2x NA: Alle stoere verhalen ten spijt, maar doel 2016 gehaald

Wel, de bekentenissen van een WIS. Zeg maar.

Alle stoere verhalen over eindelijk mijn jeugdliefde gevonden (Tag Heuer Kirium), eindelijk een hoger segment klok die al een tijdje op mijn lijst stond (Tag Heuer Heritage Calibre 6) vergeet ik als rechtgeaard WIS maar snel. Zoals zovelen die dit roepen op het forum en toch weer iets anders tegen het lijf lopen verging het ook mij. Flipperitus sloeg weer eens toe. Er is ook zoveel leuks.

Wat echter wel blijft staan is dat ik eind 2015 een bepaald doel voor ogen had. Een pure dresser, een 24/1 klok. En een sportieve (dresser) voor de dagelijkse kantoor/klant werkzaamheden, een 24/6 klok. Beiden wel een automaat. Bijvoorkeur lichte plaat Daarnaast eventueel een Vintage die bij voorkeur ook overal wel bij kan en liefst toch wat onderhoudsvrij is. Die laatste is ook gelukt een Seiko King Quartz uit 1976.

Zo kwam er veel voorbij op het forum, het een nog leuker dan het ander, maar vaak in combinaties die net niet die 24/1 of 24/6 uitvoering waren. Automaten, quartzen, duikers, dressers, leren- en/of siliconenbanden, etc, maar geen staal (24/6 wens, dus dat betekent er ook mee kunnen douchen en zwemmen). Daarnaast verviel ik veel in zwarte wijzerplaten, heel mooi, maar in alle voorgaande jaren waren de lichte wijzerplaten (of blauw) juist de horloges die het langs bleven.

Maar goed. Na mijn grote aankoop van de Tag Heuer Heritage bekroop me toch het gevoel dat zo’n dure klok niet echt iets voor mij is als het geen 24/7 of 24/6 klok is. Op leer, zwart, prachtig. Maar steeds meer bekroop me het gevoel van, oei, als ik hem maar niet beschadig, straks weer onderhoud, etc. Da’s geen goeie basis voor een relatie, zeg maar.

Na een paar slapeloze nachtjes, was ik er wel uit. Overigens wel figuurlijk slapeloze nachtjes, want er zijn erger dingen in de wereld om wakker van te liggen dan horlosies. Dit is slechts een eerste wereld luxe probleempje.

De knoop doorgehakt, de Tag Heuers verkocht, een deel in de pot, want een Grand Seiko Quartz durf ik al jaren niet aan, en als ik de kans heb koop ik hem niet of vliegt ie net voor een aardig bedrag mijn neus voorbij, maar die wil ik wel dolgraag aan mijn verzameling gaan toevoegen, dus het spaarplan is in leven geroepen.

Het andere deel van de opbrengst heb ik besteed aan mijn doelstelling. 24/6 en 24/1. Terug naar de oorsprong, lichte wijzerplaten, iets op staal. Toevallig vielen een aantal stukjes op zijn plek en werd de keuzes min of meer voor me bepaald doordat de Hamilton Intra-Matic 24/1 als pure dresser op het toneel/forum verscheen. Daarnaast de Seiko Sarb035 waar ik al zoveel over gezien en gelezen heb, kwam als daily beater voorbij bij Pange.

Het is dus gelukt, op de valreep net voor kerst en aan het einde van het jaar.

De SARB035 is inderdaad heel erg veel klok voor het geld. Ongeloofelijk wat een kwaliteit, had ik absoluut niet verwacht.
De Hamilton Intra-Matic is bewust in de 42mm variant gekozen omdat ik die op mijn polsen wel kan hebben. Ook die is kwalitatief hoogwaardiger en veel mooier dan ik dacht.

Ik ga nu niet zeggen dat het blijvers zijn of dat ze goed voelen, want dan lach ik én mezelf uit én half HF grinnikt met een blik van herkenning met me mee. Ik vindt ze nu erg mooi en ze voldoen aan het doel voor dit jaar. Ik ga hierbij terug naar mijn roots, begonnen in 1997 met een Seiko (kinetic) semi-dresser en een dresser klok met zilveren plaat (ik meen een Royal London), die beiden inmiddels ter ziele zijn.

In ieder geval weer bedankt voor het lezen, het leuke en leerzame contact met forumleden en alvast het beste toegewenst voor 2017!

Hierbij de foto’s.

Seiko Sarb035

Hamilton Intra-Matic 42mm

39 likes

Leuk en “helaas” herkenbaar verhaal. Geniet maar even van de relatieve rust in de tent, het zijn allebei hele mooie exemplaren :+1:

1 like

Mooi verhaal joh.

Ondanks dat ik niet van de dressers ben vind ik de Hamilton wel erg mooi.

Veel plezier en ook een goede jaarwisseling.

1 like

Tja heel herkenbaar voor een hoop horloge freaks.
Bij mij is bijna alles eruit en de laatste klok op de valreep aangeschaft. Het flipperen blijft te leuk om het niet te doen maar een mooie basis van een aantal horloges is nu ook bij mij aanwezig.
Suc6 met de rust in de horloge bak Jaco.

Gr Bram

1 like

Man wat een mooi verhaal , en twee mooie klokje´s :thumbsup: jij ook de beste wensen voor 2017 .

1 like

Mooi verhaal en natuurlijk fijn dat je je doel bereikt hebt voor dit jaar
Mooie horloges Proficiat

1 like

Prachtige horloges, prima keuzes, fijne beschrijving! Proficiat!

1 like

Bedankt voor het delen! Proficiat met deze aanwinsten!

Nu weer op naar het volgende topic waar je deze keuzes ook weer achter je laat!

3 likes

Eens, maar hoe komt dit toch en vooral waar eindigt de ''zoektocht" :confused:
Zal voor iedereen anders zijn, maar toch.

2 likes

Leuke post. Heel herkenbaar en van harte met de beide horlosies. Ik vind ze allebei prachtig.

1 like

Waarom verzamelt de één een hele bibliotheek bij elkaar en de ander moet steeds weer een andere motor of waarom verzamelen de dames vaak sieraden of schoenen of tassen. Of van die kleine stukjes papier met een printje erop. Nu ook digitaal op de eletronische post geplakt. :slight_smile:

Het werkt blijkbaar tegen een bepaalde onzekerheid, je kunt er jezelf mee zijn, een bepaalde stijl kiezen en uitstralen. Ik bedoel dan natuurlijk iets anders dan “status” uitstralen. Dat speelt bij sommigen ook wel mee, maar dat is het bij de meesten niet.

Tsja, ik denk dat het toch ook wel te maken heeft met een luxeprobleem. We hebben het geld er blijkbaar voor. En, “iets” triggert ons in “horlosies”. Omdat we het ons kunnen permitteren is in veel gevallen natuurlijk ook aan de orde: “Het bezit van de zaak is het einde van 't vermaak”. En dus gaan we weer flipperen omdat er zoveel keuze is. “Het MEER is nooit vol”, zeg maar.

3 likes

Dat zou het - voor een deel - wel eens kunnen zijn.
Het aloude jachtinstinct in een moderne vorm.
Desmond Morris omschrijft dit mooi in zijn boek, De Naakte Aap en later de de Aangeklede Aap. :wink:

2 likes

Heel herkenbaar. En 2 mooie aanwinsten waar je zeker weer even van kunt genieten, zonder al teveel angst voor een krasje. Ook de drang naar een GS herken ik, en hoop ik ook nog eens te vervullen.

Met wat sparen of opofferen moet dat er een keer van komen.

2 likes

Denk dat het er alles mee te maken heeft. Zeer interessant leesvoer trouwens.
Overigens geldt voor sommige horlogefreaks ook: “Al draagt een aap een gouden ring… enz.” :wink:

1 like

Mooi, mooi, mooi. Dit zouden voor mij blijvertjes zijn.
Je kunt altijd nog aanvullen :wink:
Veel plezier met deze mooie horloges!
Gr.Wander

1 like

Mooie aanwinsten en het leven van een WIS gaat niet altijd over rozen :wink:

1 like

Zo herkenbaar.
Mooie aanwinsten, en succes in 2017.

1 like

Ach, het blijft hobby… Vind vooral de Hamilton erg mooi als dresser.

1 like

Mooie aanwinsten !
Geniet van de rust (zolang het duurt :wink:).

1 like

Die Hamilton is echt chique! Geniet ervan

1 like