Ik zit momenteel met een dilemma waarover ik graag jullie opinie wil.
Al enige tijd ben ik op zoek naar een horloge dat voor casual maar vooral ook voor dress kan worden gebruikt.
Momenteel heb ik een IWC Mk XVI voor dress en een IWC Pilot Chrono voor casual.
Voor het casual gedeelte vind ik vooral de chrono en datum van belang en voor dress rust en een nette leren band. Gezien mijn leeftijd (net onder de dertig)
wil ik wel enige jeugdige sportiviteit uitstralen, maar moet het niet overdreven zijn, daar gebruik ik namelijk mijn duikhorloges voor.
De Pilot chrono wordt af en toe afgewisseld met een Sea Dweller, vooral als de mogelijkheid tot waterschade bestaat.
In het dagelijks leven maak ik wel regelmatig gebruik van de chrono functie vooral voor korte intervallen.
Aan de IWC’s in mijn collectie storen mij een aantal kleine dingen.
De Mk XVI is voor mijn polsen van 22cm omtrek een beetje klein met 39 mm.
De Chrono heeft een Valjoux 7750 uurwerk welke maar één kant op windt en veel geluid maakt. Ook is het uurwerk weinig bijzonder en dik.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Zenith El Primero striking 10th (foudrayante)
De wijzerplaat lay out, wijzers, kastvorm, en complicatie maken dit erg interessant. Met andere woorden: Ik ben zeer geinteresseerd. De stalen versie blijft wel nog steeds erg sportief met de drie verschillende kleuren sub dials.
Ook bestaat er van deze klok een rosé gouden versie. De meeste gouden horloges doen bij mij af vanwege de poenerige uitstraling of het ouwelullige karakter.
Van alle kleuren goud vind ik rosé goud wel een van de mooisten en ik denk dat dit horloge wat betreft uitstraling een mooie balans heeft.
Ik weet dat ik mij met de keuze van een horloge vooral zorgen moet maken over wat ik zelf vind. Maar toch wil ik graag jullie mening wat betreft de klok zelf. En of het wel kan om een gouden horloge te hebben onder de dertig.
Ik ben ook nog maar een jonge hond en kijk de laatste tijd ook steeds vaker naar goud. Wil er graag 1 in de collectie.
Die rosé gouden Zenith is super. Ik zeg doen!
Ik heb namelijk zelf de oer-Primero en het is een absolute schoonheid. Een El Primero is een icoon en Zenith maakt eindelijk weer mooie horloges. Nu Nataf weg is, mag Zenith weer
Ik weet dat ik mij met de keuze van een horloge
vooral zorgen moet maken over wat ik zelf vind.
Maar toch wil ik graag jullie mening wat betreft
de klok zelf. En of het wel kan om een gouden
horloge te hebben onder de dertig.
Ik vind zelf de verhouding van de subdials wat uit balans, door het in elkaar schuiven. Verder wel een mooie klok, en idd een bijzonder uurwerk.
Betreft goud, zelf ook nog geen dertig, maar heb wel gouden en bi-color klokjes. En witgouden bezels, maar dat valt lekker niet op
Ik vind rose goud erg mooi. Alleen wat lastig matchen met de andere gouden accesoires. Die zijn allemaal in geelgoud, en rose goud kom ik nog erg weinig tegen.
De rose gouden klok die ik erg mooi vind is de everose daytona:
Jammer dat ze er nog geen zwart lerenbandje bij hebben met passende everose vlindersluiting.