2x Iaxa chronograaf maar hoe oud en welk uurwerk?

Hallo allemaal,

Ik kocht een poosje terug twee Iaxa chronografen in België op een rommelmarkt.
Een loopt er goed maar de andere mist o.a. een drukknopje en loopt niet.
Het exemplaar dat wel loopt is in het verleden eens voorzien van een, naar blijkt verkeerde zilverkleurige kroon.
Ik heb de kroon van het niet lopende uurwerk na een poosje pielen op de opwindstift van het wel lopende uurwerk kunnen zetten en dus moet ik nu alleen nog even op zoek naar een mooi horlogebandje en het glaasje nog wat beter poetsen en dan heb ik er weer een leuke chrono bij.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe oud de horloges zijn en welk uurwerk er in zit verwerkt.
Iemand van jullie een idee?

Groeten! Eric

Hier de wel lopende met de kroon gemonteerd van de donor…

Paar mogelijkheden 1 zwitser 2 Belgen

de machinefabriek bestaat nog, en kennelijk
hebben ze nogsteeds iets met “timekeeping”

http://www.zocator.be/lasne/machinery-supplies/les-fils-de-jacques-meyer-sa

misschien hebben ze nog een archief met producten ?

groet Gerard

Ik ben ook nog volop aan het leren maar ik ga toch twee veronderstellingen doen:
-De uurwerken lijken van het merk Landeron te zijn (op basis van de olympische layout van de tandwielen :)) Het tweede uurwerk lijkt daarbij verdacht veel op een Landeron 51
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_51
.
-Ik denk dat deze jaren dertig/veertig zouden moeten zijn aangezien ik geen schok bescherming (zoals incabloc) zie op de balans jewel, latere versies uit de jaren vijftig hebben deze wel

Aanvullingen en commentaar zijn zoals altijd meer dan welkom!

En niet te vergeten gefeliciteerd met deze mooie vondsten!

Gefeliciteerd met deze mooie klokken, geniet ervan :slight_smile:
Verder kan ik je niet helpen, maar om méér te weten te komen over het merk ga naar de website SomeTimeAgo voor de watch blog:The smaller watch brands: IAXA van Mr. Tissot (tu)

Vriendelijk bedankt voor de reacties !
Ik ga eens verder op zoek met de nieuwe informatie :wink:
Groetjes Eric

Ik vind deze oude chronografen echt heel erg leuk. Ik heb al eens zien kijken om er eentje aan te schaffen, maar ze beginnen al aardug prijzig te worden.