2824 kroon alleen datum probleem

Hallo!

Titel zegt het al een beetje. Ik ben geen technicus maar haal zo nu en dan eens een kast open om het een en ander te veranderen, schoon te maken of voor de fun.
Heb ik nu een Fortis Flieger voorzien van een nieuw glaasje en de band en kast gestraald doet mijn kroon het niet meer :(. Enige wat nog werkt is de datum, kroon gaat diep de kast in maar is niet meer uittrekbaar, wel gewoon op de gebruikelijke manier te verwijderen.
Heb al vaak een 2824 eruit gehad maar dit probleem nog niet tegen gekomen.
Ook heb ik de kroon als gewoonlijk netjes erin gestoken.

Bekend probleem? Tijd staat op 2300. Ergens vermoed ik dat ik daar de fout heb gemaakt. Fixable voor de beginner? Weggooien of horlogemaker? :slight_smile:

Dank!

In het uurwerk zit een mechanisme waarmee je schakelt voor opwinden, tijd verzetten in in dit geval ook datum, waarschijnlijk is bij het verwijderen van de stift iets in dit mechanisme losgeraakt.

Om hierbij te komen zul je eerst de wijzers en vervolgens de wijzerplaat moeten verwijderen. Ik heb er al eens een horloge mee om zeep geholpen, toevallig vanmiddag voor het eerst succesvol zelf opgelost maar ik kan je aanraden om dit even te laten doen. Als je het zelf wilt doen moet je in ieder geval een wijzerafnemer hebben (bijv. een Presto puller), als je eenmaal naar de onderdelen kijkt dan wijst het zich eigenlijk wel vanzelf.

Bekend probleem.

Heb ik zelf ook een keer gehad. Heb je de kroon verwijderd in de opwind stand of datum stand?
Eta is hier gevoeliger voor tov seiko uurwerken.

Je zal er even aan moeten gaan knutselen, of wegbrengen.
Je kunt even kijken op de website van ETA. Volgens mij trainingcenter> Swisslab.

Daar staat een (de)monteer handleiding van het uurwerk.

Het heeft te maken met de tandwieltjes voor het verzetten van de datum/tijd.

Oke even wat duidelijker, wijzertang van de rikketik gepakt.

Zonder kroontje:

Met kroontje: