2e hands kopen in usa - invoerrechten betalen?

Goede avond ,

als ik bijvoorbeel via het seiko forum een vintage gebruikt horloge koop ,wordt das dan in nederland ook gezien als een pakketje waarover je evt invoerrechten en btw over zou moeten betalen?
Ik hoor het graag van 1 van jullie.
Alvast bedankt

Gr
Stefan

Alles wat van buiten de Europese Unie in diezelfde EU wordt geimporteerd is onderworpen aan BTW en invoerrechten.

Die worden berekend op de waarde die op het pakketje aangegeven is.

Bij twijfel over die waarde zal je de douane meer uitleg moeten geven.

MVG,

Chris.

Stefan PB

Ik vraag me dat ook af, inmiddels wel een paar keer wat goedkope 2-de hands zaken gekocht en geen btw rekening gehad. Nu ben ik echter bezig met wat duurders, vintage…wat dan te doen?

Op de Site van de Douane http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/ staat ondermeer dit:

[i]Vrijstelling van accijns, omzetbelasting en rechten bij invoer

In bepaalde gevallen is het mogelijk om in aanmerking te komen voor een vrijstelling van omzetbelasting (BTW) en rechten bij invoer. Zo hoeft u geen omzetbelasting en rechten bij invoer te betalen als de waarde van de zending, exclusief verzekerings- en vervoerskosten, niet meer is dan € 22.

Daarnaast zijn onder meer kleine zendingen vrijgesteld die een particulier buiten de EU gratis aan een particulier binnen de EU stuurt. Als dit incidenteel gebeurt en de zending alleen goederen bevat die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik door u of uw gezin, dan kunt u een vrijstelling aanvragen. Daarbij gelden onder andere de volgende voorwaarden:

* De totale waarde van de zending mag niet meer bedragen dan € 45 (exclusief verzekerings- en vervoerskosten). Als de waarde van de zending hoger is dan € 45, dan moet u belasting betalen over het totale bedrag.[/i]

In de praktijk heb ik voor nieuwe CD’s t.w.v. ongeveer 50 euro uit Japan wel moeten betalen, voor tweedhands LP’s twv circa 90 euro uit Canada niet hoeven betalen en voor een tweedhands horloge uit de VS twv van circa 150 dollar weer wèl moeten betalen.

Dus wat nou precies het beleid is en in hoeverre er ook een “geluksfactor” meespeelt?? Geen idee.

De koerier geeft de goederen aan bij de douane. Doet hij dit niet en de douane controleert niet, dan heb je mazzel.
Het beleid is simpel, dat heb je nét met knippen en plakken hier neergezet…
Het is overigens wél opvallend dat het bij sommige koeriers altijd prijs is…
Jur

de waarde bepaalt inderdaad of en hoeveel je moet betalen. Je kunt geluk hebben als er geen waarde op het pakketje staat en dan ook niet verzekerd is, maar als het zoek raakt heb je wel een probleem. En oud of nieuw maakt niets uit is mijn ervaring.

Groet,
Arno.

Ok, Ok, Jur,
Beetje onhandig geformuleerd van me.
Ik bedoelde “wat in de praktijk het beleid is…”.
Feit is dat ik herhaalde malen duidelijk tweedehandse LP’s uit landen buiten de EU heb laten komen en daar nooit BTW- en invoerperikelen mee heb gehad, ook al was er duidelijk een waarde op het pakket vermeld die hoger lag dan de drempel.

Maar de boodschap is dus dat het 't beste is om vooraf maar wel rekening te houden met deze extra kosten (leuker kunnen ze het immers niet maken).
En als het dan om goederen gaat die dichterbij gewoonweg niet te koop zijn, dan heb je eigenlijk maar twee keuzes keus: “doen” of “niet doen”.
Kan je hoogstens een meevallertje hebben, als je geluk hebt.

probleem is dat de bepaling van de waarde vaak arbitrair gebeurt.
Ik heb net weer een gevalletje aan de hand.
Douane denkt "aaah, een gouden Omega, die zijn vast heel erg duur"
Dat het ding 40 jaar oud is gerestaureerd moet worden en niet eens loopt, dat weten ze natuurlijk niet. Ik moest bijna een keer wat ik ervoor had betaald nog aan de douane aftikken !!
Ik een beetje mopperen tegen de postbode en ik had ook nog eens niet zoveel geld in huis. Sturen ze hem (uit wraak ?) gelijk terug naar New York !!!
Het zijn zeurders bij de douane, en je kunt absoluut geen verhaal halen.
Gemiddeld is het bij mij één op de drie keer raak. En als de verzender USPS gebruikt veel vaker.

Je probeert er rekening mee te houden, maar het blijft gewoon een gok.

Bas

Met een gouden horloge zit je, of het nu wel of niet loopt, alleen door de goudprijs al boven de drempel volgens mij, dus dat is dokken!!
Hou altijd rekening met die extra kosten, je moet je verlies en niet je winst berekenen (“Maupie” Caransa, bekend vastgoedhandelaar uit Amsterdam).

Groeten, Tom Vreeken.

Aha, nu weet ik dus dat je eigenlijk altijd moet betalen (door het doornemen van dit draadje).

Ook heb ik wel eens gehoord dat als je persoonlijk contact opneemt met de verzender en aangeeft dat ze “parts” oid op het pakketje zetten, dat je dan (meestal) niet hoeft te betalen. Maar blijkbaar is het allemaal nogal een kwestie van geluk.

Bij mijn laatst pakketje uit the US of A stond er op het pakketje ‘Used Watch’ en ‘Gift’. Soms wil dit ook nog weleens helpen… soms ook niet! :smiley: Had hier trouwens niet over gesproken met de vekroper maar vind het wel netjes dat hij hier zelf om dacht!

Eigenlijk kloppen de hier genoemde ervaringen allemaal wel.

In beginsel heb je te maken wat Morse schrijft en wat Grootmokum nog eens nader uitlegd.

Niemand vind het leuk om nog eens extra voor zijn aankopen te moeten betalen, dus verzinnen we trucs om dit te omzeilen. Soms lukt het soms niet.

Mijn ervaringen in deze zijn redelijk positief, maar dat is geen maatstaf voor anderen.

Ik pleeg altijd overleg met de verkoper en vraag of er een lagere waarde kan worden opgegeven. In de meeste gevallen lukt dit wel. Nadeel is dat als dit pakket zoek raakt en het is verzekerd verzonden, je ook minder kan claimen. Dat risico moet je afwegen. Zelf heb ik in al die jaren daar nog nooit mee te maken gehad, maar het kan gebeuren. Laatst las ik een artikel over veel in Nederland gestolen Iphones welke uit de VS kwamen.

Wat ik ook nog wel eens doe is vragen of ze het als reparatieopdracht willen afhandelen. Ook dat werkt goed. Dat doe ik vooral als ik uit Zwitserland bestel.

Slechts 1 keer heb ik moeten betalen, maar toen hadden ze ook de actuele verkoopwaarde aangegeven. Bijbetalen 20% BTW + inklaringskosten.

Overigens moest ik dit bedrag aan de vervoerder betalen (cash) toen die het pakketje kwam bezorgen.
Twee weken later kreeg ik een faktuur van FEDEX voor hetzelfde bedrag. Mededeling dat ik nooit aan de bezorger had mogen betalen, maar een soort incasso machtiging had moeten tekenen. Overigens werd dit verder keurig opgelost. Vraag in elk geval altijd een betaalbewijs (had ik dus niet gedaan).

Bedenk altijd goed wat je doet, want als je ooit iets heel duurs koopt en je gaat er ooit mee naar het buitenland loop je het risico later bij terugkomst alsnog invoerrechten te moeten betalen. Je kunt immers niet aantonen dat je het in Nederland gekocht hebt of invoerrechten hebt betaald.

Daarom bezint eer gij begint.

groet

Ed

Mijn ervaringen zijn op basis van een honderdtal zendingen en zendinkjes in de afgelopen jaren, vrijwel allemaal uit de USA. Het betrof pennen, voedingssupplementen, HiFi apparatuur, overige elektronica, computerhardware en nog zo wat. Geen horloges.
De kosten bestaan normaliter uit douanerecht en omzetbelasting, daarnaast kan de inklarende partij kosten in rekening brengen voor deze dienst.
Vroeger zocht ik een en ander nog wel op voor ik bestelde, zo staat er voor de liefhebber het eea op http://gebruikstarief.douane.nl/.

De grote koeriers (UPS, FedEx etc) regelen zelf de aangifte, naar ik meen om douanevertragingen te voorkomen. Bij hen ben je altijd de pineut (= gedraag je je als voorbeeldig burger :)), althans mij is hierin nog nooit een mazzeltje ten deel gevallen.

Overigens kies ik zelf wanneer ik de keus heb niet voor UPS, of ik koop elders, wegens een paar langdurige administratieve disputen die ik met dit bedrijf had (eenmaal wegens een factuur die ik niet had ontvangen en waarvoor men steeds ondanks toezeggingen geen kopie verstrekte maar wel incasso activeerde; eenmaal wegens een spoedlevering die vier dagen duurde, waardoor men de verzendkosten kwijtschold, maar mij daarna elk jaar weer als wanbetaler in het systeem vond en incasso inschakelde).

Als het om lage bedragen ging bij zendingen uit de USA koos ik USPS (de Posterijen), zonder tracking of verzekering. Soms moest ik dan alsnog betalen, een steekproefsgewijze aanpak zorgde daarvoor naar ik van anderen begreep. Meestal ging het echter zonder verdere kosten. Nooit een zending kwijtgeraakt (afkloppen), hoewel de Amerikaanse posterijen niet zo’n super reputatie schijnen te hebben waar het om binnenlandse post gaat.

Sinds dit jaar bemoeit TNT zich actiever met USPS zendingen. Naar ik van de bezorger vernam kun je zodra je postcode vastgelegd is het verder vergeten nog overgeslagen te worden. En inderdaad heb ik dit jaar telkens moeten dokken en is de totale tijd, voordien nooit langer dan 18 dagen, nu ongeveer een maand. Volgens de belastingdienst komt het niet door hen, dus dan zou TNT de vertraging veroorzaken.

Openmaken van pakjes heb ik ook al meegemaakt en je kunt zien dat ze niet weten dat een duur vulpotloodje, al is het een Amerikaans uitverkoopje, niet los rammelend teruggestopt hoort te worden.
Verder extra tarieftoeslagen gehad voor een speciaal type RAM (om een producent in Europa te beschermen die dit type geeneens maakte) en voor HiFi uit Thailand.
Ook is het gebeurd dat men een dollarteken voor een 1 aanzag, waarna bezwaar nodig is om het teveel terug te krijgen.

Als er lage waardes voor de inhoud werden opgegeven of er stond ‘gift’ op, bleven verdere kosten uit. Ik heb ergens gelezen dat de verzender de handelswaarde mag declareren in plaats van de verkoopwaarde. Dat lijkt me formeel niet juist: voor de douane vertegenwoordigt het bedrag dat je er voor over had, evenals de verzendkosten, de waarde.

…of juist niet netjes…?

Jur Schreef:

…of juist niet netjes…?

::o

Nee, alleen formeel ;).

Ik heb nu via FedEx iets uit Singapore overkomen als $40 gift. Ben benieuwd of het door de douane komt. Ik laat het jullie weten! Ik ben trouwens ervanuit gegaan dat ik wel moet betalen, indien dat niet het geval is, ben ik ook al voorzien van een volgende aanwinst ^^.

Eigenlijk wou ik het uit nieuwsgierigheid gewoon een keer proberen en kijken of ik misschien wel onder de douane vandaan kon, ik ben benieuwd!