24-uurswijzer & datumwissel

Bij het juist zetten van mijn Orient Star Seeker, waarvan de rode GMT wijzer niet afzonderlijk van de tijd te verzetten is, viel mij pas zojuist op dat de datum wisselt wanneer de GMT wijzer op de 6 uur positie staat (beneden, dus). Omdat ik de interne bezel traploos kan verdraaien maakt het functioneel gezien niet uit op welke positie de datum wisselt (al was het bij wijze van spreken om 8:37) omdat ik die positie dan kan uitlijnen met de 24 op de bezel, maar toch vroeg ik me af of dit gebruikelijk is.

In mijn geval “moet” de bezel om met de GMT hand ook de actuele tijd juist weer te geven op de 24-uurs schaal, met de 12 bovenaan en en 24 onderaan staan (zie foto). Ergens ook wel fraai: de “daguren” in de bovenste helft en de “nachturen” in de onderste, maar van de andere kant is het precies andersom als op de 24-uurs indicator van mijn Seamaster chrono’s. Ik heb ergens ook het gevoel dat het niet klopt vanwege de 24-uurs schaal op de wijzerplaat. Wat is daar het nut van gezien het hierboven beschreven gedrag van de GMT wijzer? Meestal zie ik ook foto’s van GMT horloges met de 24 bovenaan. Wat is jullie ervaring hiermee? Mis ik iets? Het is wel zondagochtend namelijk :wink:

Weet je zeker dat de GMT wijzer niet onafhankelijk van de gewone wijzers te verstellen is ?
vaak kun je bijvoorbeeld in de datumverzetstand
met deze “datum” kroon stand ook de GMT wijzer verstellen
bijvoorbeeld kloksgewijs draaien verzet de datum, en tegendraads draaien verzet de GMT wijzer.

grt. Gerard

1 like

Je hebt helemaal gelijk! Bedankt, probleem opgelost.

Gaaf, ik dacht dat ik een andere tijdzone alleen bij kon houden met de draaibare bezel. Schaam…m’n eerste GMT, laten we het daar maar op houden :grin:

2 likes

Dat lijkt idd vreemd, maar mogelijk is het een denkfoutje… De datumaanduiding verspringt wanneer de normale urenwijzer (in 12 uurs cyclus), het 00.00u moment passeert. De GMT wijzer heeft een 24 uurs cyclus, dus mogelijk staat de normale urenwijzer 12 uur “verkeerd”.

Ik stel de mijne (Seiko sun015p1) “altijd” :grin:, zo in: eerst de lokale tijd in 24 uurs aanduiding (rode wijzer), en daarna, zoek ik, via de snelverstelling (kroonpositie 1), het 00.00u moment op (datum verspringt). Daarna de lokale tijd in 12 uurs aanduiding, met de juiste datum. (zonder datum-snelverstelling dus via het verdraaien (voor-, of achteruit) van de normale urenwijzer)

Zo werken ook de Steinhart GMT’s, en alle ETA’s, dus vermoedelijk (hopelijk), ook jouw Oriënt (mooie klok, btw). De IRB is voor een derde tijdzone (af te lezen in 24 uurs aanduiding, via de rode wijzer).

1 like

Draai gewoon die 24 uur naar boven en niet meer aankomen,
vervolgens stel je die GMT wijzer in op de tijd van het land waar je geheime vriendin woont
en dan kun je aan de gewone wijzerstand zien hoe laat het in NL is
en via de GMT bezel en je minutenwijzer samen hoe laat het elders is,
ga je zelf op vakantie dan stel je de NL tijd gewoon in op de nieuwe tijd
en de GMT gaat vanzelf mee dus wel oppassen als je naar New York gaat
en je stelt je horloge 6 uur terug, dat je WEL je GMT weer 6 uur verder draait
anders bel je je vriendin uit bed.

2 likes

Haha😂

1 like

Damn, laten mijn maîtresses nu net allemaal in India, Myanmar, Afghanistan, Newfoundland, Sri Lanka, Noord Korea, Nepal, Venezuela, Iran en Frans Polynesië wonen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik voorzie een totaal nieuw script voor John Lanting’s theater vd Lach