2x Aquastar 60 restauratie

Eind vorig jaar 3 Aquastars kunnen overnemen van een Waalse verzamelaar die ik op een beurs had ontmoet.
Eén Aquastar 60 en 2 Seatimes - aan alle drie was er wel wat aan - maar daar doen we het voor hé

de Aquastar 60

minpuntjes:

• secondewijzer is origineel, maar rood geschilderd (incl. de lume)
  • kroon niet origineel en veel te dik
  • bezel draaide niet
  • inkleuring bezel en lumepip missen
  • uurwerk liep, maar had wel een service nodig

@Renepb waarvoor ik een Seatime heb opgenknapt, had nog andere Aquastar onderdelen liggen, waaronder de kroon die ik miste. Maar ook nog een hele 60 waarvan de wijzerplaat met binnenwerk los en onbeschermd in een bakje lag. Oa de lume dots van de volledige onderkant waren afgebroken. Jammer genoeg hier geen foto’s van

En zo had ik ineens twee 60’ers om aan te werken :hugs:

Korte historie van de Aquastar 60
Gelanceerd in ‘je kan het al raden’ 1960 door Fred Robert die nadien het horlogemerk JeanRichard Genève van zijn vader heeft overgenomen.

Van de eerste Aquastars was het merk ook niet Aquastar, maar was Aquastar de modelnaam en JeanRichard de merknaam.
AS 1701 binnenwerk - 20 ATM
Het merk werd ook in Nederland verdeeld

alles start met poetsen - lekker strakke kasten - deze keer geen wratten te bespeuren:rofl:

In de eerste Aquastar 60 waarvan de bezel niet draaide zat een veel te dikke veerdraad.
Met een dunnere was dat probleem alvast opgelost

Bezel terug ingekleurd en lume voorzien in de pip

Met een bang hartje paint stripper op de secondewijzer en onder die rode verf kwam een mooie secondewijzer tevoorschijn - de lume is uiteraard ook mee opgelost, maar dat was onvermijdelijk en die heeft dus nieuwe lume gekregen.

Onderhoud van de AS 1701 is vlot verlopen en nu ziet de eerste er zo uit

De tweede Aquastar 60 was een ander paar mouwen
AS 1701 uurwerk was rotversleten en hier heb ik wel wat onderdelen moeten vervangen

De balanskloof waarvan de + en - geel zijn ingekleurd bij de Aquastar 60 en 63 binnenwerken en de getekende rotor waren gelukkig nog goed

heel lang geëperimenteerd om het groen zo goed mogelijk te matchen van de overblijvende lumedots op de wijzerplaat.

Alles vanaf 4u tot en met 9u is nieuw aangebracht

De uurwijzer was afgebroken en meer dan het ringetje zat niet meer op het uurrad
De laatste keer bij Rene was ik heel blij onderaan een bakje de rest van de afgebroken wijzer te vinden - ga eerst eens heel goed oefenen voor ik deze weer aan elkaar probeer te solderen

Voorlopig is het deze vervanging

De 2° om de pols

groepsfoto

Dus wie nog wrakken van Aquastar heeft liggen, ik ben altijd kandidaat
Merci voor het lezen

55 likes

Ja prachtig weer.
Heel mooi gedaan.
Leuk dat ze weer even mee kunnen.
Ik heb ook een Aquastar maar door Wesselink en Vreeker laten opknappen.
Mooi merk met mooie horloges.

6 likes

Prachtig Filip :star_struck:goed bezig geweest :+1:

1 like

Prachtig die echte oude Aquastars :star_struck:
En wat een monnikenwerk. Alleen al het groen van de lumedots. Respect!

1 like

Mooi opgeknapt weer. Dank voor het delen :+1:

1 like

Wat een prachtig resultaat! Blij dat je ze gered hebt en een tweede leven gegeven hebt! Heel erg leuk! Geniet van deze knapperds

1 like

En alweer een prachtige restauratie, echt geweldig wat jij allemaal kunt.

1 like

Dank je François, het is met vallen en opstaan hoor

Wat prachtig om te zien zeg en wat een vakwerk. Ik wou dat ik dat ook kon. Mijn complimenten! :ok_hand: :slightly_smiling_face:

Heeft het nieuwe Aquastar- dat je weet- nog iets met het oorspronkelijke merk of familie van doen, of is het gewoon een uit de mottenballen gehaalde naam die opnieuw door anderen leven in is geblazen?

1 like

Aquastar is een paar keer verkocht - nu onderdeel van de groep die ook Doxa terug leven hebben ingeblazen
Frederic Robert zelf is voor Omega gaan werken en heeft oa de Flightmaster en de Seamaster ploprof 1 ontwikkeld

2 likes

Super mooi geworden! Heb geen wrakken liggen maar wel het boek van Aquastar hier te koop.

1 like

Dat is interessant en wist ik niet. Ik heb een Doxa Sub 200 en ben daar heel erg blij mee. De vintage uitstraling van de kast vind ik prachtig. Hartelijk dank voor de toelichting! :ok_hand: :blush:

1 like

“A Dive into time” is idd een dikke aanrader
super goed boek waar elk Aquastar model (vintage en nieuw) in detail wordt besproken

1 like

Niks aan toe te voegen en dank voor de support!!

1 like

Heb je nog een paar links gestuurd waar je de Aquastar kan kopen onder de 2k op de mat.

1 like

Prachtig resultaat. Wederom vakwerk geleverd. Respect :+1:t2:

1 like

Mooi geworden zeg! Die wil ik ook nog eens repareren, een aquastar. Heel mooi merk, klasse gedaan

2 likes

@straoven ben blij dat ik iets heb kunnen bijdragen aan je mooie verhaal.

:blush:

1 like

Bedankt voor de info. De Ploprof staat hoog op mijn lijstje.

1 like

Prachtig Filip :man_mechanic: :clap: :clap: :clap: :+1::star_struck:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like