3 Zakhorloges met onbekende geschiedenis

En daar wil ik graag iets aan doen!:smiley:

Ik zal even kort beginnen met een inleiding. Via mijn ouders heb ik drie zakhorloges gekregen die van mijn (over)grootouders zijn geweest. Over deze horloges is niets bekend; wie, wat, waar en wanneer is een raadsel.
Zelf heb ik geprobeerd te zoeken op het web naar soortgelijke zakhorloges om een referentiekader te maken, maar dit was lastiger dan ik dacht. Ik heb mij nooit heel erg met zakhorloges bezig gehouden, hooguit een oud zakhorloge uit elkaar gehaald als “oefenen” voor polshorloges.

Omdat ik zelf niet veel heb kunnen vinden, was ik benieuwd of een van jullie toevallig iets weet over deze horloges.

Volgens mij zijn de horloges een “G.H. Köster Bargteheide”, “Thos Russell & Son” en een “Systeme Glashütte”. Ik zal proberen alle informatie en foto’s hieronder te plaatsen.

Als eerste de “G.H. Köster Bargteheide”. Dit is een zakhorloge waar een extra losse kast omheen zit. De wijzerplaat is leeg, hij heeft geen complicaties, secondes zitten op 6-uur en is met een opwind-sleutel op te winden (helaas is de sleutel die erbij zit kapot).
Op de achterzijde van het horloge is een paard gegraveerd en als de deksel open gaat is de tekst “G.H. Köster Bargteheide” zichtbaar. Op het uurwerk zelf zijn geen inscripties m.u.v. een ovaal waarin G.T staat. Ook was ik benieuwd waarvoor het haakje bij de veerton, naast het “opwind-sleutel-gat” voor is?

Hier de foto’s van “G.H. Köster Bargteheide” (excuus voor de gedraaide foto’s).

Daarna is er de “Thos Russell & Son”, net als het vorige (en komende) zakhorloge geen complicaties en seconden op 6-uur. Bij dit klokje staat op de wijzerplaat “Thos Russell & Son” waar in de deksel de nodige zilver stempels staan met een serienummer. Op het uurwerk staat “Russell’s Artisans Keyless Watch” en bij de balans staat een rechthoek met kruis waaraan vleugels zitten, dit doet me denken aan het logo van Longines.

Hier de foto’s van “Thos Russell & Son”.

Waarbij het logo mij doet denken aan het logo van Longines:

Als laatste is de “Systeme Glashütte” over gebleven. Het leuke aan dit zakhorloge vind ik het houten doosje. Een geinig doosje waarin het zakhorloge ook te gebruiken is als een soort tafelhorloge, de foto’s zullen hopelijk genoeg uitleggen.
Op de achterkant is een leeg wapen en op de binnen deksel staat tekst welke ik m.b.v. de site http://wandolec.com/eng/covers_watch een indruk heb gekregen wat ermee bedoelt wordt.

Remontoir (remontuar, plant and transfer the arrow head (innovation system at the time))
Qualite Superieure (higher quality (usually placed on the cheap watch, better to sell them))
Ancre Ligne Droite ((English version of the Straight Line Lever) - move the anchor with the placement of the axes in a straight line).

Verder staat er op het uurwerk niet veel, dus hierbij de foto’s.

Het doosje:

En het klokje:

Als het goed is, is met deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=JQVXWVSN het album te bekijken waarin hogere resoluties staan van de foto’s.

Wat vinden jullie van de zakhorloges en weet iemand toevallig iets hierover te zeggen? Ik ben erg benieuwd…

Groetjes,
Mauzer

Dat zijn een paar leuke zakhorloges. (tu)
De oudste is het horloge die met de sleutel opgewonden moet worden.
Het merk GT is van Gedeon Thommen oftewel Revue Thommen een Zwitsers merk.
Deze horloges zijn gemaakt ongeveer 1850-1875
De naam GH Koster kan van het bedrijf die het horloge verkocht of van de eerste eigenaar zijn.
De Russel Watch is een Engels Horloge en het uurwerk is in dit geval inderdaad een Longines, ik denk dat het horloge van ongeveer 1880 1890 is, maar aan de hand van de zilvermerken in de deksels is het precies te dateren, er bestaan websites over Engelse zilvermerken.
De System Glashutte is een Zwitsers Horloge die in Het Duitse Glashutte werd geassembleerd om het importverbod te omzeilen.
Ik denk dat het horloge uit 1910-1920 is.
Het Houten doosje tevens standaard is prachtig gemaakt, die zie je niet veel.
Al met al, leuke aanwinsten.
Groet, Chris.

diashock Schreef:

Dat zijn een paar leuke zakhorloges. (tu)
De oudste is het horloge die met de sleutel
opgewonden moet worden.
Het merk GT is van Gedeon Thommen oftewel Revue
Thommen een Zwitsers merk.
Deze horloges zijn gemaakt ongeveer 1850-1875
De naam GH Koster kan van het bedrijf die het
horloge verkocht of van de eerste eigenaar zijn.
De Russel Watch is een Engels Horloge en het
uurwerk is in dit geval inderdaad een Longines, ik
denk dat het horloge van ongeveer 1880 1890 is,
maar aan de hand van de zilvermerken in de deksels
is het precies te dateren, er bestaan websites
over Engelse zilvermerken.
De System Glashutte is een Zwitsers Horloge die in
Het Duitse Glashutte werd geassembleerd om het
importverbod te omzeilen.
Ik denk dat het horloge uit 1910-1920 is.
Het Houten doosje tevens standaard is prachtig
gemaakt, die zie je niet veel.
Al met al, leuke aanwinsten.
Groet, Chris.

Hoi Chris!

Bedankt voor je info, geinig dat in de Russell Watch inderdaad een Longines uurwerk zit. Erg leuk om ook ongeveer de leeftijden te weten.

De Gedeon Thommen, Küster, is naar alle waarschijnlijkheid van mijn overgrootvader geweest, wie overleed in 1930. De andere horloges komen bij een antiquair uit Coventry in Engeland vandaan.

En het kistje is gemaakt door een vriend van mijn opa, die biljartmaker in Den Haag was. Van deze zelfde man staan ook stoelen bij ons thuis, geinig.

Leuk om te weten dat een vriend van je opa het doosje heeft gemaakt, ik denk dat er nu ook nog een markt voor is. :slight_smile:

Quote:Ook was ik benieuwd waarvoor het haakje bij de veerton, naast het “opwind-sleutel-gat” voor is?

Dit is de pal-palveer, onder het plaatje zit het palrad.
wanneer je er een sleuteltje opzet en draait klikt het een aantal tanden en
blokkeert dan de opgebouwde spanning van de veer.

Chatoninduigen Schreef:

Quote:Ook was ik benieuwd waarvoor het haakje bij
de veerton, naast het “opwind-sleutel-gat” voor
is?

Dit is de pal-palveer, onder het plaatje zit het
palrad.
wanneer je er een sleuteltje opzet en draait klikt
het een aantal tanden en
blokkeert dan de opgebouwde spanning van de veer.

Aha, duidelijk! Dankjewel:)