3 Nieuwe aanwinsten (projectjes)

Beste leden,

Ik heb vanmiddag 3 horloges binnen gekregen. Ik heb ze gekocht zodat ik straks, als ik gereedschap heb, kan oefenen met het demonteren en monteren van de uurwerkjes. Dit zal voor mij de eerste keer zijn dat ik horloges uit elkaar ga halen en proberen een basis te creëren/feeling te krijgen met het technische gedeelte van de hobby! De klokjes zijn dus bedoeld als oefenmateriaal en als er iets kapot gaat dan zij het zo. Toch zijn het redelijk mooie klokjes op een aantal dingen na!

Ik heb de horloges van buiten nog niet schoongemaakt.

De foto’s:



Een Junghans 17 jewels 687, klein beetje speling in de kast, misschien zijn de schroeven niet goed vastgedraaid. Horloge loopt maar stopt als je hem op zijn rug legt, hier en daar wat vuil maar compleet en draait goed op.

Ik las dat bepaalde schroeven linksom gedraaid moeten worden. Ik moet me dus goed inlezen voordat ik er mee bezig ga. Ik las op internet dat sommige hobbyisten kwamen hier pas later achter kwamen en draaide zo de boel kapot.

Wijzerplaat ziet er prima uit, geen echte beschadigingen. Mooie linnenstructuur en markeringen zijn mooi. Uurwijzer loopt schuin naar beneden en raakt net de plaat. Dit heeft een vuile kring achtergelaten. Kan ik misschien wegpoetsen?

Foto:

Daarnaast heeft de kast, vooral bij de lugs wel wat beschadigingen. Geen idee hoe ik dat mooi krijg… Maargoed een bandje kan er nog op worden gezet.
Glas is prima, paar haarscheurtjes maar verder netjes.

Hier meer informatie:
http://17jewels.info/movements-en/movements-j-en/movements-j-junghans-en/212-junghans-687-en.html

Daarnaast een Pontiac en een Wega:


Pontiac ziet er super uit. Lijkt bijna exact op mijn andere Pontiac. Het horloge heeft een mooie sunburst wijzerplaat en de wijzerplaat ziet er ontzettend strak uit, totaal geen beschadigingen of vuil. Draait goed op, loopt nog steeds prima, ziet er allemaal goed uit, alleen de kroon heeft een andere kleur of is iets verkleurd. Daarentegen is het wel een kroon van Pontiac en ik heb geloof niet dat dit horloge samengesteld is. Kast kan ik nog niet openmaken… Glas is prima, veel haarscheurtjes maar niks erg.

De Wega ziet er prima uit. Ik stoor me aan de één van de lugs. Deze is wat verbogen. Horloge draait goed op, loopt ook nog steeds prima! Verder een aparte uitstraling, wijzerplaat is netjes, glas wel minder, zal vervangen moeten worden. Band is flut, gaat de prullenbak in. Geen idee wat erin zit, las dat het merk van Delbana was.

Het Wega horloge is mooi, maar trekt mij niet erg aan.De Junghans en Pontiac daarentegen vind ik toffe horloges.

Mijn pincetten heb ik, projectjes heb ik, literatuur lees ik, nu nog het gereedschap, ik ben er naar opzoek maar het heeft geen haast.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden!

Met vriendelijke groet,

SwissJaguar

7 likes

misschien gewoon een cursus gaan volgen voordat je er aan gaat beginnen!:slight_smile:

Af en toe een beetje prutsen aan goedkope horloges is best leuk, vooral als het lukt. :smile:
Op deze website staat hoe diverse Junghans horloges worden opgeknapt, misschien heb je er iets aan.
https://junghans-vintage.de/de/werkstatt/aktuelle-werkstattberichte.html