De Titus die ik al had (met originele, maar ietwat gammele, stalen band) is een beetje te mooi voor een toolwatch: Gilt dial, beetje geliger tritium en een gesigneerde kroon die niet vastschroeft (dit is geen defect, het is gewoon geen schroefkroonkast). Ik draag het horloge ook eigenlijk niet als ‘duiker’ en heb er om die reden een wat platter plexiglaasje zonder loupje op laten zetten (het originele glaasje bewaard natuurlijk). Toch zocht ik al een tijdje een Calypsomatic die wat dichter bij het issued (in elk geval Franse marine) model stond.
De kast van mijn tweede Titus (ref. 7085, het exemplaar dat ik al had heeft ref. 7840) is wat dikker en heeft doorboorde bandaanzetten (drilled lugs). De kroon is even groot maar schroeft netjes in de kast. Ook heeft deze kroon niet het lauwerkransje (logo) dat de ‘luxe’ Titus wel heeft. De wijzerplaat heeft een wat meer grijzere opdruk en wat lichter tritium. Het glas is origineel, echter vaak gepolijst: het loupje vervormd een beetje. De datumschijf is niet tweekleurig (even en oneven data) zoals bij de 7840. De duikring is anders en ligt wat hoger op de kast, om de kroon niet in de weg te zitten. Hij glanst wat meer dan die van de Titus op staal. De wijzers zijn een beetje verweerd, waar dat bij de zondags-Titus ook niet het geval is.
Opvallend van beide horloges is de perfecte staat en glans van de wijzerplaten. Ze hebben werkelijk niets geleden (behalve de ‘aging’ van het tritium uiteraard). Beide horloges blijven in mijn collectie.
Plaatjes:
Vraag me nu af of de ref. 7xxx nummer eigenlijk modelreferenties zijn of gewoon doorlopende serienummers
Ik blijf ze mooi vinden,heb er ook een keer voor lopen zoeken na je eerste post maar niet of nauwelijks te vinden.
Of de stalen band daadwerkelijk er bij hoort heb ik gemengde gevoelens over maar zal best kunnen kloppen.
Ik vind de end links niet echt passen bij de kast moet ik eerlijk zeggen.
De band is origineel, de endlinks kloppen. De reden dat ze niet aansluiten is dat ze op een ingewikkelde wijze zijn gevouwen uit één stukje staal. binnen de eindlink is een ‘tube’ voor de springbar meegevouwen. Die tube is wat wijd. Met dikkere springbars zou het al wat minder speling hebben. Verder is er in het verleden al eens aan gebogen. Ik durf absoluut niet opnieuw te buigen, bang dat de eindlinks breken. Als ik één ding zeker weet is dat ik die eindlinks voor deze band nóóit meer ga vinden.
Ik kan het alleen maar eens zijn met de reacties voor mij. Echt een prachtig horloge, welke voor mij nog vrij onbekend is. Hij is zo mooi dat ik het maar op mijn virtuele lange termijn lijstje moet gaan zetten…
Het Nato bandje staat er trouwens ook geweldig bij!
Titus is/was een mooi merk en dat kun je ook zien aan deze duikerts (tu)
Ik vind ze prachtig (lolliepop wijzer vooral) en wens je er veel plezier mee/van!
Onze veel geroemde huisdichter heeft ook een mooie Titus dress die hij een aantal maal heeft laten zien in de woensdag en vrijdag posts.