2824 kroon alleen datum probleem

Hallo!

Titel zegt het al een beetje. Ik ben geen technicus maar haal zo nu en dan eens een kast open om het een en ander te veranderen, schoon te maken of voor de fun.
Heb ik nu een Fortis Flieger voorzien van een nieuw glaasje en de band en kast gestraald doet mijn kroon het niet meer :(. Enige wat nog werkt is de datum, kroon gaat diep de kast in maar is niet meer uittrekbaar, wel gewoon op de gebruikelijke manier te verwijderen.
Heb al vaak een 2824 eruit gehad maar dit probleem nog niet tegen gekomen.
Ook heb ik de kroon als gewoonlijk netjes erin gestoken.

Bekend probleem? Tijd staat op 2300. Ergens vermoed ik dat ik daar de fout heb gemaakt. Fixable voor de beginner? Weggooien of horlogemaker? :slight_smile:

Dank!

In het uurwerk zit een mechanisme waarmee je schakelt voor opwinden, tijd verzetten in in dit geval ook datum, waarschijnlijk is bij het verwijderen van de stift iets in dit mechanisme losgeraakt.

Om hierbij te komen zul je eerst de wijzers en vervolgens de wijzerplaat moeten verwijderen. Ik heb er al eens een horloge mee om zeep geholpen, toevallig vanmiddag voor het eerst succesvol zelf opgelost maar ik kan je aanraden om dit even te laten doen. Als je het zelf wilt doen moet je in ieder geval een wijzerafnemer hebben (bijv. een Presto puller), als je eenmaal naar de onderdelen kijkt dan wijst het zich eigenlijk wel vanzelf.

Bekend probleem.

Heb ik zelf ook een keer gehad. Heb je de kroon verwijderd in de opwind stand of datum stand?
Eta is hier gevoeliger voor tov seiko uurwerken.

Je zal er even aan moeten gaan knutselen, of wegbrengen.
Je kunt even kijken op de website van ETA. Volgens mij trainingcenter> Swisslab.

Daar staat een (de)monteer handleiding van het uurwerk.

Het heeft te maken met de tandwieltjes voor het verzetten van de datum/tijd.

Oke even wat duidelijker, wijzertang van de rikketik gepakt.

Zonder kroontje:

Met kroontje:

Oef ik denk gewoon opwindstand. Druk hem altijd eerst even aan voor ik hem eruit trek maar zou ook andere stand geweest kunnen zijn.

Klikt de kroon wel vast als je hem erin wil drukken?

Ja.
Trek hem er dus ook alleen uit na het indrukken van het ontkoppelaarje (?).

Nogmaals iets groter met en zonder kroon.
Sorry, blijft een oude Iphone.

Het is alles of niets met die foto`s :wink:

Ik denk dat je de “lever jumper” moet verwijderen en opnieuw moet monteren.

Ik kan niet 1-2-3 de bron terugvinden waarin de oplossing stond van het probleem dat ik toen had.

Er is iets in verschoven nabij de lever jumper en datum tandwieltjes als ik me herinner.

Haha ja altijd windows, opeens moest er een imac. Even wennen met foto’s verkleinen nu dus.

Hmmm trek hem er wel af, we zullen zien. Hou mijn hart vast, moest eerst even googelen wat een lever jumper was :stuck_out_tongue: maar is duidelijk nu!

Gelukt! :slight_smile:
Geen idee wat er mis was, maar alles wat te maken had met de stift/kroon eraf geschroefd en weer gemonteerd.
Deed het opwindsysteem het niet, alles weer uit elkaar! Weer in elkaar opnieuw weer niks. Bleek het veertje van de ‘combined setting lever jumper’ niet goed achter de ‘Yoke’ te haken. Ach zo leer je wat. Gelukkig niks stuk gegaan.

Dank voor de input, aan swisslab veel gehad!

Precies. Dat was het probleem.

Geeft goed gevoel he?!

Top.

Mannen, jullie zijn technische helden!

Als ik zoiets openmaak, vliegen de veren, tandwielen en ringetjes over de vloer.
Dus begin ik er maar niet aan. Je grenzen kennen is ook een talent :slight_smile:

vierport Schreef:

Precies. Dat was het probleem.

Geeft goed gevoel he?!

Top.

Ja! Iemand nog een probleem met zijn kroon? Stuur maar op! :slight_smile:
Zou ik eigenlijk niet doen.

WilSeiko Schreef:

Mannen, jullie zijn technische helden!

Als ik zoiets openmaak, vliegen de veren,
tandwielen en ringetjes over de vloer.
Dus begin ik er maar niet aan. Je grenzen kennen
is ook een talent :slight_smile:

Had ik eigenlijk ook meer verwacht. Maar voor deze operatie geen veertje of ringetje aan hoeven raken! Volgorde van de swisslab volgen en klaar was Kees. Oke niet gelijk na 1 keer.