indeling van het horloge.

7 likes

Na de hele collectie op de schop gedaan te hebben inmiddels weer twee horloges en op weg naar de derde.
Het eerste horloge dat ik weer kocht was de navitimer waardoor ik een jaar geleden de openings post deed. And I Love it!

Altijd een zwak voor 24-uurs horloges gehad (naast GMT en worldtimers). De Glycine Airman blijft toch wel het ultieme model voor me. Dit is een re-issue, wellicht dat er ooit een vintage versie komt

8 likes

Laats mis geschoten op een Citizen world timer 24H horloge… dat vond ik nou pas jammer.:nerd:

3 likes