2824-2 service probleem

Tijdens de horlogemaker opleiding, het uurwerk geserviced (les uurwerk). Uurwerk liep niet, balansveer was verbogen, opwindveer krom, 1 lagersteen miste etc.

Enfin. Schoongemaakt, lagers gepend, balans hersteld, olie gegeven. Hele rataplan.

Hier het regelbeeld na service;

Dial up; + 05, 0ms, 284 amp
Dial down +0.10 0ms, 314 amp
Kroon 6 uur; + 07, 0.2ms, 298 amp
Kroon 9 uur -04, 0ms 272 amp
Kroon 3 uur; +0, 0.1ms 284 amp

Prima lijkt me.

Probleem;
Tijdens het monteren van de automaat module, helicopterde de rotor. Wisselraden stuk. Maar… tijdens het handmatig opwinden knapte er iets. Geen enkele krachtoverbrenging. Resultaat; twee tappen gebroken, 1 met een flinke groef.

Docenten begrijpen niet waar het probleem lag, met bovenstaande regelbeeld. Daar ik dit niet nog eens wil meemaken, wie heeft een idee hoe dit kan gebeuren als het horloge goed loopt zonder de automaat module?

Dank is groot.

2 likes

Weet niet welke opleiding het is maar de oorzaak van het knappen is eenvoudig te verklaren.

De automaat functionerende niet goed maar er is wel kracht opgebouwd naar het palrad vanuit de automatische opwinding.

De 2824 heeft de pal op het kroonrad en niet op het palrad. Hierdoor is zeer waarschijnlijk je veer in een klap ontspannen tijdens het verwijderen van je automaatblok. Andere oorzaak kan een niet juist gemonteerde palveer geweest zijn. Gevolg gebroken tappen en neem aan een nieuwe veerton.

Had je leraar zeker moeten weten en je van tevoren moeten waarschuwen. Of bij het niet gezien hebben naderhand kunnen uitleggen wat er gebeurt is. Dit soort dingen zijn niet goed voor het zelfvertrouwen!

10 likes

Kijk, hartelijk bedankt andré! Hier heb ik iets aan :slight_smile:.

Ik volg de opleiding bij Syntra. Docenten zijn zeer kundig, daar niet van. Maar mogelijk is de verwarring ontstaan daar ik na het demonteren hem nogmaals had gemonteerd en toen bij de docent aanklopte.

Note to self; eerst altijd de spanning nogmaals controleren en aflaten en niet zomaar de conclusie trekken dat de kracht eraf is.

3 likes

De laatste zin geldt voor iedereen die een uurwerk uit de kast neemt.
De gevolgen zijn soms desastreus.
Altijd eerst de veerspanning wegnemen.

6 likes

De beste lessen kosten geld……deze ga je niet meer vergeten :sunglasses:. Troost je we hebben allemaal leergeld betaald!

3 likes

Zo is dat :+1:. Nu ik weet waar mijn fout zat, kan ik me daar in de toekomst voor behoeden. Voordeel is nu wel, ik ga op eigen verzoek leren tappen polijsten want veel tapjes zijn nu te grof. De ernstige worden uiteraard vervangen.

Gezellig praten over horloges is zeker tof, maar dit is voor mij wel echt het hoogtepunt van HF. kennisdeling.

6 likes