Hallo iedereen!
Vandaag is het dan echt de dag dat ik drie jaar lid ben op het Horlogeforum. Ik vond het dan ook leuk om ‘verslagje’ te maken over hoe ik er terecht ben gekomen en wat er allemaal in deze drie jaar is gebeurd.
Hoe begon dat, lid worden van het forum?
Als klein menneke gaf ik helemaal niks om horloges. Waar heb je tijd voor nodig? Tot op een bepaald punt heb je helemaal geen tijd nodig op jonge leeftijd natuurlijk. Op een gegeven moment, toen ik een jaar of 9 was kreeg ik wel een horloge van mijn ouders. Dat was een Casio waar ik een alarm op kon zetten zodat ik als ik bij vriendjes was om te lego’en optijd thuis was voor eten. Echt liefhebberij? Niet echt, maar wel handig hoor.
Toen ik op de middelbare school kwam begonnen net de smartphones te komen. Iedereen had een iPhone 3 of 4, dus al even terug. Al snel liet ik mijn horloge liggen, toen ik mijn eerste smartphone kreeg. Als ik daar zo naar terug kijk vind ik dat echt niet gek. Waarom heb je inderdaad nog een horloge? Voor vele van ons liefhebbers gaat het toch niet echt om de keiharde functionaliteit? De noodzaak is er niet meer, omdat het op een andere manier kan.
In havo drie, anno 2016, nam een van mijn maten een Rolex mee naar school. We wisten dat die echt was, want zijn pa had tenslotte een Ferrari voor zijn villa staan. Vanaf dat moment besef je je pas echt dat zo iets om meer dan alleen de tijd gaat. Het is een prachtig voorwerp, vakmanschap om u tegen te zeggen. Alles klopt aan zo’n ding. Veel verder heb ik er toen niet bij stil gestaan, buiten dat ik snel even keek hoe duur ze waren.
- Hier begint de hobby dan echt voor mij. Ik wordt 18 jaar oud dit jaar en mijn ouders vragen mij wat ik wil hebben voor deze speciale verjaardag. Mijn moeder gaf al snel aan dat het budget voor de verjaardag niet 100% naar bier mocht gaan, want dan zou ik geen 19 worden. Ik wilde wel graag iets hebben waar ik tot mijn dood mee kon doen, iets wat echt niet stuk zou gaan. In mijn handen gaat werkelijk alles stuk, dus best een opgave toch?
Na een tijdje denken kwam ik uit op een mooi horloge. Tijdloos design, alle gelegenheden, u kent het rijtje wel. Ik heb heel veel gekeken naar Swiss Military Hanowa, maar daar kon ik eigenlijk alleen vage Russische reviews van vinden en echt top was het niet. Toen ik het internet afstruinde kwam ik op het forum terecht. Zo las ik zonder account wat allemaal goed of minder goed was aan type horloges en wat voor merken relevant zijn. Gelukkig ben ikzelf niet super gevoelig voor plakmerken en zoek ik liever uit waar ik waar voor mijn geld haal. Onderaan de streep leek ik het horloge in eens gevonden te hebben.
Als je iets belangrijks koopt (of mag uitzoeken) moet er een wauwfactor zijn. Ik kwam de Seiko SNZF15 tegen. Elk vinkje was er; 100m waterdicht, automaat, stalen band en het belangrijke tijdloze design. De looks waren eigenlijk een combi van Seiko en Rolex, wat ik gaaf vond. Ideaal toch? Toen ik met mijn 18e verjaardag het horloge om kon doen kon mijn geluk niet meer op, hij was perfect!
Wat is hierna nou het ding? Nou niks. Sinds mijn 18e verjaardag en mijn forum-aanmeldling zat een goed half jaar. In die tijd was mijn grootste idool, mijn opa, overleden. Toen we zijn spullen aan het opruimen waren kwam mijn moeder een Certina DS-2 tegen. “Hey, iets voor jou Yannick? Moest ik ooit laten maken van hem.”
Al snel typte ik mijn eerste topic om zo eens raad te vragen. Via het forum kwam ik in contact met @koen, mede-Tilburger. Het horlogemaken… Wat een vak zeg. Ongekende precisie en echt vakmanschap. Daar houden we van. Echter wel eng. Je leert iemand van het internet kennen, die daar aan een erfstuk gaat sleutelen. Koen restaureerde het horloge perfect en ik ken tot op de dag van vandaag niet zo’n extreem goede horlogemaker.
Vanaf hier barste de hobby pas echt los. Na een jaartje twee horloges te hebben gehad begon het toch wel te kriebelen. Zeker op het werk kwam ik er vaak achter hoeveel de Seiko die ik van pap en mam had gekregen wel niet had geleden. Langzamerhand kwamen er steeds meer en diepere krassen op. Omdat ik de term beater veel voorbij zag komen dacht ik: “ideaal! Dan blijft de Seiko langer mooi!”
Mijn eerste aankoop op het forum was een Invicta. Wat een beuker voor het geld zeg! Vorige eigenaar had Invicta eraf laten slijpen op de zijkant, krassen waren er al en zo gezegd zo gedaan. Dit was mijn beater.
Na een maand of twee kwam ik er toch achter dat zit het ook niet helemaal was. Hierdoor bestelde ik twee horloges: Een Casio Day-date en een Vostok. Ik vond modden steeds interessanter worden en de Casio was gewoon grandioos voor het geld. De Casio was echter wel een beetje saai, dus meteen er weer uit geflipperd. Met de Vostok ging er echter een wereld voor mij open. Wat een ontzettend gaaf ding voor 60 euro. Ik had een nieuwe bezel gekocht en een nieuwe insert, om hem hier mee te modden. Het idee was een beetje blackbay58-achting en was werkelijk beretrots op de Russische knaller.
Tot hier was alles eigenlijk onschuldig. Steeds meer plaatsen op horlogeforum, een horloge of drie a vier in mijn collectie… Beetje afwisselen…
Ik had op het forum al hier en daar aangegeven dat de Seiko Arnie Re-issue mijn grialwatch is. Niet alleen omdat het een super handig horloge is vanwege oa 200m waterdicht, stopwatch, gmt etc. maar vooral omdat het een herinterpretatie van het horloge van Arnold Schwarzenegger is. De originele H558 Arnie vond ik veel te duur, dus de heruitgave voldeed gewoon. In October 2020 had ik hem eindelijk gekocht voor mezelf, omdat hij zo gaaf was. Als een kind zo blij, maar helaas… Tot drie keer toe zaten er forse productiefouten in. Mijn grail was zo behoorlijk verpest.
Wederom gaat ook hier weer een hoop tijd voorbij. Meerdere horloges passeerde de revue en wederom pakte eigenlijk niks. Vervelend, maar so be it. Begin maart 2021 begon ik met het oppakken van serieuzere mods. Eerste en SKX, toen een gave MM300 mod. Is dit dan mijn roeping? Modden is niet alleen fantastisch om te doen, maar het geeft ook nog eens voldoening wanneer je een zelfgebouwd horloge om je pols hebt. Tot op de dag van vandaag mod ik nog, meestal voor anderen 
Tegen het einde van 2021 had ik elke fase al weer gehad. De vintage Seiko fase, de semi-premium horloge fase, de homage fase… Ik merk gewoon dat ik te veel flipper. Voor vele op het forum is het zo dat ze een horloge kopen en daar dan een tijd mee doen. Bij mij moest zelfs mijn grail watch eraan geloven… Dit heeft me aan het denken gezet. Is het voor mij gewoon niet zo dat ik veel flipper omdat ik telkens geld moet vrijmaken als student? Eigenlijk ook niet, want ik spaar goed. Ik denk dat het bij mij echt een kwestie is van “iets snel beu zijn”.
Later in het jaar kwam ik online mijn echte grail tegen. De originele Seiko h558 “Arnie”. Na even goed te kijken of alles origineel was (ik had immers twee missers gekocht) ben ik gaan bieden in Japan en heb ik het horloge kunnen bemachtigen. Hij is werkelijk perfect en ook deze gaat niet meer weg.
Nu we in 2022 zitten heb ik nagenoeg elk horloge wat ik graag wilde al eens gehad (buiten de Omega’s en Rolexen, blijf nog student). Ik lijk er achter te zijn:
Horloges moeten een echte functie of betekenis hebben in mijn leven. Anders ben ik ze zo beu. Er staat al weer wat in het blauw en dat komt omdat ik terug ga naar waar de collectie begon + extra.
De eindstand:
Opa’s Certina DS-2, die ik bijvoorbeeld gisteren droeg op een bandje gemaakt door @SLLS. Gisteren zou hij 90 zijn geworden, dus een mooie gelegenheid.
De Seiko Sea Urchin, die ik van mijn ouders kreeg voor mijn 18e verjaardag. Altijd als daily gebruikt, maar draag ik spaarzamer om hem langer netjes te houden.
Dan de Arnie (grail). Ook dit horloge gaat niet meer weg. Wellicht dat ik hem binnenkort een keer laat servicen met een vers glaasje, maar ik vind hem eigenlijk perfect met wat krasjes.
De nieuwste aanwinst die gaat blijven is de Citizen Promaster NY0040 in het zwart. Mijn zoektocht naar een doe alles overal horloge is best lang geweest, maar uiteindelijk wil ik geen horloge met een hoge prijs kapot rammen. Patina zal hem prachtig staan.
Dat was het dan, drie jaar op horlogeforum waar mijn conclusie is: doe zo’n tien horloges weg en hou over waar je van houdt. Zal ik ooit nog flipperen? Waarschijnlijk, maar het meeste staat in het blauw. Het lijkt in ieder geval duidelijk te zijn 
Bedankt voor het lezen iedereen, maak er een mooie dag van.
Groetjes!

helaas, hahaha

En door.